Klimatyzacja musi działać w upały
Ponad jedna trzecia stołecznych autobusów wyposażona jest w klimatyzację. Zgodnie z zapisami, zawartymi w umowach z przewoźnikami, urządzenia muszą być sprawne i wykorzystywane w sposób minimalizujący wpływ wysokiej temperatury powietrza na komfort podróżowania. Zarząd Transportu Miejskiego nasilił kontrole i reaguje na sygnały pasażerów.
Wszyscy przewoźnicy autobusowi – Miejskie Zakłady Autobusowe oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
Kontrola klimatyzacji jest w ostatnich dniach jednym z priorytetów podczas działań prowadzonych przez służby nadzoru ruchu ZTM. Od początku lipca, w wyniku takich kontroli, po wykryciu nieprawidłowości na przewoźników nałożonych zostało 230 kar (MZA – 29, Mobilis – 60, PKS Grodzisk – 117, ITS Michalczewski – 24). W kilkunastu przypadkach nieprawidłowości dotyczyły niestosowania przez kierowców „ciepłego guzika” (w pojazdach klimatyzowanych pasażerowie powinni sami otwierać drzwi przez całą dobę).
Sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer infolinii (22)194 84.
Trafiające do ZTM sygnały o tym, że w pojeździe komunikacji miejskiej nie działa klimatyzacja, są przesłanką do skontrolowania wskazanego przez pasażera pojazdu.
Zgłoszenia zdarzeń, kiedy kierowca odmówił włączenia systemu chłodzenia wnętrza pojazdu są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i w razie potwierdzenia się zarzutów – wyciągnąć konsekwencje wobec swojego pracownika. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.
W klimatyzację wyposażonych jest 627 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie nowo zakupywanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.
Autobusy niskopodłogowe posiadające klimatyzację – serie:
1000-1015; Solaris Urbino 10; MZA
1100-1119; Solaris Urbino 12; MZA
1400-1409; Solaris Urbino 12; MZA
1500-1519; Solaris Urbino 12; MZA
1800-1869; Solaris Urbino 12; MZA
3382-3384; MAN NG313 Lion’s City; MZA
8201-8240; Solaris Urbino 18; MZA
8401-8440; Solaris Urbino 18; MZA
8800-8899; Solaris Urbino 18; MZA
A001-A031; Solaris Urbino 12; Mobilis
A060-A082; Solaris Urbino 8.6; Mobilis
A101-A153; Solaris Urbino 12; Mobilis
A160-A192; Jelcz Libero; Mobilis
A199; Jelcz Libero; Mobilis
A201-A255; MAN Lion’s City G; ITS Michalczewski
A360-A380; Autosan Solina; Mobilis
A501-A608; Scania CN270UB; PKS Grodzisk Mazowiecki
A648-A649; Autosan Solina; PKS Grodzisk Mazowiecki
AUTOBUSY WYSOKOPODŁOGOWE NIE SĄ WYPOSAŻONE W KLIMATYZACJĘ
W przypadku tramwajów – klimatyzację ma jedynie 16 pociągów przegubowych i niskopodłogowych produkcji PESY.