Metro zmieni trasy autobusów
Zarząd Transportu Miejskiego ostatecznie zatwierdził układ linii autobusowych, który będzie obowiązywał w czasie kolejnych etapów budowy centralnego odcinka II linii metra. Zmiany obejmą nie tylko Śródmieście, ale również Bemowo, Wolę, Pragę Północ, Targówek oraz Ochotę. Projekt uwzględnia także propozycje pasażerów zgłaszane w trakcie konsultacji społecznych.
Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce. Po jego uruchomieniu podróż z Woli na Pragę Północ zajmie tylko kilka minut. Zanim jednak podziemna kolej połączy dwa brzegi Wisły mieszkańcy Warszawy muszą się przygotować na utrudnienia w ruchu – również podczas podróży komunikacją miejską. Już teraz, w związku z budową szybu startowego dla tarczy TBM przy rondzie Daszyńskiego, zamknięta jest Prosta na odcinku od Karolkowej do Towarowej. Tramwaje i autobusy kursują trasami objazdowymi. Roboty rozpoczęły się również na Powiślu. Tam jednak przesunięty został tylko jeden z przystanków.
Kolejne etapy realizacji inwestycji to budowa stacji: Rondo ONZ i Stadion oraz stacji przesiadkowej Świętokrzyska. W czasie prac praktycznie nieprzejezdne będą kolejne ulice: Prosta na pozostałym odcinku, Świętokrzyska a także Sokola. W związku z tym, ZTM przygotował projekt zmian tras linii autobusowych. Głównie w Śródmieściu. Ale nie tylko. Skutki zmian odczują także mieszkańcy innych dzielnic Warszawy takich jak: Bemowo, Wola, Praga Północ, Targówek i Ochota. Ich wprowadzenie pozwoli usprawnić podróżowanie komunikacją miejską w nowej sytuacji drogowej. Pozwoli również zmniejszyć wpływ utrudnień na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Dzięki nim bardziej efektywnie będzie wykorzystywany tabor a pasażerowie będą krócej oczekiwać na przystankach.
Pasażerowie podróżujący do centrum miasta z Bemowa i Woli zamiast oczekiwać na przystankach średnio około 10 minut, doczekają się autobusu średnio już po kilku minutach! Będzie to możliwe dzięki zastąpieniu linii kursujących na długich trasach, nieregularnie i z niską częstotliwością, liniami kursującymi na trasach krótszych, ale bardzo często!
Nowa organizacja komunikacji miejskiej będzie funkcjonowała aż do momentu zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra (w miarę rozpoczynania kolejnych etapów budowy będą również wprowadzane kolejne zmiany w komunikacji), czyli niemal do końca roku 2013. W związku z tym bardzo istotne jest, by została zaakceptowana przez jak najliczniejszą grupę mieszkańców Warszawy. Dlatego ZTM przeprowadził w tej sprawie konsultacje społeczne. Pasażerowie mogli przekazywać swoje uwagi telefonicznie, mailowo oraz na stronie ZTM na portalu Facebook. Z możliwości tej skorzystało ok. 1,2 tys. osób.
Najwięcej uwag do przedstawionego przez ZTM projektu mieli mieszkańcy Bemowa. Prosili o pozostawienie na swoich dotychczasowych trasach linii przyspieszonych: 501, 506 i 507. Bardzo aktywni byli zwłaszcza pasażerowie wsiadający do linii 507 na przystanku RODŁA, którzy po jej wycofaniu z Bemowa straciliby możliwość bezpośredniego dojazdu do centrum, dlatego ZTM postanowił zmienić trasę linii 171, która będzie kursowała ul. Żołnierzy Wyklętych. Spełniony został także postulat pasażerów, by zachować połączenie Bemowa z Powiślem. ZTM podjął decyzję, że linia 105, zamiast do Zachęty (według pierwotnej propozycji), będzie dojeżdżała na Mariensztat. ZTM uwzględnił także propozycję by linia 501 dojeżdżała do Dworca Centralnego a nie jedynie do pl. Konstytucji. Ułatwi to przesiadki między linią 507 a 109.
SZCZEGÓŁY ZMIAN:
Linie: 101 i 166
Obie linie zostaną połączone w jedną – o numerze 166. Będzie kursowała na trasie: STP KABATY – … – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – most i al. Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – Ratuszowa (powrót: Inżynierska – Wileńska) Dąbrowszczaków – PL. HALLERA. Autobus będzie jeździł z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza szczytem i w święto.
Zmiana trasy wynika z zamknięcia ul. Sokolej. Pasażerowie, którzy obecnie korzystają z linii 101 na odcinku Książęca – metro Politechnika, będą mogli podróżować autobusami linii 118, która będzie miała zmienioną trasę.
Linia 105
Będzie kursowała na nowej trasie: OS. GÓRCZEWSKA – Lazurowa – Połczyńska – Wolska – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Świętokrzyska – Kopernika – Tamka – Dobra – MARIENSZTAT (powrót: Nowy Zjazd – Wybrzeże Kościuszkowskie – Karowa – Dobra). Linia będzie miała bardzo wysoką częstotliwość. W godzinach szczytu będzie kursowała nawet co 4 minuty. Poza szczytem co ok. 7 a w święto co 10 minut.
Linia 105 zastąpi linię 155 a także 125 i 506 (na ich zachodnim odcinku) w podstawowej relacji: ul. Lazurowa – Śródmieście. Połączenie tych linii pozwoli poprawić regularność kursowania i zmniejszyć czas oczekiwania pasażerów na przystankach. Na odcinku do Starego Bemowa, linia 105 zostanie zastąpiona docelowo przez linię tramwajową, która – po przywróceniu ruchu na trasie do Boernerowa – połączy Stare Bemowo ze Śródmieściem (ciągiem Trasy W-Z). Warto podkreślić, że tramwaj będzie kursował co 10 minut w godzinach szczytu, dzięki temu będzie w stanie przewieźć trzy razy więcej pasażerów niż linia 105.
Zakładamy, że po ukończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra 105 stanie się podstawową linią dowozową kursującą na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – METRO RONDO DASZYŃSKIEGO.
Linia 109
Będzie to nowa linia. Zostanie uruchomiona na trasie prowadzącej ulicami: OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Płocka – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – al. Jana Pawła II – tunel – DW. CENTRALNY (pętla przy Złotych Tarasach) (powrót: Emilii Plater – Twarda – pl. Grzybowski – Grzybowska). Dzięki bardzo wysokiej częstotliwości kursowania – 4 minuty w godzinach szczytu, 7,5 minuty poza szczytem i 10 minut w święto – będzie w stanie zastąpić linie 501 i 507. Dzięki temu pasażerowie będą na przystankach czekali znacznie krócej.
Zakładamy, że po wybudowaniu centralnego odcinka II linii metra będzie kursowała na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – METRO RONDO DASZYŃSKIEGO, zapewniając dojazd z ciągu ul. Górczewskiej do centralnego odcinka II linii metra.
Linia 118
Jej nowa trasa będzie następująca: BRÓDNO-PODGRODZIE – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Karowa (powrót: Nowy Zjazd) – Dobra – Tamka – Kruczkowskiego – Książęca – pl. Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Piękna – pl. Konstytucji – Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA. Będzie kursowała z częstotliwością co 10-12 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w święto.
W relacji: Bródno – Śródmieście (Powiśle) zastąpi 506. Dzięki wysokiej częstotliwości kursowania usprawni dojazd mieszkańcom Bródna do linii tramwajowych. Pasażerowie, którzy korzystają z tej linii na południowym Bródnie, będą mieli do dyspozycji często kursującą linię 114. Osoby jeżdżące obecnie linią 118 na Mokotowie, będą mogli korzystać z autobusu 218, który będzie kursował na wydłużonej trasie: przez ul. Krasickiego i ul. Kazimierzowską do stacji metra POLE MOKOTOWSKIE i do pętli RAKOWIECKA-KOŚCIÓŁ. Skierowanie linii 118 przez ul. Kruczkowskiego pozwoli połączyć obiekty Uniwersytetu Warszawskiego zlokalizowane w rejonie ul. Dobrej z przystankiem kolejowym Powiśle.
Linia 125
Proponowana nowa trasa tej linii to: MIĘDZYLESIE – … – Grochowska – Zamoyskiego – Jagiellońska – Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel (powrót: Tamka) – Tamka – Kopernika – Świętokrzyska – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – pl. Bankowy – al. Solidarności – OKOPOWA. Będzie kursowała co 15 minut w godzinach szczytu, co 20 minut poza szczytem i w święto.
Pasażerowie z Woli i Jelonek, zamiast linii 125, będą mogli korzystać z bardzo często kursującej 105. Pomiędzy tymi liniami będą mogli się przesiąść na przystankach ZACHĘTA przy ul. Królewskiej. Zmiana trasy w centrum Pragi oraz w rejonie ul. Świętokrzyskiej wynika z konieczności dostosowania trasy do zmienianej tam organizacji ruchu.
Linia 128
To będzie nowa linia. Zostanie uruchomiona na trasie: SZCZĘŚLIWICE – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka (powrót: Pruszkowska – Pawińskiego) – Żwirki i Wigury – Raszyńska – pl. Zawiszy – Al. Jerozolimskie – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Dobra – MARIENSZTAT (powrót: Nowy Zjazd – Wybrzeże Kościuszkowskie – Karowa – Dobra). Autobusy tej linii będą podjeżdżały na przystanki co 7,5 minuty w godzinach szczytu, co 10 minut poza szczytem i w święto.
Jej zadaniem będzie zastąpienie zachodniego odcinka tras linii 512 oraz fragmentu linii 157 na odcinku: Rakowiec – Żwirki i Wigury – Aleje Jerozolimskie. Poprawi też obsługę Powiśla (ciągu ul. Dobrej) i połączy tę część miasta ze ścisłym centrum (Aleje Jerozolimskie). W relacji Powiśle – Ochota zastąpi także zawieszaną linię 150. Rozkład jazdy linii 128 będzie skoordynowany z rozkładem jazdy linii 175 na odcinku DH Smyk – Rakowiec.
Linia 150
Linia zostanie zawieszona. Pasażerowie korzystający z niej w relacji: Powiśle – Ochota będą mieli do dyspozycji linię 128, a osoby jeżdżące nią na ciągu ul. Białobrzeskiej – linię 157.
Linia 155
Jej kursowanie zostanie zawieszone. Zamiast niej, osoby jadące z centrum w kierunku Torwaru będą mogły korzystać z często kursujących: linii 171 oraz nowej linii 128.
Linia 157
Będzie kursowała, bez zmiany częstotliwości na zmienionej trasie: GWIAŹDZISTA – … – Grójecka – Kopińska – Białobrzeska – Opaczewska – Szczęśliwicka – SZCZĘŚLIWICE (powrót: Dickensa – Białobrzeska).
„Uproszczenie” trasy na Ochocie poprawi regularność i punktualność kursowania. Na odcinku: Rakowiec – Żwirki i Wigury – Aleje Jerozolimskie 157 zostanie zastąpiona przez kursującą z wysoką częstotliwością linię 128. Pasażerowie, którzy korzystają z niej w celu dojazdu z Rakowca i Szczęśliwic do centrów handlowych przy Alejach Jerozolimskich dostaną do dyspozycji nową linię lokalną 228. Linia 157 przejmie funkcję zawieszonej linii 150 na odcinku Plac Zawiszy – Szczęśliwice.
Linia 160
Jej nowa trasa będzie prowadziła ulicami: TARGÓWEK – … – al. Solidarności – al. Jana Pawła II – tunel – DW. CENTRALNY (pętla przy Złotych Tarasach) (powrót: Emilii Plater – Twarda – al. Jana Pawła II). Częstotliwość nie ulegnie zmianie.
Zmiana trasy wynika z nowej organizacji ruchu związanej z budowy stacji rondo ONZ.
Linia 162
Zostanie skierowana na trasę objazdową: TARGÓWEK – … – al. Solidarności – Targowa – Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – … – EC SIEKIERKI.
Zmiana trasy związana jest z nową organizacją ruchu, która zostanie wprowadzona podczas budowy stacji Stadion.
Linia 171
Będzie kursowała na nowej trasie: TORWAR – … – Powstańców Śląskich – Radiowa – Wrocławska – Żołnierzy Wyklętych – Piastów Śląskich – Powstańców Śląskich – NOWE BEMOWO. Autobusy tej linii będą kursowały z częstotliwością co 6-8 minut w szczycie oraz co 10 minut poza szczytem i w święto.
Na swojej nowej trasie linia zastąpi linię 507 na ul. Żołnierzy Wyklętych. Jej rozkład zostanie skoordynowany z linią 190 na ciągu ul. Górczewskiej oraz al. „Solidarności”.
Linia 174
Będzie kursowała na nowej, krótszej trasie: BOKSERSKA – … – al. Niepodległości – Chałubińskiego – al. Jana Pawła II – Grzybowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – Moliera – pl. Teatralny – Wierzbowa – pl. Piłsudskiego – Królewska – ZACHĘTA (powrót: Królewska – Grzybowska), z częstotliwością co 10 minut w szczycie, co 15 poza szczytem i co 20 w święto.
Skrócenie trasy linii 174, które jest związane z planowanym wyłączeniem ruchu na ul. Świętokrzyskiej, do odcinka: Bokserska – Śródmieście pozwoli na lepsze dostosowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów oraz pozwoli poprawić regularność i punktualność jej kursowania. Pasażerowie korzystający z tej linii w podróżach między Dworcem Centralnym a Pragą, będą mieli do dyspozycji linię 160. Na przystankach przy rondzie ONZ będą mieli możliwość wygodnej przesiadki.
Linia 178
Linia zostanie skierowana na trasę objazdowa wynikającą ze zmienionej organizacji ruchu w Śródmieściu (wyłączenie z ruchu ul. Świętokrzyskiej): PKP URSUS – … – al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Bonifraterska – … – KONWIKTORSKA.
Linia 218
Na swojej nowej trasie: METRO WILANOWSKA – … – Racjonalizacji – Woronicza – Krasickiego – Kazimierzowska – Narbutta – Wiśniowa – Rakowiecka – al. Niepodległości – Batorego – Boboli – Rakowiecka – RAKOWIECKA-KOŚCIÓŁ (powrót: Rakowiecka – Kazimierzowska – Krasickiego) linia zastąpi linię 118 na ciągu ulic: Krasickiego – Kazimierzowska. Zapewni większą częstotliwość i regularność kursowania i stanie się lokalną linią obsługującą Górny Mokotów.
Linia 228
To będzie nowa linia lokalna na terenie Ochoty. Jej trasa będzie prowadziła ulicami: CH REDUTA – Mszczonowska – Al. Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Szczęśliwicka – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka – RAKOWIEC (powrót: Żwirki i Wigury – Pruszkowska – Pawińskiego). Zarówno w dni powszednie, jak i w święto będzie kursowała co 20 minut.
Jej „zadaniem” będzie głównie dowożenie mieszkańców Rakowca i Szczęśliwic do centrów handlowych przy Al. Jerozolimskich.
Linia 407
Zostanie połączona w jedną linię z 507, która dzięki wysokiej częstotliwości kursowania pozwoli poprawić regularność kursowania i skróci czas oczekiwania na przystankach.
Linia 501
Linia zostanie skrócona. Ze Stegien będzie dojeżdżała tylko do Dworca Centralnego. Będzie kursowała w szczycie co 6 minut. Poza szczytem co 15, a w dni świąteczne co 10 minut.
Dzięki krótszej trasie, możliwe będzie lepsze dopasowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów oraz zapewnienie większej regularności i punktualności. Pasażerowie korzystający z tej linii na Woli i Jelonkach będą mieli do dyspozycji kursującą częściej linię 109, natomiast podróżujący w tej relacji bezpośrednio będą mogli korzystać z linii 422.
Linia 506
Kursowanie linii zostanie zawieszone w związku z planowanym zamknięciem ul. Świętokrzyskiej. Na odcinku jej trasy Jelonki – Śródmieście pasażerowie będą mieli do dyspozycji kursującą bardzo często linię 105. Pasażerowie podróżujący z Jelonek na Bródno w dalszym ciągu będą mogli korzystać z linii 112. Na odcinku między Bródnem a Śródmieściem zamiast linii 506 mieszkańcy będą mogli jeździć częściej kursującą linią 118, a na odcinku Jelonki – Kasprzaka linią 422.
Linia 507
Zostanie połączona w jedną linię z 407 i będzie kursowała na trasie GOCŁAW – … – DW. CENTRALNY. Autobusy linii 507 będą jeździły bardzo często – w godzinach szczytu co 4 minuty (co 10 minut poza szczytem i w dni świąteczne).
Pasażerowie wybierający linię 507 w podróży ze Śródmieścia na Wolę, będą mogli korzystać z linii 109, kursującej z wysoką częstotliwością. Osoby jeżdżące nią ze Śródmieścia na Bemowo, będą miały do dyspozycji często kursujące linie tramwajowe: 23 i 24 oraz linie autobusowe: 171 i E-2.
Linie: 360 i 512
Obie linie zostaną połączone w jedną kursującą na trasie: ZACISZE – Codzienna – Młodzieńcza – Radzymińska – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Andersa – Nowolipki – NOWOLIPKI (powrót: al. Jana Pawła II – al. Solidarności). W godzinach szczytu będzie jeździła z częstotliwością co 12 minut. Poza szczytem co 15, a w święto co 20 minut.
W relacji Śródmieście – Rakowiec linia 512 zostanie zastąpiona linią 128 kursującą z wysoką częstotliwością.