Od 11 grudnia nowe rozkłady jazdy SKM
Od 11 grudnia obowiązują nowe rozkłady jazdy pociągów SKM na liniach S1, S2 i S9. Przybliżamy uwarunkowania, które wpłynęły na ich ostateczny kształt.
Linia S1
Trudnością w ułożeniu rozkładu na tej linii, który odpowiadałby potrzebom pasażerów, są prace prowadzone na odcinku Warszawa Włochy – Pruszków (związane z budową Trasy N-S). Zamknięty jest jeden tor dalekobieżny, co powoduje, że część pociągów dalekobieżnych jest kierowanych na tory przeznaczone dla pociągów podmiejskich.
Znaczna część kursów będzie przesunięta w czasie według pierwotnych założeń. Utrudnienia na tym odcinku wpłyną również na kursowanie pociągów na linii otwockiej.
Dzięki współpracy z zarządcą infrastruktury kolejowej – Polskimi Liniami Kolejowymi, na wniosek Zarządu Transportu Miejskiego oraz Szybkiej Kolei Miejskiej, udało się wstawić do rozkładu jazdy dodatkowy pociąg linii S1 (o godz. 7.21 z Pruszkowa do Warszawy Wschodniej). Dzięki temu pasażerowie będą mieli łatwiejszy dojazd, niż w pierwotnej propozycji zarządcy infrastruktury.
Linia S1 będzie obsługiwana wszystkimi typami taboru posiadanymi przez SKM, czyli pociągami typu 14WE (w podwójnym zestawieniu), 19WE oraz 27WE (Elf). W przyszłym roku do obsługi linii zostaną skierowane również produkowane obecnie pociągi 35WE.
Rozkład linii S1 zostanie ponownie zmodyfikowany 15 stycznia przyszłego roku, po powrocie części pociągów dalekobieżnych na swoje tory.
Warto podkreślić, że z powodu znaczących luk w kursowaniu pociągów KM i SKM na linii pruszkowskiej, w niektórych godzinach część składów będzie wydłużonych. Dla przykładu pociąg S1 o godz. 7.50 z Pruszkowa czy o godz. 16.58 z Warszawy Śródmieście do Pruszkowa będzie złożony z dwóch jednostek 19WE (w sumie taki skład będzie miał 8 wagonów). Część pociągów Kolei Mazowieckich na linii grodziskiej będzie kursowała jako potrójne (w ścisłym szczycie przewozowym).
Linia S2
Rozkład linii oparty jest na 30-minutowym takcie. Docelowo linia będzie wydłużona do stacji Warszawa Lotnisko Chopina. Do tego czasu pociągi będą kursować na trasie skróconej do Warszawy Zachodniej.
Linia będzie obsługiwana w całości przez pociągi typu Elf.
Linia S9
Od 11 grudnia linia będzie w całości obsługiwana przez Szybką Kolej Miejską. Definitywnie znikną więc z niej najstarsze pociągi EN-57, którymi obsługiwały linię Koleje Mazowieckie. Rozkład jest w miarę możliwości skoordynowany z rozkładem pociągów Kolei Mazowieckich (który jest zależny od prac modernizacyjnych na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni). Tak aby na wspólnym odcinku ich tras nie było większych „luk czasowych”.
W momencie udostępnienia linii kolejowej na lotnisko Chopina, oferta połączeń na odcinku Warszawa Legionowo zostanie przebudowana. Uruchomiona zostanie linia S3 Legionowo – Warszawa Lotnisko Chopina (kursująca co godzinę), której dopełnieniem będą pociągi Kolei Mazowieckich relacji Modlin – Warszawa Lotnisko Chopina. Linia S9 będzie także uzupełniała linię S3 i będzie kursowała także co godzinę (z ewentualnymi „dogęszczeniami” w godzinach szczytu).
Linia S9 będzie obsługiwana wyłącznie przez 6-wagonowe pociągi typu Elf.
Rozkład jazdy linii S9 zostanie nieznacznie zmodyfikowany od 9 stycznia (ze względu na zmiany w rozkładzie na linii KM9, które wynikają z kolejnego etapu prac torowych.
Rozkłady jazdy SKM i KM na etapie opracowywania były ze sobą koordynowane – w miarę możliwości technicznych oraz przyjętych założeń oferty przewozowej obu przewoźników. Owocem tej współpracy jest m.in. wydłużenie, na wniosek ZTM, części pociągów KM do/ze stacji Warszawa Rembertów w celu odciążenia pociągów linii S2 z Sulejówka Miłosnej oraz KM2 z Siedlec.
W przyszłym roku na liniach kolejowych w Warszawskim Węźle Kolejowym prowadzone będą liczne prace modernizacyjne i remontowe, które mogą powodować zmiany w kursowaniu pociągów.