100 Swingów na 100 dni przed Euro 2012
Modernizacja taboru komunikacji miejskiej nabiera tempa przed czerwcową imprezą. Do Warszawy przyjechał setny, spośród 186 zakontraktowanych w 2009 roku, nowoczesny tramwaj Pesy.
W czerwcu 2010 roku Tramwaje Warszawskie włączyły do ruchu pierwszy pojazd 120 Na Swing. Do końca czerwca tego roku w stolicy będzie jeździć co najmniej 120 Swingów. Nowe tramwaje z bydgoskiej Pesy, po zrealizowaniu całego kontraktu, pozwolą na wymianę 40 proc. starego taboru.
Swingi są nowoczesnymi, pięcioczłonowymi tramwajami niskopodłogowymi wykonanymi z uwzględnieniem europejskich norm określających wymagania wytrzymałościowe i zderzeniowe dla pojazdów szynowych. Są one w pełni klimatyzowane, wyposażone w biletomaty i elektroniczną informację pasażerską oraz monitoring. Każdy wagon może zabrać 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Tramwaje mają też system zdalnej diagnostyki – ewentualne awarie mogą być monitorowane przez dyspozytorów w Centrali Ruchu.
Tramwaje są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyposażono je w automatycznie wysuwaną rampę dla wózków inwalidzkich i przyciski z napisami w alfabecie Braille’a.
6 wagonów, z dostarczonych 186, będzie dwukierunkowych. Oznacza to, że będą mogły kursować na trasach tramwajowych, które nie posiadają pętli tramwajowej.
Zakup 186 tramwajów niskopodłogowych jest częścią projektu obejmującego modernizację taboru i modernizację torowisk, dofinansowanego z UE. Wartość kontraktu to ok. 1,5 mld zł (z VAT) a przewidywane dofinansowanie wynosi ok. 620 mln zł.