Europejskie przykłady dla Warszawy
W tym roku minęło 10 lat od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wpływ naszej akcesji jest widoczny niemal w każdej dziedzinie życia codziennego w kraju, również w stołecznej komunikacji miejskiej. Budowa drugiej linii metra, nowe autobusy, tramwaje, zajezdnie, pętle to tylko niektóre z warszawskich inwestycji, które w znacznym stopniu zostały sfinansowane z europejskich funduszy.
Mniej dostrzegalne dla nas są rozwiązania na mniejszą skalę, ale o jakże pozytywnym znaczeniu dla komfortu naszej codziennej podróży do pracy, szkoły, na uczelnię – buspasy, parkingi P+R, nowa organizacja węzłów przesiadkowych, rozwój kanałów informacyjnych służących do kontaktu z pasażerem. Inspiracją dla tych zmian były europejskie projekty, które wraz z partnerami europejskimi realizuje od kilku lat Zarząd Transportu Miejskiego.
Najnowszy, „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie” finansowany z programu „Uczenie się przez całe życie”, dał możliwość wyjazdu na staż do Birmingham i Pragi siedmiu naszym pracownikom. W sierpniowym numerze dzielą się z nami obserwacjami z wizyty, wyciągają wnioski, który z praskich albo angielskich pomysłów, nadaje się do realizacji w Warszawie.
Składamy również wizytę w Alicante, choć nie w ramach stażu. System tramwajów dwusystemowych w hiszpańskim mieście przedstawia nam Maciej Beister w stałej rubryce „Komunikacja na świecie”. Michał Piwowarski zapisuje ostatni rozdział z dziejów kolei grójeckiej w naszym dziale historycznym.
Jak zwykle warto zapoznać się z aktualnościami. Trwają wakacje, jest sporo zmian w komunikacji.
Zapraszamy do lektury