Linia tramwajowa 36 – Warszawski Transport Publiczny

Linia tramwajowa 36

Kursowanie linii turystycznej 36 w sezonie 2024 zakończyło się w niedzielę 22 września. Zapraszamy w kolejnym sezonie oraz na przejazdy innymi liniami okolicznościowymi.

Zachęcamy Państwa do przejażdżki tramwajami linii 36, którymi dojedziecie do wielu atrakcyjnych miejsc w Warszawie. Na jej turystycznej trasie jeżdżą m.in. „parówki”, czyli kultowe tramwaje 13N, które od 2012 roku nie kursują na regularnych liniach.

Trasa linii 36 – obsługiwanej zabytkowymi tramwajami 13N „parówkami” i jeszcze kursującymi 105Na „akwariami” – prowadzi przez ścisłe centrum na zielony Żoliborz. Okolice placu G. Narutowicza to część Ochoty, w której zachowała się przedwojenna zabudowa – z neoromańskim kościołem pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w parafii św. Jakuba Apostoła, monumentalnym gmachem Domu Studenckiego „Akademik” czy budynkami mieszkalnymi wzdłuż ulicy Filtrowej. Tramwaj minie Stację Filtrów i budynek Najwyższej Izby Kontroli (w latach 30-tych XX w. siedziba urzędu wojewódzkiego), Politechnikę Warszawską, plac Zbawiciela, przejedzie przez MDM i plac Bankowy. Na Żoliborzu trasa prowadzi przez zieloną (dosłownie, bo jest tam trawiaste torowisko) ulicę Adama Mickiewicza i dalej, za placem T.W. Wilsona, Juliusza Słowackiego do pętli Metro Marymont, skąd można pójść na spacer do Parku Kaskada.

Trasa

PL. NARUTOWICZA – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – Andersa – Mickiewicza – Słowackiego – METRO MARYMONT

Mapa Warszawskich Linii Turystycznych 2024 z uwzględnieniem tras linii 100, 36, T oraz promów Słonka, Pliszka i Wilga.

Rozkład jazdy

Od 1 maja do 22 września tramwaje linii 36 kursują w dni wolne od pracy. W wakacje (od 22 czerwca do 1 września) linia kursuje codziennie.

Szczegółowe godziny odjazdów są dostępne w zakładce Rozkłady jazdy.

Ceny biletów

W tramwajach kursujących na linii 36 obowiązuje standardowa taryfa ZTM.

W wagonach dostępne są współczesne kasowniki, w których można skasować oraz aktywować każdy rodzaj biletu ZTM.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Uwaga! Linię obsługują tramwaje wysokopodłogowe bez obsługi konduktorskiej.

Nota historyczna

Tramwaje linii 36 przez pół wieku, od 1961 do 2011 roku, obsługiwały Żoliborz. Wyruszyły w trasę pod koniec 1961 roku, gdy oddano do użytku nową linię tramwajową na Marymont biegnącą od placu Wilsona (wtedy Komuny Paryskiej) wzdłuż ulicy Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Potocką. Tam też wybudowano nowy kraniec Marymont-Potok. Początkowo 36 łączyło Marymont ze Śródmieściem. Z czasem linię wydłużono na południe, tak by obsługiwała także Czerniaków i Sadybę. W 1973 roku, po likwidacji linii tramwajowej do Wilanowa, tramwaje linii 36 zaczęły dojeżdżać do pętli Wyścigi. Duży wpływ na trasy linii tramwajowych łączących Żoliborz ze Śródmieściem ulicą Marszałkowską i gen. Andersa miało zamknięcie w 2008 roku wiaduktu przy Dworcu Gdańskim. Linię 36 skierowano aleją Jana Pawła II do pętli Metro Młociny. W 2010 roku kursowanie linii zawieszono z powodu robót torowych prowadzonych na ulicy Marszałkowskiej i Puławskiej, a rok później ją zlikwidowano. Od 2019 roku numer 36 kojarzony jest z zabytkowymi wagonami linii turystycznej.

MobileMS
Open Font License