Lepiej z klimatyzacją
Trzystopniowy system sankcji wobec przewoźników za niewłączoną/niesprawną klimatyzację przynosi „piorunujące” efekty. Od piątku odnotowano znaczący spadek uchybień w tym zakresie. Po raz pierwszy, w miniony weekend, nadzór ruchu ZTM zastosował najsurowszą sankcję wobec przewoźników – odesłał autobus do zajezdni z powodu niesprawnej klimatyzacji.
Od 6 lipca Zarząd Transportu Miejskiego zaostrzył kary wobec przewoźników za niewłączoną klimatyzację. Przewoźnik otrzyma 20 proc. mniej środków za kurs realizowany pojazdem, w którym stwierdzono uchybienia. Po raz pierwszy dopuszczono również odsyłanie autobusów z pętli do zajezdni. Pojazd z niewłączoną/niesprawną klimatyzacją będzie traktowany jako niesprawny technicznie i nie będzie mógł wyjechać z zajezdni.. W takich przypadkach przewoźnik nie otrzyma żadnych środków finansowych za niezrealizowany kurs. Dodatkowo zostanie naliczona kara finansowa za uchybienie.
Zmasowane kontrole w pojazdach komunikacji miejskiej oraz groźba sankcji przynoszą efekty. W czerwcu 45 proc. pojazdów, w których sprawdzono temperaturę powietrza stwierdzono uchybienia. W poniedziałek, 9 lipca (do godz. 17.00) tylko 12 proc. kontrolowanych pojazdów nie miało włączonej/sprawnej klimatyzacji. W okresie wzmożonych kontroli w dniach, w których odnotowywano wysoką temperaturę procent stwierdzonych uchybień w sprawdzonych pojazdach był następujący::
- maj – 37,8 proc.
- czerwiec – 45,33 proc.
- 1-5 lipca – 42,21 proc.
- 6 lipca – 14,69 proc.
- 7 lipca – 19,2 proc.
- 8 lipca – 12,73 proc.
- 9 lipca (do godz. 17.00) – 12 proc.
Codziennie, przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 6.00-22.00 nadzór ruchu ZTM sprawdza temperaturę powietrza w pojazdach, które mają zamontowaną klimatyzację. Pojazdy z klimatyzacją można rozpoznać po charakterystycznych białych nasadkach na dachu. Temperatura sprawdzana jest za pomocą specjalnego termometru, który dokonuje odczytów od -50 do 1000 stopni Celsjusza.
Po Warszawie nadal jeździ ponad 900 z 1857 autobusów bez klimatyzacji. W takich przypadkach kierowca ma obowiązek otwarcia szyberdachów. Dodatkowo powinien zadbać o to, by wszystkie okna były otwarte. Przypadki zamkniętych szyberdachów w pojazdach nieklimatyzowanych również podlegają sankcjom finansowym nakładanym przez nadzór ruchu ZTM.