Tramwaje jadą częściej dzięki kursom wariantowym
Przedstawiamy kolejną nowość na warszawskich torach tramwajowych, która została wprowadzona 1 maja: kursy wariantowe. Dzięki nim, na szczególnie obciążonych fragmentach trasy, składy podjeżdżają na przystanki częściej.
Pilotażowo rozwiązanie to zostało wprowadzone na liniach 9 i 15.
Kursy wariantowe na linii 9 polegają na tym, że w ciągu dnia, poza godzinami szczytu, co drugi skład kończy bieg na pętli Wiatraczna. Dzięki temu w godzianch szczytu składy kursują co 4 minuty, a pomiędzy szczytami – od pętli P+R Al. Krakowska do Wiatracznej – tramwaje linii 9 podjeżdżają co 6 minut. Szczególne znaczenie ma to dla mieszkańców al. Waszyngtona, którzy wygodnie, niezatłoczonymi tramwajami, mogą dojechać do centrum.
Nie ma też możliwości, żeby pasażerowie się mylili. Już na pętli P+R AL. Krakowska motorniczy na swoim pulpicie wybiera opcję „kurs skrócony”, dzięki czemu na wyświetlaczu pojawia się taki właśnie komunikat. Wyświetla się też nazwa pętli do której jedzie skład, czyli w tym przypadku Wiatraczna. To nie wszystko. Od ronda Waszyngtona pasażerowie usłyszeć mogą komunikat: „Uwaga! Kurs skrócony. Ostatni przystanek Wiatraczna”.
Analogicznie rozwiązanie zostało wykorzystane w soboty na ulicy Grójeckiej i w al. Krakowskiej. Linia 15 ramowo w godzinach 8.00 – 13.00 kursuje częściej pomiędzy pętlami P+R Al. Krakowska a Plac Narutowicza. Dzięki temu pasażerowie robiący zakupy na bazarze przy Bakalarskiej sprawnie i wygodnie mogą dojechać na miejsce tramwajem.