500 nowoczesnych wiat na warszawskich ulicach
W nocy z 13 na 14 sierpnia, na przystanku tramwajowym Królikarnia 06 ustawiono pięćsetną wiatę przystankową w ramach projektu „Przystanek komunikacji miejskiej”. Zostaną także wprowadzone zmiany w wiatach konkursowych polegające na wydłużeniu lub dostawieniu dodatkowych ławek. W wiatach seryjnych rozkłady jazdy będą umieszczane niżej. Planowany termin zakończenia montażu wszystkich 1580 nowoczesnych wiat to koniec 2016 roku.
Na przystanku tramwajowym Królikarnia 06, w nocy z 13 na 14 sierpnia, zamontowano pięćsetną wiatę przystankową w ramach projektu „Przystanek komunikacji miejskiej”. Na stołecznych ulicach jest już ustawionych 201 wiat konkursowych, 133 konserwatorskie i 166 seryjnych.
Zarząd Transportu Miejskiego wspólnie z firmą AMS, odpowiedzialną za realizację projektu „Przystanek komunikacji miejskiej”, wprowadzi także zmiany w funkcjonalności wybranych typów wiat. Jest to odpowiedź na najczęstsze uwagi pasażerów, którzy regularnie korzystają z komunikacji miejskiej i infrastruktury przystankowej.
W wiatach konkursowych, których gabaryty pozwalają tylko na montaż ławki dwuosobowej zostaną ustawione dodatkowe ławki na zewnątrz wiaty. Takie rozwiązanie będzie stosowane w przypadku wystarczająco dużej powierzchni przystanku. W szerszych wiatach konkursowych ławki zostaną wydłużone.
W wiatach seryjnych tablice z rozkładami jazdy będą montowane około 30 cm niżej, dzięki czemu pasażerowie będą mieli wygodniejszy dostęp do informacji o kursowaniu pojazdów komunikacji miejskiej.
Zmiany zostaną wprowadzone w projektach wiat. Oznacza to, że nowe egzemplarze będą wykonywane według zmienionych i ulepszonych wytycznych.
Na części przystanków autobusowych z nowymi wiatami planowany jest montaż stojaków rowerowych. Początkowo zakładano ustawianie stojaków
z m.in. jednym stanowiskiem. Ostatecznie podjęto decyzję o montażu 315 stojaków z liczbą stanowisk od 3 do 5.
Zakończenie montażu wszystkich wiat jest planowane na koniec 2016 roku.
Projekt „Przystanek komunikacji miejskiej” jest realizowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncesjonariusz – firma AMS planuje do końca 2016 roku ustawić na własny koszt 1580 nowych wiat w trzech rodzajach: konkursowe, konserwatorskie i seryjne. Wiaty konkursowe (413 sztuk) – zaprojektowane w ramach konkursu zorganizowanego w 2006 roku przez Urząd m.st. Warszawy – są ustawiane w reprezentacyjnych miejscach stolicy i kluczowych komunikacyjnie lokalizacjach. Wiaty konserwatorskie (212 sztuk) powstały z myślą o obszarach objętych nadzorem Stołecznego Konserwatora Zabytków. 955 wiat seryjnych zajmie miejsca przy głównych trasach miejskich poza ścisłym centrum stolicy.
Firma AMS będzie przez ponad 8 lat odpowiedzialna m.in. za utrzymanie, serwisowanie i naprawianie infrastruktury przystankowej oraz uiszczanie opłat administracyjnych i udział w kosztach sprzątania. Wynagrodzenie koncesjonariusza stanowią wpływy z wynajmu powierzchni reklamowej na przystankach.