Zmiany po wakacjach
Od września, po zakończeniu szkolnych wakacji, Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził kilka stałych zmian w układzie komunikacyjnym. Ich głównym celem jest dostosowanie oferowanej podaży miejsc do potrzeb. Poprawiła się również komunikacja na Targówku a dzieci z Wilanowa zyskały dojazd do nowej szkoły.
Oto szczegóły zmian.
Linie 114 i 118
Utrzymane zostały wakacyjne częstotliwości ich kursowania. Linia 114 nadal kursuje co 12 minut w godzinach szczytu i co kwadrans poza szczytem i w święta. Linia 118 jeździ co 15 minut zarówno w szczycie jak i poza szczytem a także w święto.
Dla pasażerów podróżujących z Bródna, coraz atrakcyjniejszym środkiem transportu, po modernizacji trasy tramwajowej, staje się tramwaj. Z tego powodu liczba pasażerów autobusów kursujących z Bródna przez most Grota-Roweckiego zmniejsza się systematycznie. Wpływ na to mają również utrudnienia w ruchu występujące na Trasie S8.
Linia 125
Linia została wycofana z pl. Hallera i skierowana od ul. Grochowskiej do stacji metra Stadion Narodowy.
Skierowanie linii na tę trasę było planowane już wraz z uruchomieniem centralnego odcinka II linii metra. Przeciwko temu zaprotestowały jednak osoby z niepełnosprawnościami dojeżdżające z kierunku Wołomina do szpitali w Międzylesiu i Aninie. Pozostawienie autobusów tej linii przy Dworcu Wileńskim pozwoliło im podróżować z jedną przesiadką. Obecnie, po przywróceniu kursowania pociągów w bezpośredniej relacji z Wołomina przez Warszawę Stadion do Warszawy Zachodniej, podróż w relacji Wołomin – Międzylesie zostanie zachowana z jedną przesiadką – na stacji Warszawa Stadion. Wpływały także wnioski mieszkańców w sprawie wycofania linii 125 z pl. Hallera i skierowania jej do stacji metra Stadion Narodowy.
Linia 126
Utrzymana została wakacyjna (co pół godziny) częstotliwość kursowania linii. Linia jednak jest obsługiwana bardziej pojemnymi autobusami.
Linia 152
Przywrócona została 10-minutowa częstotliwość kursowania linii jedynie w tzw. mikroszczycie porannym, czyli w porze największego zapotrzebowania. Podstawowo, w szczycie porannym i popołudniowym, linia kursuje co 12 minut.
Linia 155
Utrzymana na stałe została wakacyjna skrócona trasa linii od strony Koła do ronda Daszyńskiego. Linia również kursuje z częstotliwością taką samą jak w wakacje czyli co kwadrans w godzinach szczytu, co 20 minut poza szczytem i co pół godziny w święto.
Linia 184
Utrzymana została wakacyjna częstotliwość kursowania linii. Autobusy nadal podjeżdżają na przystanki co 30 minut.
Linia 193
We wrześniu zostaje utrzymana wakacyjna częstotliwość kursowania linii. Autobusy będą kursowały co 10 minut w szczycie, co kwadrans poza godzinami szczytu oraz co 20 minut w święta.
Ze względu na to, że linia obsługuje SGGW jej częstotliwość kursowania zostanie zwiększona wraz z początkiem roku akademickiego, czyli od października.
Linie 211, 314 i 516
Częstotliwość kursowania linii 211 została zmieniona (od 22 sierpnia). Autobusy kursują w godzinach szczytu co 12 minut. Równocześnie zostały przywrócone, również z częstotliwością co 12 minut, szczytowe kursy skrócone tej linii na trasie: Dąbrówka Wiślana – Ćwiklińskiej.
Zawieszona linia 314 została zlikwidowana.
Utrzymana na stałe została trasa linii 516 wprowadzona na początku lipca br.: Świderska – Ćmielowska (ze względu na trasę objazdową na Nowodworach w związku z budową tramwaju oraz w rejonie ratusza na Białołęce formalnie trasa stała zostanie wprowadzona po zakończeniu tych utrudnień). Zwiększona została również (od 22 sierpnia) częstotliwość kursowania linii w godzinach szczytu z 15 minut do 12.
Po uruchomieniu linii tramwajowej do pętli Tarchomin Kościelny zainteresowanie pasażerów linią 314 istotnie się zmniejszyło. Część pasażerów wybiera od razu tramwaj a część podróżuje linią 516 z przesiadką do linii tramwajowej 2 na Tarchominie. W przypadku przesiadki z linii 314 do linii tramwajowych na przystanku Świderska konieczne było pokonanie znacznej różnicy poziomów między przystankami. W przypadku przesiadki (przed wydłużeniem trasy tramwajowej do pętli Tarchomin Kościelny) z linii 516 do linii tramwajowych na przystanku Mehoffera konieczne było przejście ok. 150 m., w tym przekroczenie aż dwóch jezdni (ul. Mehoffera i ul. Światowida). Obecnie przesiadka z linii 516 do linii tramwajowych na przystanku Tarchomin wymaga przejścia między przystankami jedynie ok. 100 m. i przekroczenia tylko jednej jezdni (ul. Ćmielowskiej). Ponadto w szczycie porannym pasażerowie przesiadający się z linii 516 mają do dyspozycji tramwaje w kierunku Śródmieścia, które są znacznie mniej napełnione.
Zwiększenie szczytowej częstotliwości kursowania linii 516 uzupełniło podaż miejsc po linii 314. Nieznaczne zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 211 pozwoliło zaś na zapewnienie koordynacji rozkładów jazdy tej linii i linii 516, a przy pewnym zwiększeniu pojemności obsługujących ją autobusów zapewniło wystarczającą podaż miejsc.
Linia 256
To nowa linia autobusowa. Została uruchomiona na trasie: PRATULIŃSKA – Trocka – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Ossowskiego – zawrotka na pętli WITEBSKA – Ossowskiego – Kołowa – Św. Wincentego – Borzymowska – Trocka – zawrotka na pętli TARGÓWEK – Trocka – Borzymowska – Św. Wincentego – Kondratowicza – Łabiszyńska – SUWALSKA.
Autobusy podjeżdżają na przystanki co 30 minut.
Jej zadaniem jest uzupełnienie podaży miejsc w relacji osiedle Targówek – osiedle Bródno.
Linia 323
Jej trasa zostanie wydłużona. Linia będzie kursowała dodatkowo ulicami: Sejmu Czteroletniego – Ledóchowskiej – Branickiego.
Dzięki wydłużeniu trasy linia będzie obsługiwała również nową szkołę podstawową przy ul. Ledóchowskiej. Uruchomienie linii będzie możliwe po wybudowaniu przez dzielnicę nowej pary przystanków na ul. Ledóchowskiej oraz zamiana na nowym odcinku trasy linii progów zwalniających na progi wyspowe.
Linia 412
Kursowanie linii zostało przywrócone po przywróceniu kursowania tramwajów w al. Solidarności na odcinku Targowa – al. Jana Pawła II.
Linia 426
Utrzymane zostaje zawieszenie kursowania linii.
Linia charakteryzowała się niewielkim wykorzystaniem przez pasażerów. Centrum handlowe Marywilska 44 (przystanek Kupiecka) jest obsługiwane przez linię 126 oraz prywatne linie KUPIEC-BUS.
W przypadku pozostałych linii przywrócone zostają ich trasy i częstotliwości kursowania (z uwzględnieniem objazdów związanych z trwającymi inwestycjami).
Ponadto 1 września został wprowadzony nowy rozkład jazdy metra w godzinach poza szczytem oraz w weekendy. Zmiany mają na celu dostosowanie podaży miejsc do rzeczywistych potrzeb przewozowych.
Linia M1 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych kursuje co 4 minuty. W święta do godz. 9.00 co 6 minut i 45 sekund. A po godz. 9.00 co 5,5 minuty.
Linia M2 w dni powszednie pomiędzy godzinami szczytu kursuje co 6 minut. Po godz. 18.30 co 3,5 minuty. Po godz. 19.30 co 4,5 minuty a po godz. 21 co 6 minut i 40 sekund. W soboty między godz. 6 a 21 pociągi podjeżdżają na stacje co 6,5 minuty a w święta co 7,5 minuty.