Komunikacja zastępcza w czasie modernizacji linii Warszawa – Grodzisk
Cztery specjalne linie autobusowe oraz zwiększona częstotliwość istniejących połączeń miejskich zapewnią optymalną komunikację na czas przebudowy linii grodziskiej. Zmiany zostaną wprowadzone od września i potrwają 12 miesięcy. W tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe kompleksowo przebudują przystanki, tory i sieć trakcyjną na linii nr 447. Dla pasażerów efektem inwestycji będą lepsze przejazdy w ruchu aglomeracyjnym, funkcjonalne perony i większe bezpieczeństwo.
30 maja odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego, Kolei Mazowieckich oraz PKP Polskich Linii Kolejowych, podczas której przedstawione zostały wstępne założenia organizacji autobusowej komunikacji zastępczej, zapewniającej dojazd do i ze stolicy w trakcie zamknięcia linii kolejowej nr 447. Od września rozpoczną się prace przy przebudowie peronów, torów i sieci trakcyjnej. Ruch pociągów pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą zostanie wstrzymany na 12 miesięcy.
Organizację przejazdów opracował Zarząd Transportu Miejskiego oraz Koleje Mazowieckie we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Na trzon zastępczej komunikacji będzie składało się pięć linii autobusowych dedykowanych mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa. Połączenia zapewnią nie tylko przejazd do Warszawy ale także umożliwią komunikację między miastami leżącymi wzdłuż linii kolejowej.
Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki); Koleje Mazowieckie
- kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut;
- przejazd w pobliżu przystanków kolejowych;
- 12-metrowe autobusy;
Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki); Koleje Mazowieckie
- wahadłowe kursy w dni robocze w porach szczytu przewozowego co 15 minut;
- połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim;
- 12-metrowe autobusy;
Linia ZB (Brwinów – Warszawa); Koleje Mazowieckie
- linia przyspieszona;
- kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut;
- w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę ekspresową S2 i autostradę A2;
- 12-metrowe autobusy;
Linia ZP (Pruszków – Warszawa); Zarząd Transportu Miejskiego
- linia przyspieszona;
- kursy w dni robocze w szczycie przewozowym co 8 minut, a w godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut; w przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi częstotliwość w szczycie przewozowym będzie zwiększona;
- autobusy 18-metrowe lub 12-metrowe (w zależności od rozstrzygnięcia przetargu);
Istniejąca linia 717 z Piastowa do Warszawy zostanie wzmocniona. W szczycie przewozowym autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut. Pasażerowie będą korzystać z 18 i 12 metrowych autobusów.
Połączenia z Ursusa i Włoch do centrum Warszawy zostaną dodatkowo wzmocnione około 20 autobusami przegubowymi. Wybór linii przewidzianych do wzmocnienia będzie wynikał z możliwości prowadzenia ruchu lokalnymi ulicami w pobliżu modernizowanej linii kolejowej.
Pasażerowie linii grodziskiej będą mogli korzystać także z połączeń WKD. Ponadto, bezpośredni dojazd do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego bez postojów na stacjach i przystankach pośrednich, zapewnią pociągi Kolei Mazowieckich ze Skierniewic i Żyrardowa. Analizowana jest również możliwość wprowadzenia na linię dalekobieżną dodatkowych połączeń z Grodziska Mazowieckiego.
Na przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie możliwe będą sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD.
Szczegółowe informacje na temat zmian w organizacji ruchu będą przekazywane pasażerom na stacjach, przystankach i w środkach komunikacji miejskiej. O zmianach będzie można także przeczytać na stronach internetowych zarządcy infrastruktury oraz przewoźników.