Omnibusy konne wracają na ulice Warszawy
Wśród tegorocznych atrakcji wakacyjnych nie może zabraknąć omnibusów konnych. Tramwaje Warszawskie ponownie zapraszają zarówno mieszkańców miasta, jak i turystów na zwiedzanie Warszawy z okien piętrowych pojazdów, nawiązujących do historii komunikacji miejskiej. Omnibusy konne wyruszą w pierwszą podróż w sobotę 24 czerwca 2017 r. Będą kursować do końca wakacji, w każdy weekend w godz. 14.00 – 20.00.
Podróż omnibusem konnym to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego zwiedzania zabytkowej część miasta. Trasa przejazdu prowadzi od Podwala (przystanek Kolumna Zygmunta 01) poprzez ulicę Freta (przystanek Barbakan 02 i przystanek Rynek Nowego Miasta 03) – ulicę Świętojerską – Plac Krasińskich (przystanek Plac Krasińskich 04) – ulicę Miodową i Senatorską. Wycieczka kończy się na Podwalu (przystanek Kolumna Zygmunta 01). Czas przejazdu całej trasy to ok. 40 minut.
Licencjonowany przewodnik mówiący w języku polskim, angielskim i niemieckim, przybliży pasażerom historię omnibusów konnych oraz historię miasta podczas podróży.
Na przejazdy obowiązują specjalne pamiątkowe bilety, które można zakupić bezpośrednio u biletera w omnibusie konnym.
Ceny biletów:
- 10 zł – bilet normalny;
- 5 zł – bilet ulgowy dla dzieci 6 – 18 lat / osób posiadających Kartę Warszawiaka;
- dla dzieci do lat 6 (na kolanach rodziców) przejazd będzie bezpłatny.
Omnibus konny podczas jednego kursu może zabrać 16 pasażerów.
Rozkład jazdy Omnibus Konny 2017 r.
Nazwa przystanku \ Numer kursu |
Kolumna Zygmunta 01 |
Barbakan 02 |
Rynek Nowego Miasta 03 |
Plac Krasińskich 04 |
1 |
14:00 |
14:06 |
14:10 |
14:20 |
2 |
14:40 |
14:46 |
14:50 |
15:00 |
3 |
15:20 |
15:26 |
15:30 |
15:40 |
przerwa |
16:00-17:00 |
|
|
|
4 |
17:00 |
17:06 |
17:10 |
17:20 |
5 |
17:40 |
17:46 |
17:50 |
18:00 |
6 |
18:20 |
18:26 |
18:30 |
18:40 |
7* |
19:00 |
19:06 |
19:10 |
19:20 |
* kurs realizowany tylko w przypadku odwołania wcześniejszych przejazdów ze względu na skrajne warunki pogodowe.
Omnibusy konne – pierwszy środek komunikacji publicznej w Warszawie
W Warszawie pierwszym środkiem komunikacji publicznej były właśnie omnibusy. Pojawiły się one w 1822 roku, jako pojazdy służące do przewozu osób z okazji większych uroczystości lub niedzielnych przejazdów do podwarszawskich miejsc wypoczynku (np. Bielany, Królikarnia, Marymont, Wilanów). Prędkość podróży (4km/h) nie była oszałamiająca, ale nowe pojazdy zdecydowanie ułatwiały przemieszczanie się i były witane z entuzjazmem. Regularne kursowanie omnibusów rozpoczęło się w 1836 roku i stało się zalążkiem pierwszej komunikacji publicznej w Warszawie.
W 1866 roku zostały uruchomione omnibusy żelazne na linii łączącej dwa najważniejsze dworce kolejowe Warszawy. Rozwój tramwajów konnych w dalszych latach zapoczątkował zmianę profilu wykorzystania omnibusów. Cześć z nich zostało sprzedanych furmanom oraz poczthalterom. Coraz częściej też dawne omnibusy miejskie wyruszały na trasy międzymiastowe. Chociaż tramwaje konne zyskiwały coraz większą popularność, wciąż nie docierały wszędzie tam, gdzie mogły dotrzeć omnibusy. Stąd te ostatnie nadal były bardzo intensywnie eksploatowane. Punkt kulminacyjny rozwoju omnibusów w Warszawie nastąpił w 1904 roku, wówczas kursowało ich aż 128.
W 1907 roku Zarząd Tramwajów zakupił kolejnych 12 omnibusów z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży wyposażenia (uprzęży, sprzętu, itp.) po likwidowanych stopniowo tramwajach konnych. Nowe omnibusy w kolorze żółtawym zostały próbnie uruchomione 16 października 1908 roku na trasie Nowe Miasto – Krucza. Miały po 15 miejsc siedzących i 6 stojących. Pojazdy te były już jednak wykorzystywane sporadycznie, co świadczyło o nieuchronnym końcu ery masowej komunikacji konnej w Warszawie. Na wiele kolejnych lat filarem stołecznej komunikacji publicznej stał się tramwaj elektryczny.