Komunikacja po wakacjach
Powrót tramwajów na most Śląsko-Dąbrowski, zwiększenie częstotliwości niektórych linii oraz uruchomienie nowych połączeń – to tylko niektóre ze zmian jakie czekają stołeczną komunikację miejską na początku kolejnego roku szkolnego.
W tym roku zmiany „powakacyjne” można podzielić na dwie grupy: tymczasowe, które będą związane z kolejnym etapem remontu torów tramwajowych na Trasie W-Z (o szczegółach poniżej) oraz stałe.
Zmiany stałe:
Pierwszą zmianą, która ucieszy pasażerów korzystających z linii: 101, 311, 315, 394, E-2 i E-5, będzie powrót tych linii na warszawskie ulice po okresie wakacyjnego zawieszenia. Powody do radości mają też mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów. Linie ekspresowe: E-4 i E-8 po wakacjach będą kursowały nie tylko rano, ale także w szczycie popołudniowym.
Na ulicach pojawią się także dwie nowe linie. Pierwsza z nich – 338, będzie obsługiwała Utratę i Targówek Przemysłowy. Jej trasa będzie prowadziła ulicami: DW. WILEŃSKI – Targowa – Ząbkowska – Radzymińska – Naczelnikowska – Księcia Ziemowita – Rzeczna – Zgrzebna – Księżnej Anny – Zabraniecka – Utrata – Zabraniecka – Gwarków – UTRATA-SKŁAD.
Uruchomienie drugiej linii – 304 związane jest z otwarciem nowej szkoły przy ul. Ostródzkiej. Autobus będzie kursował tylko w dni nauki szkolnej na trasie: OSIEDLE DERBY – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Mochtyńska – Kobiałka – OLESIN. W wybranych kursach linia będzie kursowała na trasie: OSIEDLE DERBY – … – Oknicka – Lewandów – Głębocka –…– OLESIN.
Równocześnie z uruchomieniem nowej szkoły, zlikwidowana zostaje placówka przy ul. Zaułek. Dlatego też skrócona zostanie trasa linii 204: PKP PRAGA – Pożarowa – Odrowąża – Bartnicza – Rembielińska – Kondratowicza – Łabiszyńska – Kopijników – Białołęcka – Juranda ze Spychowa – Ostródzka – Berensona – Skarbka z Gór – OSIEDLE DERBY
Niektóre linie od września będą kursowały częściej. Krócej na przystanku będzie trzeba czekać na linie: 523 (z 15 na 6 min. w godzinach szczytu), 500 (z 10 do 5 min. w godz. szczytu) oraz 190 (z 10 do 5-6 min. w szczycie).
Linia 190 będzie mogła kursować częściej w związku z uruchomieniem wydzielonego pasa autobusowo-tramwajowego na moście Śląsko Dąbrowskim.
Warto również wspomnieć, że dotychczasowa trasa linii 500: Bródno Podgrodzie – Rondo „Radosława”, zostanie wprowadzona jako stała.
Poprawi się również częstotliwość linii 506 (z 20 na 10 min. w szczycie). Z tą różnicą, że autobusy będą kursowały częściej jedynie na odcinku z os. Górczewska do Mariensztatu, czyli na najbardziej obciążonym odcinku obsługiwanym dotąd przez linię E-6. Od 1 września obie linie zostaną połączone.
Częściej będzie kursować również linia 186, która zostanie połączona z linią 404. Jej częstotliwość w szczycie zostanie zwiększona z 10 do 6 minut. Ponadto, w celu zapewnienia większej regularności kursowania, jej trasa zostanie nieco skrócona: TARCHOMIN – … – Bitwy Warszawskiej 1920 – Banacha – Pawińskiego – Dickensa – SZCZĘŚLIWICE.
Linie 186 i 404 zapewniają obecnie obwodowe połączenie Tarchomina, Marymontu, Bielan, Woli, Ochoty i Służewca. Niestety, z powodu bardzo długiej trasy, przebiegającej miejscami przez „plac budowy” oraz tworzących się na niej korków, autobusy kursują bardzo nieregularnie. Często się spóźniają. ZTM otrzymywał bardzo wiele skarg na punktualność linii 186. Pojawiały się także postulaty pasażerów o uruchomienie dodatkowych przystanków dla linii 404.
Po skróceniu trasy 186, połączenie Służewca z Ochotą zapewnią w dalszym ciągu linie 504 (przy większej częstotliwości) i 136. Ta druga linia będzie również łączyła Służewiec z Wolą. W celu ominięcia ul. Marynarskiej, która również staje się wielkim „placem budowy” oraz w celu obsłużenia odcinka, z którego została wycofana linia 186, jej trasa będzie prowadziła Racławicką i Wołoską.
Zmiany dotkną również linię 179. Zostanie skierowana na zmienioną trasę: URSYNÓW PŁN. – … – al. KEN – Ciszewskiego – Roentgena – Płaskowickiej – Pileckiego – Gandhi – … – OS. KABATY. Dzięki temu mieszkańcy osiedli z rejonu ulic: Płaskowickiej i Roentgena będę mogli łatwiej dostać się do stacji metra Imielin oraz Stokłosy. Co ważne, autobus nie będzie omijał żadnego dotychczas obsługiwanego przystanku.
Linia 522 natomiast zmieni numer. Jako 422 będzie jeździła (na tej samej trasie) jedynie w dni powszednie. W soboty i święta obsługę jej trasy przejmą kursujące z dużą częstotliwością linie 131 oraz 520. Ponadto na odcinku jej trasy prowadzącej ul. Wiertniczą, potrzeby przewozowe zaspokoją autobusy linii 180.
Utrzymane zostanie zawieszenie linii 408, której znaczenie komunikacyjne w ostatnich miesiącach bardzo mocno zmalało. Z powodu długiej trasy, na której tworzyły się korki, jej pasażerowie znacznie częściej wybierają podróż tramwajem (z Jelonek) i pociągiem (z Rembertowa). Dodatkowym argumentem za utrzymaniem zawieszenia kursowania tej linii jest fakt rozpoczęcia modernizacji węzła Marsa, która bardzo utrudnia płynny przejazd. Autobusy tej linii zapełniały się w tylko na środkowym fragmencie trasy. Wielkopojemne autobusy nie były więc w pełni wykorzystywane. Autobusy „odzyskane” dzięki zawieszeniu tej linii, pozwolą poprawić częstotliwość innych: 153, 520 czy 523 (zastępujących na części trasy linię 408)
Linie: 307, 390 i 400 w związku z przejęciem ich funkcji przez inne linie zostaną zlikwidowane.
Zmiany związane z remontem torów tramwajowych:
31 sierpnia rozpoczyna się kolejny etap remontu torów tramwajowych na Trasie W-Z. Potrwa on do 18 września. W tym czasie wyłączony będzie ruch tramwajowy na ciągu ulic: Towarowa – Okopowa (od ronda Daszyńskiego do ronda „Radosława) oraz w al. Solidarności na odcinku od Młynarskiej do al. Jana Pawła II.
Na swoje stałe trasy wrócą tramwaje linii 4 i 7. Zmienią się trasy linii tramwajowych: 10, 23, 26, 28, 33, 36 i 41. Utworzona zostanie nowa linia 44. W dalszym ciągu będą obowiązywały zmiany dotyczące linii: 1, 24 i 71. Linie 13, 27 i 46 będą w dalszym ciągu zawieszone, a linie: 2, 19, 22, 32, 47 i 73 zlikwidowane.
Wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa, czyli linie: 190, Z-2 i Z-5