Wiaty przystankowe
Tematem najnowszego numeru iZTM są wiaty przystankowe. Warszawskie przystanki komunikacyjne czeka niebawem wielka rewolucja. Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszej połowie roku ogłoszony zostanie przetarg na wybór prywatnej firmy reklamowej, która ustawi na nich ponad 1,5 tys. eleganckich, supernowoczesnych wiat. Na zawsze z warszawskiego krajobrazu znikną szare budki, pamiętające lata 70. ubiegłego wieku i czerwone, półokrągłe zadaszenia stojące m.in. w centrum, które nieraz są tak mocno skorodowane, że wyglądają jakby trzymały się prosto tylko dzięki cienkiej warstewce farby.
Piszemy o kulisach pierwszego w stolicy programu Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Planowana wymiana wiat to również bardzo dobry moment na to, by Czytelnikom iZTM przypomnieć ich historię. Zachęcamy też do lektury minireportażu o ciężkiej pracy brygad przystankowych oraz tekstu o kwotach, jakie Warszawa musi ponosić na wymianę elementów infrastruktury przystankowej niszczonych przez bezmyślnych wandali.
TEMAT NUMERU: Przystanek Warszawa
Stolica jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się europejskich miast. Z każdym rokiem staje się piękniejsza i coraz bardziej nowoczesna. Dlatego zmienić się muszą również i warszawskie przystanki komunikacji miejskiej. Stanie się to już wkrótce. Przystanki wypięknieją i odmłodnieją. Będą nie tylko ładniejsze, ale i bardziej funkcjonalne. Staną się jedną z wielu wizytówek Warszawy jako prawdziwie europejskiej metropolii. Wszystko dzięki realizowanemu projektowi „Przystanek Komunikacji Miejskiej”, który zakłada wymianę 1580 warszawskich wiat przystankowych.
W dziedzinie małej architektury miejskiej lub – jak kto woli – mebli miejskich (do nich zaliczają się wiaty przystankowe), panuje obecnie dość duża różnorodność. W miejscach zatrzymywania się autobusów i tramwajów można zaobserwować zarówno wiaty z przełomu lat 70. i 80. ubiegłego wieku, jak i konstrukcje bardziej współczesne. Dlatego ten wycinek przestrzeni publicznej wymaga uporządkowania. Stanie się to przy współudziale partnera prywatnego, który ustawi nowe wiaty wraz z wyposażeniem dodatkowym (słupki i ławeczki przystankowe oraz stojaki rowerowe).
Należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, iż jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Warszawie. Przedsięwzięcie, w którym partner prywatny zostanie wybrany na drodze postępowania koncesji, którego podstawą jest Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. W zamian za ustawienie nowych wiat partner prywatny będzie mógł na przystankach prowadzić działalność reklamową. Reklamy będą umieszczane w specjalnych panelach na wiatach. Dochód ze sprzedaży powierzchni reklamowej będzie jedynym wynagrodzeniem koncesjonariusza.
Warto podkreślić, że wiaty zostaną postawione w bardzo atrakcyjnych dla firm reklamowych lokalizacjach. 625 zadaszeń, według projektu wybranego przez miasto, stanie głównie w centrum, a także częściowo na terenie ościennych dzielnic (w najbardziej reprezentacyjnych miejscach). Na pozostałych 955 przystankach staną wiaty z produkcji seryjnej, które będą jednak musiały zostać zaakceptowane przez władze Warszawy. Lokalizacje dla wiat seryjnych zostały wybrane nie tylko pod względem atrakcyjności reklamowej, ale również miejsc, gdzie wiaty są potrzebne (wiat nie ma w ogóle lub są w bardzo złym stanie).
Ogromne korzyści
Dodatkowo, na obszarach objętych nadzorem Stołecznego Konserwatora Zabytków oraz w miejsce wiat z produkcji seryjnej, partner prywatny będzie miał możliwość ustawienia trzeciego typu wiaty tzw. konserwatorskiego.
Korzyści dla miasta z udziału w tym projekcie są ogromne. Miasto zyska ponad 1,5 tysiąca eleganckich i funkcjonalnych wiat. Co istotne, od razu po ich odbiorze stawać się będą własnością miasta. Dodatkowo partner prywatny będzie partycypował w kosztach sprzątania przystanków i będzie zobowiązany do utrzymywania ich w czystości. Ponadto miasto będzie miało udział w przychodach koncesjonariusza, gdy ten osiągnie określoną wcześniej kwotę referencyjną (wysokość tej kwoty, powyżej której miasto będzie miało udział w zyskach, a także wielkość tego udziału nie są jeszcze znane).
Wybrany rodzaj postępowania, tj. postępowanie o koncesję różni się od tradycyjnego trybu zamówień publicznych. Cała procedura może być mniej sformalizowana i pozwala także na prowadzenie dialogu z zainteresowanymi firmami. Dzięki temu cele założone przez Warszawę zostaną osiągnięte w oparciu o wiedzę i doświadczenie firm reklamowych, które są obecne nie tylko na polskim, ale również i na światowym rynku.
Pionierskie rozwiązanie
Realizowany w stolicy projekt ma charakter pionierski, dlatego tak ważne było szczegółowe opracowanie wszelkich jego aspektów oraz przeprowadzenie dokładnych analiz i uzyskanie opinii ekspertów w sprawach prawnych oraz finansowo-budżetowych. W połowie ubiegłego roku odbyły się już spotkania negocjacyjne ze wszystkimi zainteresowanymi firmami (Clear Channel Poland, JCDecaux Polska, konsorcjum Universum Digital i UPG Warszawa, konsorcjum Ströer Polska i AMS oraz konsorcjum CAM Polski Outdoor i CAM Media). Pozwoliły one na jasne sprecyzowanie wymagań i oczekiwań obu stron przy jednoczesnym zachowaniu uczciwej konkurencji i zasad dotyczących równego traktowania. W ciągu najbliższych tygodni potencjalni partnerzy prywatni zostaną zaproszeni do składania swoich ofert. Spośród nich wybrana zostanie jedna. Ze zwycięską firmą podpisana zostanie umowa o koncesję.