Konsultacje społeczne – podsumowanie I etapu
Ponad półtora tysiąca maili i listów oraz petycje podpisane przez mieszkańców Wawra – to efekt konsultacji społecznych, związanych z planowanymi zmianami komunikacyjnymi w tej dzielnicy. Przygotowany przez ZTM projekt spotkał się z akceptacją przeważającej części respondentów, a zgłoszone zastrzeżenia i wnioski zostaną wykorzystane przy opracowywaniu ostatecznego kształtu zmian.
Biorąc pod uwagę sugestie i opinie zgłoszone przez pasażerów, ZTM planuje utrzymać połączenie Wesoła – Nowy Rembertów – Ostrobramska – Trasa Łazienkowska – Śródmieście, obsługiwane obecnie linią 514. Funkcjonowanie oraz wykorzystanie tej i innych linii będzie monitorowane w trakcie zbliżającej się przebudowy węzła drogowego ulic Płowieckiej, Marsa i Ostrobramskiej. W razie potrzeby wprowadzone zostaną niezbędne korekty.
Wobec wielu sprzecznych wniosków w kwestii linii 119 projekt zmian zostanie zmodyfikowany w celu wypracowania rozwiązania kompromisowego, mogącego zadowolić korzystających dotąd z tej linii mieszkańców Międzylesia, Anina, Zerznia, Sadula i Lasu. Dotychczas funkcjonujące połączenia lokalne zostaną uszanowane.
Ponownie przeanalizowana zostanie kwestia obsługi osiedla Aleksandrów, zarówno jeśli chodzi o połączenia międzydzielnicowe, jak i lokalne.
Zgodnie z sugestiami respondentów, projekt zmian zostanie tak skorygowany, aby ograniczyć przecinanie przez trasy autobusowe torów kolejowych linii otwockiej. Zapewni to większą regularność kursowania wozów.
ZTM nie planuje ograniczenia połączeń Marysina z Grochowem. Przeciwnie, wysoka częstotliwość kursowania proponowanej linii 137 oznacza nie tylko zachowanie obecnej liczby kursów, ale także zwiększenie ich regularności. Zachowane zostanie także połączenie Marysina z Aninem, Międzylesiem i Falenicą.
Postulat uruchomienia bezpośredniego połączenia południowego Wawra z południem lewobrzeżnej części miasta (Mokotów, Wilanów, Służewiec, Ursynów) nie jest obecnie możliwy do zrealizowania z powodu ograniczonych zasobów taboru. Musiałoby się to odbyć kosztem znaczącej liczby obecnie funkcjonujących połączeń. W zamian pasażerowie uzyskają łatwiejszy dojazd do węzła Wału Miedzeszyńskiego z Trasą Siekierkowską, gdzie będą mogli przesiąść się do linii 148 i 401, jadących w kierunku ww. rejonów.
W przypadku ulic, których mieszkańcy zwracali się z prośbą o skierowanie tam autobusów należy pamiętać, że wprowadzanie komunikacji miejskiej w nowe rejony i na nieobsługiwane dotąd ulice następuje na wniosek władz dzielnic. Muszą one jednak wcześniej zapewnić odpowiednie warunki dla organizacji ruchu (oznakowanie, pozwolenia) oraz infrastrukturę, m.in. wybudować wysepki przystankowe. Takie warunki zostały spełnione dla odcinków ulic ujętych w projekcie zmian – Zagórzańskiej, Mrówczej, Potockich, Brata Alberta, al. Sztandarów. W przypadku innych, o które wnioskowali respondenci (Przewodowa, Borków, Alpejska, Podkowy i inne) adresatem postulatów są władze dzielnicy, które muszą przygotować odpowiednie warunki techniczne dla komunikacji.
Znaczne kontrowersje wzbudziła propozycja kursowania autobusów ulicą Potockich w Marysinie. Wykonany na wniosek Dzielnicy Wawer przejazd kontrolny autobusem wykazał taką możliwość techniczną, jednak oprócz głosów poparcia mieszkańców zadowolonych z możliwości poprawy dostępności komunikacji, pojawiały się też protesty, poparte przez przedstawicieli lokalnego samorządu osiedlowego. W tej sytuacji ZTM pozostawia ostateczną decyzję co do skierowania autobusów na ul. Potockich władzom dzielnicy, jako organowi bezpośrednio reprezentującemu mieszkańców.
Zarząd Transportu Miejskiego zdaje sobie sprawę z siły przyzwyczajeń komunikacyjnych niektórych pasażerów. Nie jest jednak możliwe zachowanie wszystkich połączeń, jeżeli komunikacja ma działać prawidłowo, a więc wydajnie i regularnie. Korzystanie ze sprawnego systemu komunikacji miejskiej wymaga pewnej solidarności między mieszkańcami różnych osiedli na zasadzie pewnego „dzielenia się” liniami. Zwiększanie częstotliwości kursowania linii (zamiast ich mnożenia) oznacza poprawę dla wszystkich pasażerów, nawet jeśli niektórzy z nich w drodze będą musieli skorzystać z przesiadki.
W konsultacjach oprócz indywidualnych wystąpień oraz zbiorowych petycji mieszkańców Wawra zgłoszone zostały także stanowiska dzielnic – Rembertowa i Woli oraz osiedli: Aleksandrowa, Falenicy, Miedzeszyna, Zerzenia, Międzylesia, Anina i Marysina Południowego.
Po wprowadzeniu do projektu korekt, wynikających z I fazy konsultacji, jego zmodyfikowana wersja zostanie niebawem zaprezentowana na stronie internetowej ZTM i poddana ponownym konsultacjom społecznym.