Przyciski z Braille’m i Zygmunt III Waza
Po stołecznych ulicach kursują już autobusy z nowym „warszawskim” wzorem na obiciach siedzeń oraz specjalnymi przyciskami z napisami w alfabecie Braille’a.
Pod koniec października na ulice wyjechało pierwszych pięć autobusów z nową, ciemnoczerwoną tapicerką przedstawiającą kolumnę Zygmunta III Wazy na tle Zamku Królewskiego. Dotychczas w pojazdach dostarczanych dla Warszawy montowano tylko standardowe obicia z zimnych niebieskich lub szarych kolorach. Teraz wnętrze autobusu stało się bardziej „warszawskie” i cieplejsze.
Zarząd Transportu Miejskiego kładzie również bardzo duży nacisk na przystosowania taboru do potrzeb pasażerów, którym samodzielne poruszanie się komunikacją stwarza duże problemy. Dlatego przyciski otwierania drzwi w nowych pojazdach zostały oznakowane napisami w alfabecie Braille’a – na przyciskach bezpośrednio przy drzwiach umieszczono napis „STOP” a na pozostałych przyciskach literę „S” w tym alfabecie.
W nowych pojazdach przycisk po naciśnięciu podświetla się na czerwono. Po zatrzymaniu się na przystanku, gdy kierowca włączy opcję samodzielnego otwierania drzwi przez pasażerów, drzwi, przy których przycisk został wcześniej naciśnięty, otworzą się automatycznie. Przyciski przy innych drzwiach podświetlą się na zielono informując o możliwości otwarcia drzwi.
Z myślą o pasażerach niedowidzących w autobusach wprowadzone zostało bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów, na których zostały zamontowane siedzenia. Progi oznakowane zostały listwami w kolorze żółtym i czarnym umieszczonymi naprzemiennie. To zestawienie kolorów jest najlepiej dostrzegane przez osoby z poważnymi wadami wzroku.
We wnętrzu pojazdu przy środkowych drzwiach umieszczono także duży wyświetlacz, który zastąpił stosowane dotychczas statyczne tablice z tzw. „koralikami”. Teraz na ekranie prezentowana jest tylko aktualna trasa, zgodnie z kierunkiem, w którym porusza się autobus. Przebyty już odcinek drogi wyświetla się w kolorze szarym, co ułatwia pasażerom orientację w którym miejscu trasy aktualnie się znajdują. Dodatkowo przy każdym kolejnym przystanku podawany jest rozkładowy czas przejazdu licząc od aktualnego przystanku.
Wkrótce na wyświetlaczach pojawią się informacje o możliwości przesiadki na konkretne linie autobusowe i tramwajowe. Na statycznych tablicach nie można było podawać tak szczegółowych informacji.
Większe możliwości mają także wyświetlacze znajdujące się na zewnątrz pojazdów. Na szerszym wyświetlaczu tylnym można już zamieścić informację o pętli docelowej lub zjeździe do zajezdni czy trasie zmienionej, co wcześniej nie było możliwe. Na wyświetlaczu z boku pojazdu prezentowana jest pętla docelowa oraz ulice, którymi prowadzi trasa danej linii.
Nowe autobusy można spotkać na liniach 174, 178, 180 a w dni wolne także na linii 100 i 122. Łącznie firma Mobilis wprowadzi na ulice 54 pojazdy – 31 standardowych 12-metrowych oraz 23 krótsze 8,6-metrowe midibusy. Ostatnie autobusy z tej dostawy wyjadą na ulice 1 stycznia 2010 r. Nowy wzór tapicerki oraz udogodnienia dla pasażerów pojawią się we wszystkich 54 pojazdach.
Opisywane pojazdy reprezentują nowy standard wyposażenia i oznakowania pojazdów (wyświetlacze, oznakowanie przyjazne niewidomym i niedowidzącym), który będzie obowiązywał w kolejnych pojazdach wprowadzanych na ulice Warszawy, w tym w 186 wagonach tramwajowych Pesa, które pojawią się w drugiej połowie 2010 roku.