Nowa epoka, czyli …Swing na torach
Na ulice Warszawy wyruszył 12 czerwca pierwszy ze 186 tramwajów typu 120 Na, wyprodukowany w bydgoskiej PESIE. Swing zrewolucjonizuje wygląd i komfort podróżowania komunikacją miejską w Warszawie – mówiła w sobotę prezydent stolicy, Hanna Gronkiewicz-Waltz. 12 czerwca 2010 będziemy zestawiać z 26 marca 1908 roku, kiedy uruchomiono w Warszawie tramwaj elektryczny – dodała.
Nowoczesny tramwaj jest w pełni klimatyzowany i wyposażony w monitoring wizyjny, nowoczesne wyświetlacze LCD z informacją pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów. Każdy wagon zabiera 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Niskopodłogowy.tramwaj jest w pełni dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych. Jest także niezwykle bezpieczny, bowiem zastosowano w nim specjalną strefę zgniotu (absorbery pochłaniające energię podczas zderzenia ), która chroni motorniczego i pasażerów, a także tramwaj przed większymi zniszczeniami.
Do końca 2010 roku na warszawskie torowiska wyjadą 33 tramwaje nowego typu. Na Euro 2012 do Warszawy zostanie dostarczone 120 składów tramwajowych a pozostałe 66 „Swingów” dojedzie do Warszawy do końca 2013 r. 31 tramwajów zostanie skierowane do obsługi nowej trasy tramwajowej na Tarchomin (na trasie Mostu Północnego).
Pierwszy „Swing” przyjechał do Warszawy trzy miesiące wcześniej niż planowano. Po próbach, m.in. po ciągłej, 18-godzinnej jeździe tramwaju w ramach rozszerzonego odbioru tramwaju, 8 czerwca pojazd otrzymał świadectwo homologacyjne, dzięki czemu od 14 czerwca będzie mógł rozpocząć jazdy liniowe na trasie linii 4.
Tramwaje Warszawskie otworzyły nowy rozdział swojej historii. Na początku XX wieku pierwszy tramwaj elektryczny typu A zachwycił warszawiaków. Rozpoczęło to ponad stuletnią historię Warszawskiego Tramwaju Elektrycznego. Na przełomie lat 50. i 60. na warszawskie torowiska wyruszył pierwszy szybkobieżny tramwaj typu 13N, który szybko stał się symbolem stolicy. W trudnych dekadach lat 70. i 80. tramwaje były wymieniane na pojazdy typu 105 N.
Tramwaje typu 13N i 105 N dominują obecnie na stołecznych torowiskach, ale dzięki dostawie 186 tramwajów z bydgoskiej PESY 40 procent tramwajów starego typu zostanie wymieniona.