e-WKM, czyli bilety z komputera
Pasażerowie warszawskiej komunikacji mogą kupić bilety 30- i 90-dniowe imienne oraz bilet seniora przez internet. Szybką i wygodną formę sprzedaży stolica wprowadziła od 21 czerwca.
Z usługi e-WKM mogą skorzystać wszystkie osoby, które mają spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską (lub Elektroniczną Legitymację Studencką), czyli już ponad 730 tysięcy użytkowników komunikacji. Kupią bilety bez żadnych dodatkowych opłat – ich cena jest zgodna z taryfą ZTM obowiązującą w Warszawie.
Kodowany na karcie bilet można kupić przez internet nie wychodząc z domu, o dowolnej porze dnia, korzystając z tzw. szybkich przelewów lub płatności kartą płatniczą. Sprzedaż realizowana jest przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, zgodnie z certyfikatem bezpieczeństwa THAWTE i certyfikatem SSL.
Jedyna dodatkowa czynność, jakiej należy dokonać po zakupie, to zakodowanie biletu w jednym z około 50 urządzeń kodujących, udostępnionych na pilotażowym etapie wprowadzania usługi. Urządzenia zostały zamontowane na stacjach warszawskiego metra oraz w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM (z wyjątkiem punktu na Dworcu PKP Warszawa Wschodnia). Aby zakodować bilet należy umieścić kartę w kieszeni urządzenia i wybrać opcję KODOWANIE. „Zapisanie” biletu na WKM potrwa tylko kilka sekund. Zakodowany bilet przed pierwszym przejazdem, należy aktywować w kasowniku lub bramce metra.
Pasażerowie, którzy skorzystają z możliwości zakupu biletów przez internet, na życzenie, będą powiadamiani mailem lub SMS-em o zbliżającym się końcu terminu ważności kontraktu. Powiadomienia takie będą przesyłane na 3 dni przed wygaśnięciem terminu ważności biletu.
Według szacunków, z możliwości zakupu biletów długookresowych przez internet korzystać może nawet kilkadziesiąt tysięcy pasażerów rocznie. Docelowo „w sieci” mają być sprzedawane także bilety krótkookresowe (dobowe, 3-, 7- i 14-dniowe).
Jak kupić bilet na Warszawskiej Karcie Miejskiej przez internet i jak go zakodować?
Zakup biletu przez internet jest niezwykle prosty.
Cała transakcja odbywa się poprzez witrynę internetową ztm.waw.pl/ewkm. Wystarczy zarejestrować na niej konto internetowe – loginem jest dowolnie wybrany przez użytkownika adres mailowy. Użytkownik ustala także osobiste hasło do swojego konta.
Po zalogowaniu, użytkownik wybiera bilet, jaki chce kupić, a następnie dokonuje płatności kartą płatniczą lub poprzez szybki przelew. Odbywa się to przez system DOTPAY. W ciągu kilku minut, na wskazany przez użytkownika adres mailowy, przesyłana jest wiadomość z potwierdzeniem dokonania płatności. Jest ona wskazówką, że płatność została zarejestrowana w systemie i że można zakodować bilet w jednym z około 50* urządzeń kodujących dostępnych w Warszawie.
Korzystając z urządzenia, wystarczy wsunąć kartę i wybrać opcję KODOWANIE. Po kilku sekundach możemy już wybrać się w podróż komunikacją miejską, aktywując przed pierwszym przejazdem bilet w kasowniku lub bramce metra.
21 czerwca wraz z nową usługą e-WKM rozpoczęła się kampania informacyjna Zarządu Transportu Miejskiego, promująca internetową sprzedaż biletów.
Informacje o nowym, wygodnym sposobie kupowania biletów długookresowych dotrą do pasażerów za pośrednictwem plakatów, które zostały umieszczone w gablotach przed wejściami na stacje metra, a także na węźle komunikacyjnym Młociny oraz w Centrum Handlowym Wileńska i Galerii Handlowej Bemowo. W lokalnych stacjach telewizyjnych TVN Warszawa i TVP Warszawa emitowany jest spot reklamowy. Ponadto spot e-WKM można zobaczyć na monitorach CityInfo wewnątrz wagonów metra oraz na Infoscreenach na stacjach podziemnej kolejki.
Na portalach internetowych umieszczone zostały bannery, a szczegółowe informacje o usłudze pasażerowie znajdą na stronie ZTM.
Na etapie pilotażowym usługi, w którym większość urządzeń zamontowana została na stacjach metra, kampania kierowana jest do pasażerów-internautów często korzystających z podziemnej kolejki. Na stacjach, w pobliżu urządzeń, hostessy rozdają ulotki z informacjami, jak dokonać zakupu oraz gdzie zakodować „internetowy” bilet. Ulotki będą dostępne również w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
____________________________________________
* Liczba punktów kodowania będzie systematycznie wzrastała
THAWTE to lider certyfikatów wykorzystujących najnowocześniejsze szyfry bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo transakcji zapewnia 256-bitowe szyfrowanie danych poprzez przeglądarki internetowe. Złamanie 256-bitowego klucza zajęłoby kilka …miliardów lat. Transakcje dokonywane są przy pomocy bezpiecznego protokołu połączenia SSL (Secure Socket Layer), z użyciem certyfikatu cyfrowego gwarantującego bezpieczeństwo danych. Dane dotyczące kart płatniczych i szybkich przelewów przekazywane są bezpośrednio do serwera autoryzującego. Tam następuje uwierzytelnienie transakcji. System gwarantuje całkowite bezpieczeństwo transakcji internetowych.
SSL jest protokołem sieciowym używanym do bezpiecznych połączeń internetowych. SSL realizuje szyfrowanie, uwierzytelnienie serwera i zapewnia integralność oraz poufność przesyłanych informacji. W momencie nawiązania połączenia z bezpieczną (stosującą protokół SSL) stroną WWW, następuje ustalenie algorytmów oraz kluczy szyfrujących, stosowanych następnie przy przekazywaniu danych między przeglądarką a serwerem WWW. Protokół SSL jest główną metodą zapewniającą bezpieczeństwo w transakcjach finansowych.
Przypominamy! Rolę spersonalizowanego nośnika biletów pełni Elektroniczna Legitymacja Studencka. Dlatego też imienne bilety długookresowe ZTM – także te kupione poprzez internet – po 30 czerwca 2010 r. nadal będą kodowane i honorowane na ELS.