Łatwo i wygodnie
„Złowienie biletu w sieci” jest niezwykle proste. Zakupy na stronie ztm.waw.pl/ewkm potrwają chwilę. Jeszcze krócej – zakodowanie biletu w specjalnym urządzeniu, dostępnym w Warszawie, na stacjach metra i w POP-ach.
Rejestrujemy się
Transakcja odbywa się poprzez witrynę internetową ztm.waw.pl/ewkm, na którą można wejść bezpośrednio lub „klikając” banner e-WKM na stronie głównej ZTM. Tam – jednorazowo – rejestrujemy konto. Loginem jest dowolnie wybrany adres mailowy. Podajemy także osobiste hasło do swojego konta. Ponadto przy rejestracji wpisujemy numer spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej, na której kodowane będą bilety.
Po wypełnieniu formularza i zaakceptowaniu regulaminu (dostępny na stronie) wybieramy opcję ZAREJESTRUJ. Na adres mailowy, podany jako login, wysyłany jest list z linkiem aktywującym konto (jeśli mail nie doszedł, przed powtórzeniem procedury, warto sprawdzić folder „Spam”). Wystarczy go „kliknąć” lub skopiować do paska adresu przeglądarki internetowej. Zostaniemy przekierowani ponownie na stronę ztm.waw.pl/ewkm. Proces rejestracji jest zakończony i możemy rozpocząć zakupy.
Wybieramy
Wybieramy opcję ZAKUP BILETU. Pierwszy krok to wybór numeru spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej, na której kodowany będzie kontrakt. System „podpowiada” numer karty podany przy rejestracji, ale można w jego miejsce wpisać numer innej spersonalizowanej WKM. Dzięki temu z jednego konta możemy kupić bilety dla innych osób, np. członków rodziny.
W kolejnych krokach określamy
- Czy chcemy kupić bilet imienny czy bilet seniora. Bilety imienne oraz bilet seniora mogą być kodowane tylko na spersonalizowanej WKM! Rolę spersonalizowanego nośnika pełni także Elektroniczna Legitymacja Studencka.
- Czy imienny bilet długookresowy ma być ważny na wszystkie czy tylko jedną linię. Przy bilecie na wszystkie linie mamy do wyboru kontrakt 30- lub 90-dniowy. Przy jednej linii dostępny jest tylko kontrakt 30-dniowy. Numer linii wybieramy z listy w otwierającym się okienku.
- Czy bilet ma obowiązywać na jedną czy obie strefy.
- Czy korzystamy z biletu normalnego czy ulgowego.
Po udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania system podaje cenę wybranego biletu i umożliwia określenie formy zapłaty – płatność kartą bankową lub szybki przelew z jednego z kilkunastu banków.
Na tym etapie możemy określić, czy chcemy otrzymać fakturę (po zaznaczeniu okienka przy tej opcji, pojawia się formularz do wpisania niezbędnych danych). Dokument wystawi i wyśle pocztą w ciągu 14 dni sprzedający, czyli obecnie Mennica Polska.
Możemy także zaznaczyć, czy chcemy otrzymywać sms-owe lub mailowe powiadomienie o zbliżającym się końcu terminu ważności biletu.
Przed przejściem do potwierdzenia zakupu wyświetlana jest zbiorcza informacja o wybranym bilecie. Możemy jeszcze raz sprawdzić, czy na poszczególnych etapach nie popełniliśmy błędu.
Płacimy
Po przejściu do zapłaty, zostajemy przekierowani na stronę dotpay.pl – operatora płatności „on line”. Tam, po wypełnieniu formularza, dokonujemy przelewu. Maksymalnie w ciągu kilku minut, na wskazany przy rejestracji adres mailowy, przesyłana jest wiadomość z potwierdzeniem dokonania płatności. Jest ona wskazówką, że płatność została zarejestrowana w systemie i że możemy zakodować bilet w jednym ze specjalnie do tego przeznaczonych urządzeń, dostępnych w Warszawie. Takich „kodomatów” na pilotażowym etapie wprowadzania usługi zainstalowano ok. 50. Znajdziemy je na każdej stacji metra (na bocznej ścianie automatów biletowych) oraz w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM (z wyjątkiem POP na Dworcu PKP Warszawa Wschodnia).
Kodujemy
Możemy przystąpić do zakodowania biletu. Warszawską Kartę Miejską umieszczamy w kieszeni urządzenia i wybieramy opcję KODOWANIE. Wcześniej możemy sprawdzić, jaki kontrakt obecnie znajduje się na karcie. W przypadku „zapisywania” kontraktu innego typu niż umieszczony wcześniej, na ekranie urządzenia zobaczymy komunikat – ostrzeżenie, że utracimy aktualnie wykorzystywany bilet. W przypadku przedłużenia kontraktu tego samego typu, urządzenie automatycznie przystąpi do kodowania „internetowego” biletu. Sam proces kodowania trwa kilka sekund. Potwierdzeniem prawidłowego zapisu biletu na WKM jest zapalenie się zielonej kontrolki urządzenia.
Urządzenie kodujące obsługiwane jest intuicyjnie. Wszystkie komunikaty wyświetlane są na ekranie. Do wyboru mamy dwie opcje językowe – polską i angielską. W przypadku jakichkolwiek problemów możemy zwrócić się do pracowników obsługi (tel. 0 801 300 330 i 22 656 41 00, w godz. 8-18, od poniedziałku do piątku, i 8-13 w sobotę).
I…możemy już wybrać się w podróż komunikacją miejską, aktywując przed pierwszym przejazdem bilet w bramce metra lub kasowniku.