Gorące podsumowanie
Nasilone kontrole klimatyzacji w autobusach sprawiły, że liczba nieprawidłowości znacząco spadła. Działania kontrolne są i będą prowadzone nadal, aby – gdy znów w Warszawie zrobi się gorąco – podróż komunikacją miejską odbywała się w komfortowej temperaturze.
W dniach 1 – 26 lipca w Warszawie skontrolowano ponad 1600 autobusów. W pierwszej połowie miesiąca odnotowano 432 przypadki nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji. W drugiej połowie lipca (do 26.07.) pracownicy nadzoru ruchu ZTM wykryli takich nieprawidłowości 72. Sprawdzono także, czy usunięte zostały ujawnione wcześniej usterki.
Wszyscy przewoźnicy autobusowi – Miejskie Zakłady Autobusowe oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
Aby klimatyzacja maksymalnie spełniała swoją rolę, kierowcy autobusów wyposażonych w system chłodzenia wnętrza mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. „ciepłego guzika”. Pasażerowie sami – poprzez naciśnięcie przycisku – otwierają drzwi pojazdu. Gdy na przystanku nie ma oczekujących i nikt z autobusu nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się gorące powietrze.
Aby schłodzone powietrze nie wydostawało się na zewnątrz, konieczne jest także zamknięcie okien.
W klimatyzację wyposażonych jest 627 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie nowo zakupywanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.