Odmładzamy tabor
W tym roku flota MZA wzbogaciła się o 128 nowych pojazdów, a w tej kadencji samorządu – o 502. Oznacza to, że co drugi wypuszczany na trasy autobus z logo MZA to pojazd nowy.
Od kilkunastu dni na najbardziej popularnych liniach – np. 190, 500, 520 – kursują nowo zakupione, przegubowe pojazdy marki MAN i Solaris Urbino 18. W MAN-ach zastosowano elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu i poszczególne przystanki. Są też zapowiedzi głosowe.
Inną nowością jest automatyczny system zliczania pasażerów – odróżnia on pasażerów wchodzących od wychodzących. Pozwala to na dokładną wiedzę o napełnieniach pojazdów na poszczególnych odcinkach tras.
Nowoczesne pojazdy wyjechały na ulice trzy miesiące po zawarciu umowy na ich zakup, podpisanej 8 lipca br. Zakup autobusów został sfinansowany przez ING Lease Polska. Kosztowały 118 272 509,60 zł brutto.
Do tej pory do stolicy dojechało już ponad 40 pojazdów, wśród nich 1500. autobus niskopodłogowy w barwach stołecznych przewoźników.
Do końca roku dotrą wszystkie z 42 zamówionych Solarisów Urbino 18. Na razie jeździ ich ponad 20. Wartość tego kontraktu wynosi 56 mln zł. i jest rozszerzeniem umowy na zakup 150 pojazdów zawartej w 2008 roku.
Warszawiacy zobaczyli na ulicach w tym roku wiele innych nowości. W wakacje ruszyło na mniej obciążone linie 16 Solarisów Urbino 10. Kosztowały 15,166 mln zł. To pojazdy 10 metrowe, tzw. midibusy. Potrzeby przewozowe wskazywały na konieczność zakupu pojazdów, których wielkość będzie dostosowana do potoków pasażerskich.
Łącznie MZA zakupiły w tym roku 128 nowych pojazdów, a w tej kadencji samorządu – 502. Planowane jest ogłoszenie przetargu na 168 pojazdów. Po jego realizacji po ulicach będzie jeździło 670 nowych autobusów. Trzy czwarte wypuszczanego co dzień do ruchu taboru będzie liczyła mniej niż pięć lat.