Nowa wyszukiwarka – nowe możliwości
Planowanie podróży komunikacją miejską, dzięki nowej wyszukiwarce Zarządu Transportu Miejskiego, wdrożonej w ramach unijnego projektu CAPRICE jest bardzo proste. Pracownicy ZTM poświęcili wiele miesięcy na przygotowanie i uruchomienie kolejnego udogodnienia dla pasażerów.
Wyszukiwarki, która ułatwia podróżowanie po aglomeracji warszawskiej i części Europy nie należy traktować jako produktu „skończonego”. ZTM przez cały czas pracuje nad jej udoskonaleniem – planujemy rozszerzenie zasięgu wyszukiwarki i wdrożenie rozkładów jazdy podwarszawskich linii lokalnych, w których obowiązuje Wspólny Bilet, a także możliwość planowania podróży z udziałem pociągów Kolei Mazowieckich.
Demonstracyjna wersja wyszukiwarki pojawiła się na przełomie 2007 i 2008 roku, kiedy ZTM składał wniosek aplikacyjny o udział w programie INTERREG IVC – projekt CAPRICE. Decyzja o wdrożeniu zapadła we wrześniu 2008, gdy udział w programie był już pewny. Dzięki CAPRICE, możliwe stało się uzyskanie unijnego dofinansowania i wdrożenie nowego „asystenta podróży”.
Pierwsze prace nad wprowadzeniem wyszukiwarki na stronę internetową rozpoczęły się w marcu 2009 r. W przygotowaniu projektu uczestniczyło kilkunastu pracowników ZTM z działów: rozwoju transportu, rozwoju techniki, informatyki, analiz układu komunikacyjnego, planowania przewozów, sprzedaży biletów i promocji. Podczas spotkań, m.in. z dostawcą całej technologii – firmą HaCon z Hanoweru, uzgodniono najważniejsze szczegóły.
W trakcie pracy nad projektem, trzeba było pokonać wiele problemów, związanych z dopasowaniem oprogramowania do specyfiki ZTM. Choćby dlatego, że pierwotnie wyszukiwarka HAFAS powstała jako narzędzie kolejowe a rozkłady jazdy komunikacji miejskiej są budowane inaczej i mają własną, odrębną specyfikę. Wszystko to sprawiło, że dostosowanie wyszukiwarki do warszawskich wymagań zajęło kilka miesięcy.
Pierwsza wersja wyszukiwarki została przygotowana pod koniec 2009 r.. Przez pół roku trwały wewnętrzne testy nowego narzędzia – na bieżąco wychwytywano i poprawiano błędy. Udało się m.in. wyeliminować problem z konwersją rozkładu jazdy na format „czytelny” dla wyszukiwarki. Poprawiono również kwestie związane z drukowaniem rozkładów.
Od 29 czerwca wszyscy pasażerowie mogą już osobiście testować wyszukiwarkę i przekazywać uwagi dotyczące nowego narzędzia, przesyłając je na adres: wyszukiwarka@ztm.waw.pl. Opinie pasażerów są dla nas niezwykle istotne, ponieważ pozwalają na wyeliminowanie usterek i jak najlepsze dopasowanie narzędzia do potrzeb i oczekiwań. Pod koniec rocznego okresu pilotażu, ZTM podejmie ostateczną decyzję o docelowym wdrożeniu wyszukiwarki.
Wyszukiwarka została wdrożona dzięki udziałowi ZTM w projekcie CAPRICE (CAPital Regions Integrating Collective transport for increased energy Efficiency – Regiony stołeczne na rzecz integracji transportu zbiorowego w celu zwiększenia efektywności energetycznej), który jest współfinansowany w ramach programu INTERREG IVC. Został zatwierdzony przez Unię Europejską we wrześniu 2008 r. Warto zaznaczyć, że projekt został wyłoniony do dofinansowania unijnego w ramach konkursu, w którym zgłoszono ponad 400 projektów, a ostatecznie zatwierdzono jedynie 41!
Projekt obejmuje okres trzech lat i będzie trwał do roku 2011. Współpracuje w nim pięciu partnerów z całej Europy: Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia (VBB – lider projektu), Urząd Miasta Bukareszt (PMB), Miejskie Przedsiębiorstwo Usług Transportowych w Wilnie (MESP Vilnius), Zarząd Transportu Miejskiego m. st. Warszawy (ZTM Warszawa) i Zarząd Transportu Paryża i Ile-de-France (STIF Paris).
Celem projektu CAPRICE jest wymiana doświadczeń pomiędzy organizatorami transportu publicznego, władzami regionalnymi i lokalnymi oraz spółkami przewozowymi. W ramach projektu promowane będą także dobre praktyki komunikacyjne.