ABC nowego rozkładu kolejowego
Do Zarządu Transportu Miejskiego przychodzi wiele skarg i wniosków dotyczących nowego rozkładu kolejowego, który wszedł w życie 12 grudnia. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania.
Etap przejściowy
Zmiana tras pociągów SKM, polegająca na wydłużeniu linii S1 do Pruszkowa i skróceniu linii S2 z Sulejówka do Dworca Zachodniego, stanowi etap przejściowy do utworzenia docelowego układu połączeń SKM po oddaniu do użytku linii kolejowej do Lotniska Chopina. Linia zostanie oddana do użytku najprawdopodobniej w grudniu 2011 r.
Po jej uruchomieniu, układ połączeń SKM będzie wyglądał następująco:
S1: Otwock – Pruszków (bazowa częstotliwość – 30 minut)
S2: Warszawa Lotnisko Chopina – Sulejówek Miłosna (bazowa częstotliwość – 30 minut)
S3: Warszawa Lotnisko Chopina – Legionowo (bazowa częstotliwość – 30 minut).
S9: Warszawa Gdańska – Legionowo – Wieliszew – stanowiącą uzupełnienie linii S3.
Ważna jest łączna liczba kursów
Mniejsza od dotychczasowej częstotliwość połączeń SKM na odcinku Warszawa – Pruszków oraz Warszawa – Sulejówek nie oznacza gorszej obsługi tych linii, gdyż brak części połączeń SKM jest rekompensowany dodatkowymi pociągami Kolei Mazowieckich. Ponadto, na linii S1 i S2 zwiększona została podaż miejsc poprzez skierowanie do ich obsługi większej liczby podwójnych pociągów.
ZTM od kilku tygodni prowadzi rozmowy z KM w sprawie poprawy oferty przewozowej na liniach z Pruszkowa oraz Sulejówka Miłosnej. Kilka postulatów ZTM KM uwzględniły już w swoim rozkładzie. Trwają jeszcze negocjacje dotyczące uruchomienia przez KM dodatkowych pociągów w szczycie przewozowym z Rembertowa do Warszawy.
Przez najbliższe kilka miesięcy nie będzie natomiast możliwości zwiększenia liczby pociągów SKM. Przede wszystkim ze względu na trudną sytuację taborową przewoźnika. W maju 2011 r. rozpocznie się dostawa nowych, 6-członowych jednostek typu 27WE wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ. Będą one wprowadzane do ruchu w pierwszej kolejności na linię S2.
Docelowo, w najbliższych latach, nowe pociągi będą obsługiwać tzw. linie lotniskowe, czyli S2 i S3 (do Legionowa i Sulejówka). Perony stacji i przystanków na obu liniach, po przeprowadzonej modernizacji, mają jednakową wysokość (76 cm powyżej główki szyny). Do takiej wysokości peronów przystosowane będą nowe składy. Perony stacji i przystanków na linii Pruszków – Otwock są wyższe.
Gminy dopłacają
Miasto Stołeczne Warszawa oraz podwarszawskie gminy położone wzdłuż linii kolejowych, dofinansowują nie tylko połączenia SKM (linie S1, S2 i S9), lecz również przewozy Kolei Mazowieckich w ramach Wspólnego Biletu ZTM – KM. Wielkość środków finansowych przekazywanych na sfinansowanie tej oferty jest znacząca i według informacji przekazywanych przez gminy, nie są one obecnie w stanie zwiększyć nakładów finansowych na ten cel.
Współpraca, a nie konkurencja
ZTM, jako organizator przewozów SKM, stoi na stanowisku iż miejska spółka nie może konkurować z przewoźnikiem należącym do samorządu wojewódzkiego (KM). Dlatego nowe rozkłady obu przewoźników opracowywane były wspólnie, tak aby połączenia KM i SKM były ze sobą jak najlepiej skoordynowane. W założeniu mają one stanowić wspólną, możliwie spójną ofertę przewozową. Zachęcamy podróżnych dojeżdżających do Warszawy liniami obsługiwanymi wspólnie przez KM i SKM (od strony Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka i Legionowa) do korzystania z pociągów obu przewoźników.
W nocy nie dojedziemy do Pruszkowa
Brak nocnych pociągów SKM do Pruszkowa, jest spowodowany przerwą technologiczną na linii Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki w godzinach 0.30 – 3.30, która została wprowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe.