Jak powinny kursować autobusy w czasie budowy metra?
Zarząd Transportu Miejskiego przygotował projekt funkcjonowania komunikacji miejskiej w czasie kolejnych etapów budowy centralnego odcinka II linii metra. Zmiany obejmą nie tylko Śródmieście, ale również Bemowo, Wolę, Pragę Północ, Targówek oraz Ochotę. Pasażerowie mogą przesyłać do ZTM swoje opinie i uwagi odnośnie zaproponowanych zmian. Będą one wnikliwie przeanalizowane.
Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce. Po jego uruchomieniu podróż między Wolą a Pragą Północ zajmie tylko kilka minut. Zanim jednak podziemna kolej połączy dwa brzegi Wisły mieszkańcy Warszawy muszą się przygotować na utrudnienia w ruchu – również podczas podróży komunikacją miejską Już teraz, w związku z budową szybu startowego dla tarczy TBM przy rondzie Daszyńskiego, zamknięta jest Prosta na odcinku od Karolkowej do Towarowej. Tramwaje i autobusy kursują trasami objazdowymi. Roboty rozpoczęły się również na Powiślu. Tam jednak przesunięty został tylko jeden z przystanków.
Kolejne etapy realizacji inwestycji to budowa stacji: Rondo ONZ i Stadion oraz stacji przesiadkowej Świętokrzyska. W czasie prac praktycznie nieprzejezdne będą kolejne ulice: Prosta na pozostałym odcinku, Świętokrzyska a także Sokola. W związku z tym, ZTM przygotował projekt zmian tras linii autobusowych. Głównie w Śródmieściu. Ale nie tylko. Skutki zmian odczują także mieszkańcy innych dzielnic Warszawy takich jak: Bemowo, Wola, Praga Północ, Targówek i Ochota. Ich wprowadzenie pozwoli usprawnić podróżowanie komunikacją miejską w nowej sytuacji drogowej. Dzięki nim bardziej efektywnie będzie również wykorzystywany tabor.
Nowa organizacja komunikacji miejskiej będzie funkcjonowała aż do momentu zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra (w miarę rozpoczynania kolejnych etapów budowy będą również wprowadzane kolejne zmiany w komunikacji), czyli niemal do końca roku 2013. W związku z tym bardzo istotne jest, by zostały zaakceptowane przez jak najliczniejszą grupę mieszkańców Warszawy. Dlatego zdanie pasażerów jest bardzo ważne. Mogą oni przekazywać ZTM – do 4 marca włącznie – swoje opinie i uwagi dotyczące propozycji zmian – telefonicznie na numer (22) 194-84 lub pocztą elektroniczną na adres konsultacje@ztm.waw.pl.
Szczegóły proponowanych zmian
Linie: 101 i 166
Obie linie zostaną połączone w jedną – o numerze 166. Będzie kursowała na trasie: OS. KABATY – … – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – most i al. Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – Ratuszowa (powrót: Inżynierska – Wileńska) Dąbrowszczaków – PL. HALLERA. Autobus będzie jeździł z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza szczytem i w święto.
Pasażerowie, którzy obecnie korzystają z linii 101 na odcinku Książęca – metro Politechnika, będą mogli podróżować autobusami linii 118, która będzie miała zmienioną trasę.
Linia 105
Będzie kursowała na nowej trasie: OS. GÓRCZEWSKA – Lazurowa – Połczyńska – Wolska – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – Moliera – pl. Teatralny – Wierzbowa – pl. Piłsudskiego – Królewska – ZACHĘTA (powrót: Królewska – Grzybowska). Linia będzie miała bardzo wysoką częstotliwość. W godzinach szczytu będzie kursowała co 4 minuty. Poza szczytem co 7 a w święto co 10 minut.
Linia 105 zastąpi linię 155 a także 125 i 506 (na ich zachodnim odcinku) w podstawowej relacji: ul. Lazurowa – Śródmieście. Połączenie tych linii pozwoli poprawić regularność kursowania i zmniejszyć czas oczekiwania pasażerów na przystankach. Na odcinku do Starego Bemowa, gdzie autobus nie musi kursować aż tak często, linia 105 zostanie zastąpiona docelowo przez linię tramwajową, która – po przywróceniu ruchu na trasie do Boernerowa – połączy Stare Bemowo ze Śródmieściem (ciągiem Trasy W-Z).
Zakładamy, że po ukończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra 105 stanie się linią dowozową i będzie kursowała na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – METRO RONDO DASZYŃSKIEGO.
Linia 109
Będzie to nowa linia. Zostanie uruchomiona na trasie prowadzącej ulicami: OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Płocka – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – al. Jana Pawła II – tunel – DW. CENTRALNY (pętla przy Złotych Tarasach) (powrót: Emilii Plater – Twarda – pl. Grzybowski – Grzybowska). Dzięki wysokiej częstotliwości kursowania – 4 minuty w godzinach szczytu, 7 minut poza szczytem i 10 minut w święto – będzie w stanie zastąpić linie 501 i 507 na ich zachodnim odcinku, w relacji ul. Górczewska – Śródmieście.
Zakładamy, że po wybudowaniu centralnego odcinka II linii metra będzie kursowała na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – METRO RONDO DASZYŃSKIEGO.
Linia 118
Jej nowa trasa będzie następująca: BRÓDNO-PODGRODZIE – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Karowa (powrót: Nowy Zjazd) – Dobra – Tamka – Kruczkowskiego – Książęca – pl. Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Piękna – pl. Konstytucji – Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA. Będzie kursowała z częstotliwością co 10-12 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w święto.
W relacji: Bródno – Śródmieście (Powiśle) zastąpi 506. Dzięki wysokiej częstotliwości kursowania usprawni dojazd mieszkańcom Bródna do linii tramwajowych. Pasażerowie, którzy korzystają z tej linii na południowym Bródnie, będą mieli do dyspozycji często kursującą często linię 114. Osoby jeżdżące obecnie linią 118 na Mokotowie, będą mogli korzystać z autobusu 218, który będzie kursował na wydłużonej trasie: przez ul. Krasickiego i ul. Kazimierzowską do stacji metra POLE MOKOTOWSKIE i do pętli RAKOWIECKA-KOŚCIÓŁ. Skierowanie linii 118 przez ul. Kruczkowskiego pozwoli połączyć obiekty Uniwersytetu Warszawskiego zlokalizowane w rejonie ul. Dobrej z przystankiem kolejowym Powiśle.
Linia 125
Proponowana nowa trasa tej linii to: MIĘDZYLESIE – … – Grochowska – Zamoyskiego – Jagiellońska – Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel (powrót: Tamka) – Tamka – Kopernika – Świętokrzyska – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – pl. Bankowy – al. Solidarności – OKOPOWA. Będzie kursowała co 15 minut w godzinach szczytu, co 20 minut poza szczytem i w święto.
Pasażerowie z Woli i Jelonek, zamiast linii 125, będą mogli korzystać z bardzo często kursującej 105. Pomiędzy obiema liniami będą mogli się przesiąść na przystankach ZACHĘTA przy ul. Królewskiej.
Linia 128
To będzie nowa linia. Zostanie uruchomiona na trasie: SZCZĘŚLIWICE – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka (powrót: Pruszkowska – Pawińskiego) – Żwirki i Wigury – Raszyńska – pl. Zawiszy – Al. Jerozolimskie – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Dobra – MARIENSZTAT. Autobusy tej linii będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut w godzinach szczytu, co 12 minut poza szczytem i co 15 minut w święto.
Jej zadaniem będzie zastąpienie zachodniego odcinka tras linii 512 oraz fragmentu linii 157 na odcinku: Rakowiec – Żwirki i Wigury – Aleje Jerozolimskie. Poprawi też obsługę Powiśla (ciągu ul. Dobrej) i połączy tę część miasta ze ścisłym centrum (Aleje Jerozolimskie). W relacji Powiśle – Ochota zastąpi także zawieszaną linię 150.
Linia 150
Linia zostanie zawieszona. Pasażerowie korzystający z niej w relacji: Powiśle – Ochota będą mieli do dyspozycji linię 128, a osoby jeżdżące nią na ciągu ul. Białobrzeskiej – linię 157.
Linia 155
Jej kursowanie zostanie zawieszone. Zamiast niej, osoby jadące z centrum na Torwar będą mogły korzystać z często kursującej linii 171.
Linia 157
Będzie kursowała z niezmienioną częstotliwością na trasie: GWIAŹDZISTA – … – Grójecka – Kopińska – Białobrzeska – Opaczewska – Szczęśliwicka – SZCZĘŚLIWICE (powrót: Dickensa – Białobrzeska).
„Uproszczenie” trasy na Ochocie poprawi regularność i punktualność kursowania. Na odcinku: Rakowiec – Żwirki i Wigury – Aleje Jerozolimskie 157 zostanie zastąpiona przez kursującą z wysoką częstotliwością linię 128. Pasażerowie, którzy korzystają z niej w celu dojazdu z Rakowca i Szczęśliwic do centrów handlowych przy Alejach Jerozolimskich dostaną do dyspozycji nową linię lokalną 228.
Linia 160
Jej trasa objazdowa będzie prowadziła ulicami:TARGÓWEK – … – al. Solidarności – al. Jana Pawła II – tunel – DW. CENTRALNY (pętla przy Złotych Tarasach) (powrót: Emilii Plater – Twarda – al. Jana Pawła II). Częstotliwość nie ulegnie zmianie.
Linia 162
Zostanie skierowana na trasę objazdową: TARGÓWEK – … – al. Solidarności – Targowa – Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – … – EC SIEKIERKI. Będzie kursowała z taką samą częstotliwością, jak obecnie.
Linia 174
Będzie kursowała na nowej, krótszej trasie: BOKSERSKA – … – al. Niepodległości – Chałubińskiego – al. Jana Pawła II – Grzybowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – Moliera – pl. Teatralny – Wierzbowa – pl. Piłsudskiego – Królewska – ZACHĘTA (powrót: Królewska – Grzybowska), z częstotliwością co 10 minut w szczycie, co 15 poza szczytem i co 20 w święto.
Skrócenie trasy linii 174 do odcinka: Bokserska – Śródmieście pozwoli na lepsze dostosowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów oraz pozwoli poprawić regularność i punktualność jej kursowania. Pasażerowie korzystający z tej linii w podróżach między Dworcem Centralnym a Pragą, będą mieli do dyspozycji linię 160. Na przystankach przy rondzie ONZ będą mieli możliwość wygodnej przesiadki.
Linia 178
Autobusy tej linii będą kursowały trasą: PKP URSUS – … – al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Bonifraterska – … – KONWIKTORSKA, z częstotliwością co 20 minut w szczycie i poza szczytem a co pół godziny w święto.
Linia 218
Na swojej nowej trasie: METRO WILANOWSKA – … – Racjonalizacji – Woronicza – Krasickiego – Kazimierzowska – Narbutta – Wiśniowa – Rakowiecka – al. Niepodległości – Batorego – Boboli – Rakowiecka – RAKOWIECKA-KOŚCIÓŁ (powrót: Rakowiecka – Kazimierzowska – Krasickiego) linia zastąpi linię 118 na ciągu ulic: Krasickiego – Kazimierzowska. Zapewni większą częstotliwość i regularność kursowania.
Linia 228
To będzie nowa linia lokalna. Jej trasa będzie prowadziła ulicami: CH REDUTA – Mszczonowska – Al. Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Szczęśliwicka – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka – RAKOWIEC (powrót: Żwirki i Wigury – Pruszkowska – Pawińskiego). Zarówno w dni powszednie, jak i w święto będzie kursowała co 20 minut.
Jej „zadaniem” będzie głównie dowożenie mieszkańców Rakowca i Szczęśliwic do centrów handlowych przy Al. Jerozolimskich.
Linia 501
Linia zostanie skrócona. Ze Stegien będzie dojeżdżała tylko do pl. Konstytucji. Będzie kursowała w szczycie co 6 minut. Poza szczytem co 15 a w dni świąteczne co 20 minut.
Dzięki krótszej trasie, możliwe będzie lepsze dopasowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów oraz zapewnienie większej regularności i punktualności. Pasażerowie korzystający z tej linii na Woli i Jelonkach będą mieli do dyspozycji kursującą częściej linię 109.
Linia 506
Kursowanie linii zostanie zawieszone. Na odcinku jej trasy Jelonki – Śródmieście pasażerowie będą mieli do dyspozycji kursującą bardzo często linię 105. Pasażerowie podróżujący z Jelonek na Bródno w dalszym ciągu będą mogli korzystać z linii 112. Na odcinku między Bródnem a Śródmieściem zamiast linii 506 mieszkańcy będą mogli jeździć częściej kursującą linią 118.
Linia 507
Zostanie połączona w jedną linię z E-5 (która od 12 lutego zostanie zamieniona na 407) i będzie kursowała na trasie GOCŁAW – … – DW. CENTRALNY. Autobusy linii 507 będą jeździły bardzo często – w godzinach szczytu co 4 minuty (co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w dni świąteczne).
Pasażerowie wybierający linię 507 w podróży ze Śródmieścia na Wolę, będą mogli korzystać z linii 109, kursującej z wysoką częstotliwością. Osoby jeżdżące nią ze Śródmieścia na Bemowo, będą miały do dyspozycji często kursujące linie tramwajowe: 23 i 24 oraz linie autobusowe: 171 i E-2.
Linie: 360 i 512
Obie linie zostaną połączone w jedną kursującą na trasie: ZACISZE – Codzienna – Młodzieńcza – Radzymińska – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Andersa – Nowolipki – NOWOLIPKI (powrót: al. Jana Pawła II – al. Solidarności). W godzinach szczytu będzie jeździła z częstotliwością co 12 minut. Poza szczytem co 15 a w święto co 20 minut.
W relacji Śródmieście – Rakowiec linia 512 zostanie zastąpiona linią 128 kursującą z wysoką częstotliwością.
Linia E-5 (od 12.02. – 407)
Zostanie połączona w jedną linię z 507, która dzięki wysokiej częstotliwości kursowania pozwoli poprawić regularność kursowania i skróci czas oczekiwania na przystankach.