Rakowiec pojedzie szybciej
Budowa centralnego odcinka II linii metra spowoduje, że całkowicie zamknięty dla ruchu kołowego zostanie ciąg ulic Prosta – Świętokrzyska oraz ul. Sokola. Konieczne będzie wprowadzenie znacznych zmian w układzie linii autobusowych. Zmiany – przygotowane w związku z tą inwestycją – obejmują także linię 512, ponieważ odcinek trasy przebiega ulicami planowanymi do zamknięcia.
Linia 512 jest obecnie wykorzystana nierównomiernie. Wielu pasażerów podróżuje ze Szczęśliwic i Rakowca do centrum miasta oraz z Zacisza do centrum Pragi. Słabiej wykorzystywany jest odcinek pomiędzy Pragą a Śródmieściem. Pasażerowie podróżujący na dłuższej trasie często przesiadają się z linii 512 do komunikacji szynowej (tramwaj, kolej, metro), co skraca czas podróży.
Utrzymanie linii 512 na długiej trasie łączącej Szczęśliwice z Zaciszem – i z konieczności – z długim objazdem placu budowy centralnego odcinka II linii metra, byłoby rozwiązaniem nieefektywnym. Również bardzo długa trasa linii 157, która notuje znaczne opóźnienia, nie jest rozwiązaniem optymalnym. Ponadto linia 150 kursująca ciągiem ulic Prosta – Świętokrzyska, na większości trasy nie mogłaby dalej funkcjonować.
Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie komunikacji i zminimalizować niedogodności dla pasażerów, ZTM planuje zastąpienie dublujących się na długim odcinku Szczęśliwice – plac Zawiszy (plac Starynkiewicza) linii 157 i 512 jedną linią 128 z krótszą trasą i kursującej z wyraźnie wyższą częstotliwością. Krótsza trasa i wyższa częstotliwość zapewnią znacznie regularniejsze połączenie Szczęśliwic i Rakowca z centrum Warszawy, a pasażerowie będą krócej czekać na przystankach.
Linia 128 zapewni możliwość bezpośredniego dojazdu ze Szczęśliwic i Rakowca do centrum i na Powiśle, a także do przystanków Plac Zawiszy, Dworzec Centralny i Centrum, gdzie można przesiąść się do linii jadących do pozostałych części miasta. Jednocześnie linia 157 zostanie skierowana na trasę krótszą – pojedzie do Szczęśliwic przez ul. Białobrzeską, zastępując na tym odcinku zawieszaną linię 150.
Do obsługi lokalnego połączenia osiedli Rakowiec i Szczęśliwice z centrami handlowymi Blue City i Reduta, ZTM przewiduje uruchomienie linii lokalnej 228 o częstotliwości kursowania dostosowanej do zapotrzebowania ze strony mieszkańców. Jest to rozwiązanie korzystniejsze, niż podróżowanie na tym odcinku linią 157 – podatną na znaczne opóźnienia z powodu długiej trasy i obsługiwaną – w tym rejonie – większym taborem niż jest potrzebny. Ponadto linia 228 uzupełni linię 128 w bardzo istotnym dla Rakowca dojeździe do kursujących ulicą Grójecką linii tramwajowych (przystanki przesiadkowe przy skrzyżowaniu Dickensa / Grójecka).
Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie transportu publicznego w czasie tak wielkiej inwestycji jak budowa metra, muszą zostać wprowadzone znaczne zmiany w całym układzie linii autobusowych. Nie wystarczy wytyczyć objazdy tylko w rejonie budowy. Zarząd Transportu Miejskiego planuje komunikację z perspektywy całego miasta. Krótsze trasy sprawią, że autobusy będą kursować częściej i regularniej, a zapewnienie dogodnych przesiadek przy jednoczesnym krótszym oczekiwaniu na przystankach przyniesie pasażerom więcej korzyści niż utrzymanie bezpośrednich połączeń z odległymi dzielnicami przez zakorkowane centrum.
Już teraz, w następstwie coraz poważniejszych utrudnień w ruchu, na większości ciągów komunikacyjnych w Warszawie linie autobusowe kursujące długimi trasami notują coraz większe opóźnienia. Zamknięcie tak ważnych ulic jak Prosta i Świętokrzyska będzie miało wpływ nie tylko na ruch w centrum, ale także w całym mieście. W efekcie regularność i punktualność „długich” linii byłaby znacznie gorsza w wielu dzielnicach.
Sposobem na to, aby zminimalizować te niekorzystne dla pasażerów zjawiska jest zastępowanie linii o długich trasach i niewielkiej częstotliwości kursowania, liniami jeżdżącymi znacznie częściej na krótszych trasach. Bowiem nawet przy znacznych utrudnieniach w ruchu krótka trasa i wysoka częstotliwość pozwalają zachować znaczną regularność kursowania pojazdów. Korzyścią dla pasażerów jest też krótszy czas oczekiwania na przystanku i dzięki temu krótszy łączny czas całej podróży, nawet w przypadku konieczności skorzystania z przesiadki.
Zarząd Transportu Miejskiego realizuje uchwaloną przez Radę Warszawy Strategię Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy. Zgodnie z nią jednym z priorytetowych zadań jest rozwój komunikacji poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania linii komunikacyjnych. Można to osiągnąć poprzez zapewnienie optymalnego przebiegu i liczby połączeń, bez dublowania się linii na tych samych trasach. To zapewnia najsprawniejsze połączenia w poszczególnych relacjach pomiędzy różnymi rejonami miasta.