Dlaczego 113 zamiast 521
Dzięki zmianom zaproponowanym przez ZTM autobusy na terenie Wawra będą kursowały bardziej regularnie i punktualnie. Korzyści odczują także pasażerowie, którzy protestują przeciwko przekształceniu linii 521 w 113.
Podróż do centrum Warszawy (i innych dzielnic), którą zapewni krótsza i znacznie bardziej regularna linia autobusowa 113, z przesiadką na Pradze Południe do tramwajów omijających korki, potrwa mniej więcej tyle samo, co obecnie przejazd na całej trasie jednym autobusem. A pasażerowie unikną „loterii” na przystankach.
Wśród komentarzy dotyczących linii 521, jakie docierają do ZTM możemy przeczytać m.in. taki: „linia działa bezbłędnie (chociaż się spóźnia) zapewniając szybki dojazd na Pragę przez centrum”.
Rzeczywiście, autobusy szybko dowożą pasażerów do węzła przesiadkowego na Grochowie, ale nie przez centrum, lecz z Wawra. Tę zaletę ZTM w przygotowanym projekcie maksymalnie wykorzystuje. Linia 113 miałaby kursować na trasie: FALENICA – Bysławska – Patriotów – Widoczna – Płowiecka – Grochowska – WIATRACZNA, z dużą częstotliwością – w godzinach szczytu co 10 minut, a poza szczytem i w dni świąteczne co 15 minut.
Niestety, zdecydowana większość pasażerów, w przeciwieństwie do wspomnianego internauty, nie uznaje spóźniającej się linii za „bezbłędną”. Przeciwnie, do ZTM wpływają skargi na nieregularne kursowanie linii 521. Opóźnienia są nieuniknione przy długiej trasie prowadzącej przez centrum miasta. Dlatego ZTM zaproponował równie szybkie, ale znacznie bardziej regularne połączenie, z dogodną przesiadką do tramwajów na Pradze Południe. Komunikacja szynowa – jak wynika z systematycznie wykonywanych przez ZTM pomiarów – jest szybsza i bardziej efektywna (przewozi więcej pasażerów) w porównaniu z autobusami.
Obecnie czas podróży linią 521 z Falenicy do centrum (uwzględniający średni czas oczekiwania na przystankach i czas jazdy zgodnie z rozkładem jazdy) wynosi 53 minuty. Jednak w praktyce często czas ten wydłuża się o kilka lub kilkanaście minut z powodu korków na trasie. W przypadku połączenia linią 113 z przesiadką do tramwaju np. 9 lub 24 czas podróży zgodnie z rozkładem jazdy będzie tylko nieznacznie dłuższy (średnio o ok. 6 minut), ale niemal niezmienny dzięki przejazdowi na znacznym odcinku tramwajem poruszającym się po wydzielonym torowisku. Należy jednak pamiętać, że podstawowym środkiem transportu z rejonu ul. Patriotów do Śródmieścia pozostanie kolej. Jazda pociągiem SKM lub Kolei Mazowieckich z przystanku Warszawa Falenica do przystanku Warszawa Śródmieście zgodnie z rozkładem jazdy trwa tylko ok. 32 minut. Podróż z pętli Falenica do centrum autobusem (113 lub 161) oraz pociągiem SKM lub Kolei Mazowieckich potrwa 47-49 minut (przy uwzględnieniu średniego czasu oczekiwania na przystankach i czasu jazdy zgodnie z rozkładem jazdy).
Z pomiarów ZTM wynika, że linię 521 zaczęło charakteryzować nierównomierne wykorzystanie przez pasażerów. Znacznie więcej osób podróżuje między Falenicą i Gocławkiem niż na odcinku trasy przebiegającym ulicami: Waszyngtona – Al. Jerozolimskie – Grójecka, czyli wzdłuż zmodernizowanej w ostatnich latach linii tramwajowej. Znaczna część pasażerów podróżujących z Wawra w kierunku Śródmieścia przesiada się na Gocławku do tramwajów. Badania przeprowadzone przez ZTM pokazały, że w szczycie porannym, w ciągu godziny z Falenicy do przystanku Gocławek linią 521 jechało 735 osób, a po ruszeniu z tego przystanku – dalej w kierunku centrum – w pojeździe pozostało 485 pasażerów. Prawie 300 osób przesiadło się do tramwajów. Za ich decyzją przemawia fakt, iż mimo konieczności skorzystania z przesiadki czas podróży z wykorzystaniem linii tramwajowej stał się krótszy niż w przypadku dalszej jazdy autobusem utykającym w coraz większych korkach. Oznacza to, że już obecnie wielu podróżnych wybiera rozwiązanie zaproponowane przez ZTM w projekcie.
Zbadano także, że w ciągu godziny porannego szczytu w autobusach linii 521 na moście Poniatowskiego w kierunku centrum podróżowało 420 osób. Do przewiezienia tylu pasażerów wystarczą trzy autobusy przegubowe lub jeden skład kolejki SKM. Aby utrzymać połączenie linią autobusową pomiędzy Wiatraczną i Szczęśliwcami oraz zapewnić proponowaną częstotliwość co 10 minut, potrzebne byłoby aż 7 dodatkowych autobusów, które można wykorzystać lepiej. Zamiast kursować wzdłuż linii tramwajowej, mogłyby zostać skierowane do obsługi rozwijających się osiedli, których mieszkańcy nie mają dostępu do komunikacji szynowej. Autobusy, które są tam jedynym środkiem transportu, będą przydatne dla większej liczby pasażerów. Zgodnie z projektem – opartym na wynikach obserwacji zachowań komunikacyjnych mieszkańców Wawra – można je będzie wykorzystać do zasilenia linii, które obecnie kursują z niskimi częstotliwościami w rozbudowujących się rejonach dzielnicy, m.in. linii 142, 146, 147.
Dodatkowo biorąc pod uwagę fakt, że wzdłuż trasy linii 521 od kilku miesięcy kursuje linia SKM, która sukcesywnie „przejmuje” kolejnych pasażerów z linii autobusowych, utrzymywanie mało atrakcyjnej i słabo wykorzystywanej linii kosztem rozwijających się nowych osiedli, trudno uznać za uzasadnione.
Mieszkańcy Wawra, niezadowoleni z faktu, że linia przyspieszona zostanie zastąpiona zwykłą powinni zwrócić uwagę, że na odcinku łączącym ich dzielnicę z rondem Wiatraczna autobusy 521 omijają obecnie tylko dwa przystanki. „Przyspieszenie” po skróceniu trasy byłoby więc znikome. Uruchomienie dwóch dodatkowych przystanków warunkowych na trasie linii 113 poprawi dostępność do komunikacji miejskiej, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na czas podróży.
Uspokoić można także mieszkańców Ochoty, obawiających się, iż po „zabraniu” linii 521 z odcinka przez centrum, znacznie pogorszy się komunikacja dla ich dzielnicy. Przykładowo (wiele sygnałów dotyczyło tej kwestii), bezpośrednie połączenie z przystankiem BITWY WARSZAWSKIEJ utracą tylko pasażerowie korzystający z sąsiedniego przystanku OPACZEWSKA. Bezpośrednie połączenie do przystanku BITWY WARSZAWSKIEJ ze Szczęśliwic w dalszym ciągu będzie zapewniać linia 186 lub 414.
Wszystkie merytoryczne wnioski zgłoszone przez pasażerów w konsultacjach zostaną przeanalizowane, aby wybrać optymalne rozwiązanie. Jeszcze raz trzeba jednak podkreślić, że do ZTM w ramach konsultacji docierają rozbieżne wnioski, dotyczące także linii 521. „Zostawcie tak jak jest. Po co zmiany, ludzie są zadowoleni z takich tras jakie są” – pisze jedna z pasażerek. Okazuje się, że nie wszyscy, bo mieszkaniec Wawra komentuje projekt następująco: „Latami czekamy na te zmiany i nic się nie zmienia! 521 to linia dogorywająca, ciągłe korki, chcemy dojazdu do SKM i nawet częstszego SKM”. ZTM w projekcie „wawerskim” spełnia postulat zapewnienia szybszego i wygodniejszego połączenia z komunikacją szynową. Warto też dodać, że drugi postulat pasażera, dotyczący zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów, ZTM będzie starał się spełnić, zabiegając o poprawę wspólnej oferty KM i SKM, tak jak stało się to na linii do Pruszkowa.