Dlaczego zastępujemy linię 514
Sposobem na przyspieszenie podróżowania pasażerów jest zapewnienie większej częstotliwości kursowania linii komunikacyjnych. Przy ograniczonej dostępności taboru, który ZTM musi wykorzystać do obsługi całego miasta, można to osiągnąć poprzez takie projektowanie układu komunikacyjnego, aby trasy poszczególnych linii nie pokrywały się. Konieczne jest także zapewnienie uzupełniania się (a nie dublowanie) poszczególnych środków transportu.
Częściej kursujące autobusy, a tym samym krótsze oczekiwanie na przystankach na ich przyjazd sprawiają, że nawet przy konieczności skorzystania z przesiadki, pasażerowie docierają do celu szybciej. Przekonanie niektórych użytkowników komunikacji, że najszybsze jest zawsze bezpośrednie połączenie, nie znajduje potwierdzenia w wynikach regularnych pomiarów, dokonywanych przez ZTM. Linie kursujące z niewielką częstotliwością na długich trasach są bardzo nieregularne i narażone na opóźnienia, ponieważ w wielu miejscach tracą czas w korkach.
Tak jest z linią 514, która obecnie kursuje z niską 30-minutową częstotliwością. W opiniach, jakie wpływają do ZTM w ramach konsultacji, linia ta wskazywana jest przez niektórych jako „wyjątkowo ważne dla wszystkich” bezpośrednie połączenie. Okazuje się jednak, że jej wykorzystanie przez pasażerów jest niewielkie, a wielu podróżnych już dziś dostrzega korzyści płynące z łączenia różnych środków transportu. Jak zbadał ZTM, w ciągu jednej godziny porannego szczytu autobusami 514 z Wesołej do przystanku PKP Rembertów jedzie średnio 140 osób. Po ruszeniu z tego przystanku podróż kontynuuje 105 pasażerów. Około jednej czwartej pasażerów już obecnie przesiada się więc do kolei.
W obecnym układzie komunikacyjnym średni czas podróży linią 514 (z uwzględnieniem średniego czasu oczekiwania na przystankach i czasu jazdy zgodnie z rozkładem) z przystanku Brata Alberta w Zielonej do centrum Warszawy wynosi 57 minut. Pasażerowie, którzy wybierają linie 173 lub 315 i przesiadają się do tramwaju 9 lub 24 jadą 50 minut. Podróż autobusami 216 lub 514 i dalej koleją ze stacji Warszawa Rembertów do pociągu SKM/KM trwa tylko 42 minuty. To ostatnie połączenie, jako najszybsze, jest w projekcie „wawerskim”. Co ważne, połączenie linii 183 z linią 216 w jedną linię 183 o wyższej częstotliwości kursowania pozwoli na skrócenie czasu takiej podróży do 40 minut.
Korzystanie z pociągów, z ewentualnym dojazdem do nich dowozowymi liniami autobusowymi, będzie również najbardziej efektywnym sposobem podróżowania do centrum Warszawy z centrum Wesołej i Woli Grzybowskiej. Dzięki wysokiej częstotliwości kursowania podróż skróci i usprawni także wybór linii137, z wygodną przesiadką na Pradze Południe do tramwajów (9, 24 – np. na przystanku Gocławek) lub do linii 520 (np. na przystanku Okularowa), kursującej buspasem na Trasie Łazienkowskiej.