521: realne zmiany
ZTM przeanalizuje wszystkie merytoryczne wnioski zgłoszone w konsultacjach społecznych, dotyczących projektu „wawerskiego”. Nie brak wśród nich dobrych i ciekawych propozycji, ale tylko niektórzy pasażerowie – w przeciwieństwie do ZTM – uwzględniają komunikacyjne realia.
W odpowiedzi na niektóre „innowacyjne” pomysły, pojawiające się w komentarzach do projektu, warto wyjaśnić, że zwiększanie częstotliwości długich linii, narażonych na poważne, trudne do przewidzenia zakłócenia spowodowane korkami (takich jak linia 521) nie przyniesie oczekiwanych efektów. Takie postępowanie nie jest także uzasadnione społecznie i ekonomicznie. Autobusy do obsługi dodatkowych kursów musiałyby zostać zabrane z innych linii. Żeby zwiększyć częstotliwość linii 521 z 20 do 10 minut na obecnej długiej trasie konieczne byłoby skierowanie 7-8 dodatkowych wozów. Poprawa kursowania linii dublującej w dużej części linie kolejowe i przewożącej na odcinku do centrum ok. 500 pasażerów w ciągu godziny szczytu spowodowałaby zawieszenie lub istotne ograniczenie częstotliwości innych ważnych dla Wawra linii, np. 142 (obsługiwanej przez 5 autobusów), 146 (przez 8), czy 119 (7 wozów).
Należy pamiętać, iż mieszkańcy każdej z dzielnic Warszawy oczekują zaspokojenia ich potrzeb komunikacyjnych, dlatego ZTM nie może wygospodarować dodatkowych pojazdów kosztem innych rejonów miasta. Szczególnie w sytuacji, gdy oczekiwany przez pasażerów linii 521 efekt – częste i regularne kursy – mógłby zostać całkowicie zniwelowany przez zatory i utrudnienia w ruchu. W rezultacie opóźniony autobus nierzadko jechałby równocześnie z „rozkładowym” – co 20 minut.
Efektywność podróżowania pasażerów i racjonalne wykorzystanie taboru zapewnia także integracja rożnych środków transportu. Zaproponowane przez ZTM zmiany w układzie komunikacyjnym Wawra, Wesołej i Rembertowa nie są powtórzeniem propozycji z ubiegłych lat. Powstały na podstawie szczegółowej analizy aktualnych komunikacyjnych realiów. Zakończona trzy lata temu modernizacja linii tramwajowej Gocławek – Banacha istotnie poprawiła warunki podróżowania – przejazd stał się szybszy, kursuje więcej tramwajów, zwiększyła się podaż miejsc. W 2009 roku Wspólnym Biletem została objęta linia kolejowa aż do Otwocka, a Koleje Mazowieckie poprawiły ofertę przewozową nie tylko w godzinach szczytu, ale także w tzw. międzyszczycie (z dwugodzinnych przerw do półgodzinnych odstępów pomiędzy pociągami). Od grudnia ubiegłego roku na stałe funkcjonuje połączenie SKM z Otwocka do Śródmieścia przez Falenicę, Wawer i Anin.
Zmiany uwzględniają także przyszłość. W następstwie prac związanych z budową II linii metra w centrum Warszawy i na Pradze, można spodziewać się ogromnych zakłóceń w ruchu drogowym, które będą odczuwalne w całym mieście. Zaproponowane przez ZTM zmiany mają pomóc zminimalizować komunikacyjne utrudnienia, motywując pasażerów do podróżowania liniami szynowymi, niezależnymi od warunków na drogach.
Tym, którzy wskazują, że podaż miejsc w pociągach na linii otwockiej jest zbyt mała, aby „przejąć” kolejnych pasażerów linii autobusowych przypominamy, iż obecnie na Warszawskim Węźle Kolejowym prowadzone są prace modernizacyjne. Ich efektem są niekorzystne zmiany w rozkładach jazdy. Po zakończeniu modernizacji, a następnie wdrożeniu od grudnia 2011 roku nowego kolejowego rozkładu jazdy wspólna oferta przewozowa Kolei Mazowieckich i SKM na tej linii powinna charakteryzować się wysoką częstotliwością i regularnością kursowania. Wyższą od dzisiejszej częstotliwości linii 521.