Informacyjna ofensywa
16 sierpnia 2011 roku wejdzie w życie nowa taryfa biletowa wraz z nowymi wzorami biletów. Zmienią się ceny wszystkich rodzajów biletów (oprócz Biletu Seniora). Zostaną wycofane najmniej popularne bilety. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował kampanię, aby dotrzeć z informacjami o zmianach do jak najliczniejszej grupy pasażerów. Pierwsza „odsłona” akcji rozpoczęła się 15 czerwca i potrwa do 15 lipca. To prawdziwa ofensywa.
Informacje taryfowe pojawią się w tym terminie wszędzie tam, gdzie są pasażerowie korzystający z komunikacji, organizowanej przez ZTM.
Plakaty informujące o zmianach cen biletów zostaną umieszczone na szybach wewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej oraz w ramkach w autobusach i tramwajach. Ponad 8 tysięcy plakatów zostanie umieszczonych w taborze aż do 15 września.
O zmianie taryfy będzie się można dowiedzieć ze spotów informacyjnych – na ekranach LCD w autobusach, na monitorach w wagonach metra, na ekranach znajdujących się na stacjach metra. Spoty będą emitowane od 15 czerwca.
Informacje o nowej taryfie będą także pojawiały się na wyświetlaczach LED w pociągach SKM.
Plakaty informacyjne będą umieszczane stopniowo w 70 wiatach przystankowych, stojących m.in. przy: rondach Wiatraczna, Waszyngtona, ONZ, Starzyńskiego oraz przy dworcach kolejowych – Zachodnim, Centralnym, Gdańskim.
Oczywiście, pełna informacja o zmianach cen biletów będzie dostępna w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
Informacje będą również dostępne dla pasażerów spoza Warszawy, którzy mieszkają w gminach „obsługiwanych komunikacyjnie” przez ZTM, w tym objętych Wspólnym Biletem ZTM-KM-WKD. W urzędach podwarszawskich miast i gmin będą umieszczane sukcesywnie – od 15 czerwca – plakaty informacyjne. Plakaty zostaną umieszczone na stacjach i peronach KM i WKD oraz na stronach internetowych przewoźników kolejowych.
Bannery na stronach internetowych umieszczą też przewoźnicy autobusowi (MZA, ITS, Mobilis i PKS Grodzisk Mazowiecki), Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie i Szybka Kolej Miejska.
Z informacjami o nowej taryfie ZTM będzie chciał dotrzeć do pasażerów również za pośrednictwem mediów. Na antenie TVP Warszawa będą emitowane spoty informacyjne. Na stronach internetowych portali informacyjnych: zw.com.pl, tvnwarszawa.pl i mmwarszawa.pl pojawią się bannery.
Wraz z nową taryfą wprowadzone zostaną nowe wzory biletów. Białe kartoniki z kolorowymi kwadracikami, które pasażerowie kasowali od czerwca 2008 roku zostaną zastąpione przez bilety w jednolitej kolorystyce. Co ważne, każdy rodzaj biletu będzie innego koloru, co ułatwi ich jednoznaczną identyfikację. Dla przykładu: bilet jednorazowy ważny tylko w I strefie będzie czerwony, bilet 20-minutowy – zielony, dobowy – błękitny, 3-dniowy – fioletowy. Nie będzie również problemów z odróżnieniem „na pierwszy rzut oka” biletów normalnych i ulgowych. Bilety normalne będą jednolitymi, kolorowymi kartonikami, a ulgowe z niewielkim, białym paskiem z lewej strony. Warto podkreślić, że na biletach papierowych – po raz pierwszy – pojawią się również informacje w języku angielskim.
Nie zmieni się wzór biletów sprzedawanych w biletomatach. Będą się różniły tylko cenami.
Przy okazji wprowadzania nowych cen i nowych wzorów biletów, zmieni się także logotyp ZTM. Charakterystyczny, lekko pochylony w prawo czworokąt z czerwonymi literami „Z” i „M” oraz żółtą literą „T”, po 20 latach, odchodzi do lamusa.
Nowy znak jest prostszy. Zarówno pod względem kształtu, jak i kolorystyki. Dzięki temu będzie łatwiej rozpoznawalny z większej odległości. A dzięki prostocie będzie w stanie oprzeć się upływowi czasu i zmieniającym się trendom „dizajnerskim”.
Warto podkreślić, że nowe logo zostało zbudowane zgodnie z obowiązującymi w grafice żelaznymi zasadami:
– znak powinien być jak najprostszy
– powinien składać się z jak najmniejszej liczby kolorów
– powinien mieć proporcjonalny kształt – np. kwadrat czy koło
– powinien dać się przedstawić również w wersji jednokolorowej
– powinien być łatwy do zapamiętania, tak by osoba, która zna znak, mogła odtworzyć go (przynajmniej schematycznie) w czasie krótszym niż 30 sekund.