Zwrot imiennych – tylko osobiście lub z upoważnieniem
Przypominamy, że wraz z wejściem w życie – 16 sierpnia – nowej taryfy biletowej zmieniły się także zasady dotyczące zwrotów biletów długookresowych imiennych. Uniemożliwiają one zwrot biletów osobom nieupoważnionym.
Bilety długookresowe imienne mogą być obecnie kodowane wyłącznie na kartach spersonalizowanych.
Przed 16 sierpnia br. osoba zwracająca taki bilet, która nie była właścicielem karty, musiała podpisać stosowne oświadczenie i okazać dokument tożsamości ze zdjęciem lub dowód zakupu biletu. Nie musiała jednak udokumentować, w jaki sposób weszła w posiadanie karty. W ten sposób mogło dochodzić do sytuacji, w której ktoś np. znalazł kartę spersonalizowaną, zwrócił bilet i wziął pieniądze, a gdy potem zgłosił się właściciel karty – został „odprawiony z kwitkiem”.
Przepisy, które weszły w życie 16 sierpnia, zakładają, że bilet imienny może zwrócić tylko właściciel karty lub osoba, która będzie miała podpisane przez niego pełnomocnictwo. Dokument ten musi zawierać: imię, nazwisko i numer PESEL właściciela karty oraz imię, nazwisko i numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej. Dzięki temu pracownik ZTM przyjmujący zwrot biletu ma pewność, że oddaje pieniądze za bilet (lub jego niewykorzystaną część) osobie, która ma do tego pełne prawo. To działanie zabezpiecza interesy posiadaczy biletów imiennych i uchroni ich przed stratą w przypadku kradzieży lub zgubienia karty.