Cztery linie na nowym moście
Zarząd Transportu Miejskiego przygotował projekt zmian w układzie linii autobusowych, który zostanie wprowadzony po oddaniu do użytku mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Nową przeprawą pojadą trzy linie dzienne i jedna nocna. Bezpośrednie połączenie ze stacją metra Młociny będą mieli mieszkańcy Nowodworów i Tarchomina, a także – z przesiadką – mieszkańcy innych osiedli zachodniej Białołęki, Jabłonny i Legionowa. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami planowanych zmian.
Opracowanie zmian poprzedzone zostało szczegółową analizą sytuacji komunikacyjnej – obecnej oraz prognozowanej. Eksperci ZTM przeanalizowali, kto może odnieść największe komunikacyjne korzyści z otwarcia mostu. Z analizy wynika, że najwięcej mogą zyskać, jeśli chodzi o czas podróży, mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów, czyli osiedli najbliżej mostu. Obecnie, żeby dojechać do metra muszą najpierw dostać się do ul. Modlińskiej i potem przez most Grota-Roweckiego dojechać do stacji Marymont. Po oddaniu do użytku mostu Marii Skłodowskiej-Curie będą mogli dotrzeć do metra krótszą drogą. Do dyspozycji będą mieli bardzo często kursujące linie 101 i 404 (linia będzie kursowała tylko w porannym szczycie) oraz dodatkowo 508, która będzie miała zmienioną trasę.
Przejazd nowym mostem może już nie być tak atrakcyjny czasowo dla mieszkańców pozostałych części dzielnicy np. osiedli położonych w sąsiedztwie białołęckiego ratusza. Na ul. Modlińskiej jest bowiem buspas, który zapewnia szybki dojazd do mostu Grota-Roweckiego, którym można dojechać do stacji Marymont. Mieszkańcy tej części dzielnicy będą mieli wybór, do której stacji metra będą chcieli dojechać: Młociny czy Marymont. Do obu tych stacji z ul. Modlińskiej będzie można dojechać linią 508, która będzie jedyną linią autobusową w Warszawie przejeżdżającą w trakcie jednego kursu (od pętli do pętli) przez dwa mosty: Grota-Roweckiego i Skłodowskiej-Curie.
Dzięki temu wybór, do której stacji metra dojechać, będą też mieli mieszkańcy Jabłonny i Legionowa, którzy do ratusza dojadą liniami: 723 i 731. Osoby jadące do stacji Marymont będą się mogły przesiąść do linii 508, 510 lub 511 na tym przystanku co obecnie (w kierunku Żerania). Pasażerowie chcący jechać do stacji Młociny będą się mogli przesiąść do linii 508 na przystanku tuż obok urzędu dzielnicy (w kierunku ul. Myśliborskiej).
Mostem Marii Skłodowskiej-Curie będzie kursowała linia nocna N01. Zostaną również zmienione trasy linii: 503, 510 i N63.
Zmiany w układzie nie są „rewolucyjne”, ponieważ nie można obecnie dokładnie przewidzieć, jak otwarcie mostu wpłynie na zachowania komunikacyjne kierowców samochodów osobowych – czy wzmożony ruch samochodów nie spowoduje problemów z przejazdem dla autobusów. Dlatego po otwarciu mostu i po wprowadzeniu zmian będziemy bardzo uważnie obserwować sytuację komunikacyjną w tej części Warszawy. Będziemy także bardzo uważnie analizować opinie pasażerów. Nie wykluczamy również, że będą wprowadzane korekty do tego układu linii.
Szczegóły zmian
Linia 101
Będzie to nowa linia, która będzie kursowała trasą: NOWODWORY – Światowida – Myśliborska – most Skłodowskiej-Curie – METRO MŁOCINY.
Autobusy będą jeździły z częstotliwością co ok. 4 minuty w godzinach szczytu, a poza szczytem i w dni świąteczne co ok. 10 minut.
Na lewym brzegu Wisły autobusy zatrzymają się na przystankach: PROZY – co umożliwi przesiadki do linii 114 w kierunku m.in. UKSW oraz linii Ł w kierunku Łomianek; ZAJEZDNIA ŻOLIBORZ – przesiadki do linii tramwajowej 17, kursującej ulicą Marymoncką i METRO MŁOCINY, gdzie będzie można się przesiąść do podziemnej kolei a także linii autobusowych i tramwajowych kursujących w kierunku Bemowa i Woli.
Linia 404
To będzie druga nowa linia. W odróżnieniu od linii 101 będzie przyspieszona i okresowa. Będzie kursowała jedynie w godzinach porannego szczytu, i to w jednym kierunku, na trasie: NOWODWORY – Światowida – Myśliborska – most Skłodowskiej-Curie – METRO MŁOCINY.
Linia będzie kursowała z częstotliwością co ok. 4 minuty.
Będzie zatrzymywała się na przystankach: NOWODWORY, STEFANIKA, MEHOFFERA, TARCHOMIN, METRO MŁOCINY. Linia będzie miała za zadanie przede wszystkim wzmocnić linię 101. Dzięki ograniczonej liczbie przystanków zapewni szybki dojazd do metra pasażerom z centralnej i północnej części Tarchomina oraz Nowodworów.
Linia 503
Trasa tej linii zostanie skrócona. Będzie kursowała tylko z Ursynowa do centrum Warszawy. Pasażerowie, którzy korzystają z niej na północnym odcinku jej trasy, będą mogli podróżować linią 510.
Linia 508
Będzie kursowała na zmienionej trasie: METRO MARYMONT – Włościańska – al. Armii Krajowej – most Grota-Roweckiego – Modlińska – Światowida – Myśliborska – most Skłodowskiej-Curie – METRO MŁOCINY.
Autobusy będą się zatrzymywały na przystankach: METRO MARYMONT, PARK KASKADA, OS. POTOK, KONWALIOWA, PŁOCHOCIŃSKA, EKSPRESOWA, BIAŁOŁĘKA-RATUSZ, MYŚLIBORSKA, PORAJÓW, METRO MŁOCINY. Linia będzie kursowała co ok. 8 minut w godzinach szczytu i co ok. 20 minut poza szczytem i w święto.
Linia połączy południowy Tarchomin oraz osiedla położone przy białołęckim ratuszu ze stacją metra MŁOCINY i dodatkowo z Żoliborzem i Marymontem przez most Grota-Roweckiego. Ponadto wraz z linią 511 zapewni połączenie południowej części ul. Modlińskiej ze stacją metra MARYMONT.
Linia 510
Będzie kursowała na zmienionej trasie: NOWODWORY – Światowida – Świętosławskiego (powrót Mehoffera) – Świderska – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – al. Armii Krajowej – Metro Marymont – Słowackiego – pl. Wilsona – Mickiewicza – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Al. Jerozolimskie – Dworzec Centralny – EMILII PLATER.
Na jej trasie będą obowiązywały przystanki: NOWODWORY, STEFANIKA, MEHOFFERA, (PANCERA), TARCHOMIN, PICASSA, PORAJÓW, MYŚLIBORSKA, BIAŁOŁĘKA-RATUSZ, EKSPRESOWA, PŁOCHOCIŃSKA, KONWALIOWA, OS.POTOK, PARK KASKADA, METRO MARYMONT, PL.WILSONA, DW.GDAŃSKI, MURANOWSKA, PL.KRASIŃSKICH, PL.ZAMKOWY, UNIWERSYTET, ORDYNACKA, FOKSAL, CENTRUM, DW.CENTRALNY, EMILII PLATER. Autobusy będą jeździły co ok. 12 minut w godzinach szczytu, co ok. 15 minut poza szczytem i co ok. 20 minut w święta.
Linia zapewni bezpośrednie połączenie zachodniej Białołęki z Dworcem Centralnym i Traktem Królewskim. Dojazd do al. Jana Pawła II będzie możliwy po przesiadce do linii tramwajowej 17 na przystanku ZAJEZDNIA ŻOLIBORZ lub PARK KASKADA.
Linia 511
Jej trasa nie zmieni się. Przeprowadzone przez ZTM analizy wykazały, że skierowanie jej przez most Skłodowskiej-Curie wydłużyłoby czas podróży do centrum. Autobusy będą jeździły co ok. 8 minut w godzinach szczytu, a poza szczytem i w dni wolne co ok. 20 minut. Pasażerowie z osiedli Dąbrówka Wiślana, którzy będą chcieli dojechać do węzła MŁOCINY będą mogli skorzystać z linii 211, którą dojadą do pętli NOWODWORY (gdzie będą mogli się przesiąść do linii 101 i 404) lub linią 511 do przystanku BIAŁOŁĘKA-RATUSZ, gdzie przesiądą się do linii 508.
Linia N01
Linia będzie kursowała na dłuższej trasie: TARCHOMIN – Światowida – Myśliborska – most Skłodowskiej-Curie – Metro Młociny – (dalej po dotychczasowej trasie). Całotygodniowa linia nocna zapewni połączenie z węzłem przesiadkowym Młociny oraz północno-zachodnimi i zachodnimi dzielnicami Warszawy.
Linie N13 i N63
Linia zmienią trasy: DW CENTRALNY – al. Jana Pawła II – ks. Popiełuszki – Marymoncka – al. Armii Krajowej – most Grota-Roweckiego – Modlińska – (dalej po dotychczasowych trasach) – NOWODWORY/LEGIONOWO.
Zmiana tras linii N13 i N63 skróci czas przejazdu pomiędzy centrum Warszawy a Nowodworami. Połączenie Pragi z Nowodworami zapewniać będzie, tak jak obecnie, linia N03.
Linie E-4, E-8 i N53
Linie zostaną zlikwidowane.
Trasy pozostałych linii pozostaną bez zmian.
![Schemat linii autobusowych na Białołęce po otwarciu mostu Skłodowskiej-Curie](https://www.wtp.waw.pl/wp-content/uploads/sites/2/2012/01/109_mostsc.gif)