Daj kierowcy znak
W związku z tym, że taka czynność jak korzystanie z przystanków „na żądanie” wydawałaby się oczywista, wciąż u niektórych pasażerów budzi wątpliwości i kontrowersje, w nowym regulaminie przewozów, który zacznie obowiązywać 1 stycznia przyszłego roku, sprecyzowano również te kwestie.
Często bowiem zdarzało się, że pasażerowie wewnątrz autobusu zbyt późno wciskali przycisk informujący kierowcę o potrzebie zatrzymania się. Gdy kierowca nie zatrzymał się, bo nie mógł tego zrobić w bezpieczny sposób, pasażerowie skarżyli się na niego. Podobnie pasażerowie stojący na przystanku „na żądanie” niejednokrotnie zbyt późno dawali kierowcy znak lub robili to w sposób niezdecydowany. Dzięki zapisom w regulaminie wszelkie wątpliwości zostaną rozwiane.
Zgodnie z zapisami w nowym regulaminie pasażer zamierzający wysiąść na przystanku „na żądanie” powinien uprzedzić o tym fakcie obsługę pojazdu w czasie umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku, poprzez wciśnięcie przycisku „STOP” lub „na żądanie”. Osoba zamierzająca na takim przystanku wsiąść powinna odpowiednio wcześnie dać znak kierującemu przez wyraźne podniesienie ręki, tak by kierowca mógł bezpiecznie zatrzymać się na przystanku.
Określono również zasady korzystania z przystanków warunkowych przez osoby niepełnosprawne ruchowo lub osoby niewidome i niedowidzące poruszające się z białą laską. Tacy pasażerowie powinni na przystanku oczekiwać w miejscu widocznym dla kierowcy. Prowadzący pojazd widząc taką osobę będzie musiał się bezwzględnie zatrzymać.
Warto także dodać, że Zarząd Transportu Miejskiego zwróci się do przewoźników z wnioskiem by, w sytuacji gdy na przystanku „na żądanie” będzie stał już autobus, kierowcy autobusu zbliżającego się do takiego przystanku traktowali go jako przystanek stały.
A skoro mowa o przystankach, to warto także zwrócić uwagę na zapis informujący o tym jak odbywa się obsługa na przystankach długich, czyli takich, na których może jednocześnie się zatrzymać więcej niż jeden pojazd (par. 8, pkt 7).
Gdy na przystanku stoją dwa autobusy lub tramwaje to drugi z pojazdów po zamknięciu drzwi nie będzie się zatrzymywał po raz drugi (chyba, że zmuszą go do tego warunki ruchu drogowego – jak np. sygnał z sygnalizatora świetlnego). Gdy na przystanku w tym samym czasie będą stały trzy tramwaje lub autobusy – to kierowca lub motorniczy prowadzący trzeci z pojazdów – będzie miał obowiązek powtórnego zatrzymania się i zabrania pasażerów na początku przystanku po odjeździe pojazdów, które stały przed nim.