Autobusy pojadą ulicą Rydygiera
Do obsługi południowej części Żoliborza – zgodnie z uchwałą Komisji Infrastruktury i Bezpieczeństwa Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy – Zarząd Transportu Miejskiego planuje uruchomić linię autobusową kursującą na trasie: DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA) – Rydygiera – Przasnyska – Krasińskiego – Powązkowska – POWĄZKI-CM. WOJSKOWY. Termin uruchomienia linii jest uzależniony od wybudowania przez Urząd Dzielnicy Żoliborz infrastruktury przystankowej na ulicy Rydygiera. Decyzję o nowej linii autobusowej obsługującej południową część Żoliborza poprzedziły konsultacje społeczne przeprowadzone przez ZTM.
Zarząd Transportu Miejskiego – wraz z wybudowaniem przez Urząd Dzielnicy Żoliborz infrastruktury przystankowej na ulicy Rydygiera – planuje uruchomić nową linię autobusową, która zapewni mieszkańcom osiedla Żoliborz Południowy dojazd do stacji metra Dworzec Gdański. Autobusy będą kursowały na trasie: DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA) – Rydygiera – Przasnyska – Krasińskiego – Powązkowska – POWĄZKI-CM. WOJSKOWY. Trasa biegnąca ulicami Przasnyską i Krasińskiego będzie obowiązywała do czasu wybudowania brakującego odcinka ulicy Rydygiera pomiędzy ulicami Przasnyską i Powązkowską. Po oddaniu do użytku tego odcinka ulicy Rydygiera autobusy – w celu obsługi mieszkańców osiedla Żoliborz Artystyczny – będą obsługiwały rejon skrzyżowania ulic Powązkowskiej, przyszłej Rydygiera i pl. Niemena.
Pojedyncze wnioski dotyczące uruchomienia linii autobusowej obsługującej osiedla Zatrasie i Rudawka wpływały do Zarządu Transportu Miejskiego od kilku lat. Wraz z wybudowaniem nowych budynków mieszkalnych przy ulicy Rydygiera, ZTM – na wniosek Zarządu Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy – zorganizował konsultacje społeczne, których celem było poznanie preferencji komunikacyjnych mieszkańców osiedli Zatrasie, Rudawka i Żoliborz Południowy. Konsultacje trwały od 30 czerwca do 27 lipca 2014 roku. W ich ramach ZTM zaprezentował pięć rozwiązań:
- rezygnacja z uruchomienia linii autobusowej kursującej ulicami Elbląską i Rydygiera;
- uruchomienie linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – Elbląska – Krasińskiego – Powązkowska – Duchnicka – Przasnyska – Rydygiera – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA)
- uruchomienie linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – Elbląska – Krasińskiego – Przasnyska – Rydygiera – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA)
- uruchomienie linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – Elbląska – Przasnyska – Rydygiera – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA)
- uruchomienie linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Powązkowskiej i Rydygiera – Rydygiera (czasowo do momentu wybudowania ulicy Rydygiera na odcinku Przasnyska – Powązkowska, od skrzyżowania ulic Powązkowskiej i Duchnickiej: Duchnicka – Przasnyska – Rydygiera) – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA).
Mieszkańcy Żoliborza mogli wyrazić swoje opinie na spotkaniu informacyjnym, które odbyło się 2 lipca 2014 roku w Szkole Podstawowej nr 92, wysłać do Zarządu Transportu Miejskiego list lub e-maila, złożyć opinię w Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM lub w urnie wystawionej w budynku Administracji Osiedla Żoliborz IV.
Ostatecznie do Zarządu Transportu Miejskiego wpłynęło 551 głosów, w tym autorskie propozycje:
a) uruchomienie linii autobusowej na trasie: DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA) – Rydygiera – Przasnyska – Krasińskiego – Powązkowska – POWĄZKI-CM. WOJSKOWY;
b) uruchomienie linii autobusowej na trasie: okolice ulicy Powązkowskiej – Przasnyska – Rydygiera – Wojska Polskiego – pl. Inwalidów – DWORZEC GDAŃSKI;
c) likwidacja linii 303; przywrócenie kursowania linii 103 na trasie: CM. PÓLNOCNY (BRAMA GŁ.) – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA); uruchomienie nowej linii 106 na trasie: METRO MŁOCINY – DW. ZACHODNI (TUNELOWA);
d) uruchomienie linii autobusowej na trasie: PL. WILSONA – Krasińskiego – Przasnyska – Rydygiera – Popiełuszki – Krasińskiego – PL. WILSONA;
e) uruchomienie linii autobusowej na trasie: Rydygiera – Przasnyska – Krasińskiego – pl. Wilsona – Mickiewicza – DW. GDAŃSKI (bliżej wejścia na stację metra).
Największym poparciem (36,9 proc. głosów) – zgodnie z głosami złożonymi w formie pisemnej – cieszyła się propozycja ZTM uruchomienia linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – Elbląska – Krasińskiego – Powązkowska – Duchnicka – Przasnyska – Rydygiera – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA). Jednocześnie, w trakcie spotkania informacyjnego mieszkańcy osiedli Zatrasie i Rudawka zdecydowanie sprzeciwili się uruchomienia linii kursującej ulicą Elbląską.
Drugie miejsce (35,2 proc. głosów) zajęła propozycja uruchomienia linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Powązkowskiej i Rydygiera – Rydygiera (czasowo do momentu wybudowania ulicy Rydygiera na odcinku Przasnyska – Powązkowska, od skrzyżowania ulic Powązkowskiej i Duchnickiej: Duchnicka – Przasnyska – Rydygiera) – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA).
Popularne wśród mieszkańców były także propozycje uruchomienia linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – Elbląska – Krasińskiego – Przasnyska – Rydygiera – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA) (24,6 proc. głosów) oraz uruchomienia linii autobusowej na trasie: skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – Elbląska – Przasnyska – Rydygiera – DW. GDAŃSKI (RYDYGIERA) (23,9 proc. głosów).
W związku z brakiem jednoznacznego wskazania przez mieszkańców preferowanej trasy linii autobusowej, Zarząd Transportu Miejskiego wystąpił do Zarządu Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy o wyrażenie opinii na temat kształtu komunikacji miejskiej w południowej części Żoliborza. Trasa nowej linii autobusowej została określona w uchwale podjętej przez Komisję Infrastruktury i Bezpieczeństwa Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy.
Szczegółowy raport z konsultacji społecznych w sprawie uruchomienia linii autobusowej na Zatrasiu, Rudawce i Żoliborzu Południowym jest dostępny tutaj