Najczęstsze pytania dot. nowych zabezpieczeń na kartach miejskich
Zasady postępowania w celu nadania certyfikatu legalności dla poszczególnych typów biletów lub uprawnień
Najczęściej zadawane pytania
Zasady postępowania w celu nadania elektronicznego certyfikatu legalności, dla poszczególnych typów biletów lub uprawnień:
1. Bilet zakupony po 1 sierpnia 2014 roku
BILETY KUPIONE PRZED 1 SIERPNIA:
2. Bilet Seniora
3. Bilet za 99,00 zł dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci kupiony
4. Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów
5. Wejściówki do metra
6. na karcie nie był zakodowany bilet
1. Bilet zakupiony (zakodowane uprawnienie) po 1 sierpnia 2014 (30-, 90-dniowy, dla dzieci z rodzin z trójką dzieci za 99,00 zł, seniora, i wszystkie uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w tym również rodziny wielodzietne)
Wszyscy pasażerowie, którzy nabyli swoje bilety (uprawnienia) w okresie po 1 sierpnia 2014 r. w legalnym punkcie sprzedaży, mają automatycznie swój bilet odpowiednio zabezpieczony i nie muszą wykonywać żadnych dodatkowych czynności.
2. Seniorzy posiadający bilet kupiony przed 1 sierpnia 2014 roku (termin ważności biletu kończy się w pierwszej połowie 2015 roku)
Osoby posiadające na swojej karcie miejskiej Bilet Seniora zakodowany przed 1 sierpnia mogą jeszcze w grudniu przedłużyć jego ważność w najbliższym kiosku, biletomacie lub innym wybranym Punkcie kodującym bilety. Po 11 stycznia uwierzytelnienie karty może nastąpić tylko w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
Osoby, które nie chcą kupować biletu mogą w POP-ie zakodować kontrakt z tym samym terminem ważności jak ten, który mają na karcie.
3. Bilet za 99,00 zł dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci kupiony przed 1 sierpnia b.r.
Przychodząc do Punktu Obsługi Pasażerów należy zabrać ze sobą prawidłowo wypełniony wniosek o wydanie hologramu dla rodzin posiadających troje dzieci, karty miejskie oraz dokumenty potwierdzające rozliczenie podatku od osób fizycznych za rok ubiegły dla obydwojga wnioskodawców (lub jednego gdy jest samotnie wychowujący). Dokonując zakupu kolejnego biletu, na karcie zostaną wgrane certyfikaty legalności, które umożliwią odczytanie biletu przez wszystkie urządzenia (kasowniki, bramki w metrze, czytniki kontrolerskie).
Osoby, które nie chcą kupować biletu mogą w POP-ie zakodować kontrakt z tym samym terminem ważności jak ten, który mają na karcie.
4. Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów zostało zakodowane na karcie przed 1 sierpnia b.r.
Osoby uprawnione do bezpłatnych przejazdów (np. 70-latkowie, honorowi dawcy krwi, osoby niepełnosprawne, korzystające w pomocy OPS lub WCPR) powinny zgłosić się w najbliższym czasie do Punktu Obsługi Pasażerów przy ul. Żelaznej ze swoją WKM oraz wnioskiem o przedłużenie uprawnień na kolejny okres, lub przekodować uprawnienie z tym samym terminem ważności.
5. Wejściówki do metra zakodowane przed 1 sierpnia b.r.
Osoby korzystające z wejściówek do metra zakodowanych na karcie miejskiej mają do dyspozycji kartonikowe bezpłatne wejściówki wielokrotnego użytku umieszczone w dystrybutorach umieszczonych przy bramkach biletowych na każdej stacji metra. Osoby te mogą również, w dogodnym terminie, zgłosić się do najbliższego Punktu Obsługi Pasażerów w celu zakodowania wejściówki do metra.
6. Nie zakodowano na karcie kontraktu w II półroczu 2014 r.
Jeżeli ktoś nie kupował biletu na karcie w II półroczu 2014 r., do 11 stycznia będzie mógł kupić go i zakodować w dowolnym punkcie kodującym bilety ZTM (biletomat, kiosk, Punkt Obsługi Pasażerów ZTM). Od 12 stycznia na takiej karcie bilet można będzie zakodować jedynie w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
1. Posiadam hologram Karty Warszawiaka (mieszkam w Warszawie i tu płacę podatki). Ostatnio w mediach była podana informacja, że mają być wymieniane certyfikaty na kartach miejskich. Czy muszę wymienić kartę?
2. Posiadam Kartę Warszawiaka z hologramem który był naklejany w Punkcie Obsługi Pasażerów na stacji metra. Czy moja karta musi również być wymieniona?
3. Podobno od stycznia 2015 roku na karcie miejskiej maja być specjalne certyfikaty. Co to oznacza? Kartę mam od kilku lat. Czy muszę wymienić a jeśli tak to jaki kroki mam podjąć?
4. Od końca lipca korzystam z Biletu Seniora. Prawdopodobnie karta ta nie ma zakodowanego certyfikatu legalności. Czy teraz, doładowując tę kartę na kolejny rok (w celu uzyskania ww. certyfikatu) utracę okres ponad sześciu miesięcy jej dotychczasowej ważności?
5. Jestem emerytką. Posiadam kartę miejską ze zdjęciem, którą wyrobiłam kilka lat temu w punkcie. Czy muszę uzyskać certyfikat legalności?
6. Posiadam Warszawską Kartę Miejską. Jestem emerytem. Co mam zrobić by po dniu 11 stycznia 2015 roku działała?
7. Czy przy doładowaniu biletu 30 lub 90-dniowego w grudniu w biletomacie certyfikat będzie na bilecie czy trzeba podjechać do punktu ZTM w celu wgrania?
8. Muszę otrzymać certyfikat legalności. Gdzie można to zrobić?
9. Gdzie znajdę informacje o zmianach z certyfikatami?
1. Posiadam hologram Karty Warszawiaka (mieszkam w Warszawie i tu płacę podatki). Ostatnio w mediach była podana informacja, że mają być wymieniane certyfikaty na kartach miejskich. Czy muszę wymienić kartę?
Nie ma takiej potrzeby. Osoby, które zakupiły bilet po 1 sierpnia 2014 r. już zdobyły certyfikat legalności, nie ma zatem konieczności wyrabiania nowej karty.
W sytuacji wyrabiania nowej karty należy wypełnić wniosek, gdyż zostanie wydany nowy hologram.
2. Posiadam Kartę Warszawiaka z hologramem który był naklejany w Punkcie Obsługi Pasażerów na stacji metra. Czy moja karta musi również być wymieniona?
Nie ma potrzeby wymiany karty. Jeśli ostatni bilet zakupiony był po 1 sierpnia 2014 r. nie ma konieczność zgłaszania się z kartą do ZTM.
3. Podobno od stycznia 2015 roku na karcie miejskiej maja być specjalne certyfikaty.
Co to oznacza? Kartę mam od kilku lat. Czy muszę wymienić a jeśli tak to jaki kroki mam podjąć?
Nie ma potrzeby wymiany karty. Certyfikaty legalności są wgrywane wraz z biletem od dnia 1 sierpnia 2014 r. Jeśli bilet został zakupiony po tym terminie nie trzeba już nic robić.
Jeśli ostatni bilet wgrany był przed 1 sierpnia, należy do połowy stycznia zakupić kolejny bilet w dowolnym punkcie (np. kiosk, poczta, automaty biletowy). Osoby, które nie chcą kupić nowego biletu powinny zgłosić się do któregoś z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM w celu wgrania takiego certyfikatu.
4. Od końca lipca korzystam z Biletu Seniora. Prawdopodobnie karta ta nie ma zakodowanego certyfikatu legalności. Czy teraz, doładowując tę kartę na kolejny rok (w celu uzyskania ww. certyfikatu) utracę okres ponad sześciu miesięcy jej dotychczasowej ważności?
Nie. Bilet zostanie przedłużony o kolejny okres, nie będzie utraty dotychczasowej ważności biletu a na karcie zostanie wgrany certyfikat.
5. Jestem emerytką. Posiadam kartę miejską ze zdjęciem, którą wyrobiłam kilka lat temu w punkcie. Czy muszę uzyskać certyfikat legalności?
Wszystkie bilety kodowane po 1 sierpnia 2014 roku posiadają już wgrany certyfikat. Natomiast korzystając z Biletu Seniora zakupionego przed 1 sierpnia 2014 roku należy dokonać zakupu kolejnego biletu seniora na następny rok w dowolnym Punkcie (lub w kiosku, na poczcie, w automacie biletowym) bądź zgłosić się w celu uwierzytelnienia posiadanego już biletu do któregoś z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.
6. Posiadam Warszawską Kartę Miejską. Jestem emerytem. Co mam zrobić by po dniu 11 stycznia 2015 roku działała?
Jeżeli do 11 stycznia 2015 r. nie nastąpi uwierzytelnienie karty tj. zakup biletu, to po tym terminie należy zgłosić się do któregoś z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM w celu uwierzytelnia karty.
7. Czy przy doładowaniu biletu 30 lub 90-dniowego w grudniu w biletomacie certyfikat będzie na bilecie czy trzeba podjechać do punktu ZTM w celu wgrania?
Nie ma potrzeby wizyty w punkcie. Od 1 sierpnia 2014 r. certyfikat jest wgrywany przy każdym zakupie biletu w legalnym źródle sprzedaży. Zatem jeśli bilet został zakupiony po 1 sierpnia nie trzeba już nic robić.
8. Muszę otrzymać certyfikat legalności. Gdzie można to zrobić?
Certyfikaty legalności na karcie miejskiej można uzyskać w każdym Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM. Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, jak dotychczas, obsługiwane są w POP przy ul. Żelaznej 61. Lista punktów dostępna jest TUTAJ.
9. Gdzie znajdę informacje o zmianach z certyfikatami?
Informacje dostępne są na stronie internetowej ZTM, na profilach na portalach społecznościowych, w Punktach Obsługi Pasażerów. Dodatkowo w każdym pojeździe został umieszczony specjalny plakat.