„Jedenastką” na walentynki
Już od 14 lutego warszawiacy mogą korzystać z nowego odcinka linii tramwajowej wzdłuż Powstańców Śląskich, między Radiową a Górczewską. Kursuje nim nowa linia tramwajowa 11. Co ważne, równolegle do kursowania linii tramwajowej utrzymane zostało również funkcjonowanie dwóch najpopularniejszych tymczasowych przystanków autobusowych.
Nowa linia 11 łączy ze sobą początkowe stacje I linii i II linii metra. Dodatkowo – początkowo – jej zadaniem jest także wzmocnienie komunikacji tramwajowej w ciągu al. Jana Pawła II co będzie miało ogromne znaczenie w czasie pierwszego etapu zmian związanych z zamknięciem ul. Wołoskiej. Trasa „jedenastki” jest następująca: METRO MŁOCINY – Nocznickiego – Wólczyńska – Broniewskiego – al. Reymonta – Powstańców Śląskich – Połczyńska – Wolska – Skierniewicka – Kasprzaka – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO – Prosta – al. Jana Pawła II – pl. Grunwaldzki – ks. Popiełuszki – Słowackiego – METRO MARYMONT. Tramwaje podjeżdżają na przystanki co 10 minut w godzinach szczytu a co 15 minut poza szczytem oraz w dni świąteczne. Docelowo linia zostanie skierowana na trasę z Młocin do ronda Daszyńskiego.
Równolegle do uruchomienia „jedenastki” skrócona została trasa linii 6. Obecnie z Gocławka dojeżdża tylko do Młocin. Jej częstotliwość nie zmieniła się. Linia nadal będzie kursowała co 10 minut w szczycie i co kwadrans poza szczytem i w święta.
Docelowo, nowym odcinkiem trasy tramwajowej wzdłuż Powstańców Śląskich kursować również będzie linia 28, która zostanie przeniesiona z Koła na pętlę Os. Górczewska.
Nie można nie wspomnieć, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom, możliwe stało się utrzymanie funkcjonowania dwóch najpopularniejszych tymczasowych przystanków autobusowych w kierunku północnym (Bemowo-Ratusz i Kazubów) dla linii autobusowych jadących na wprost, czyli 112 i 184. W ciągu całego dnia z pierwszego korzysta ok. 2 tys., a z drugiego ok. 1 tys. pasażerów. To pokazuje, że ich utrzymanie było konieczne. Żeby jednak zapewnić pasażerom autobusów z nich korzystających bezpieczeństwo, zostały one trwale odgrodzone od torów tramwajowych. Dodatkowo, same platformy przystankowe zostały poszerzone kosztem pasów ruchu dla samochodów. Przystanek przy bemowskim ratuszu dla linii skręcających z ul. Górczewskiej (171, 523 i E-2), został zlokalizowany przed skrzyżowaniem.
W pierwszym okresie kursowania linii 11 nie zostały wprowadzone żadne zmiany w kursowaniu linii autobusowych. ZTM planuje co prawda pewne korekty w układzie linii, jednak ich wprowadzenie zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi. O terminie ich rozpoczęcia poinformujemy.