400 nowych miejsc na P+R Metro Stokłosy
1 kwietnia został otwarty po rozbudowie parking P+R Metro Stokłosy. Na czterech poziomach zaparkuje tu prawie 400 samochodów i 20 rowerów.
Jednopoziomowy parking przy stacji metra Stokłosy cieszył się ogromnym zainteresowaniem kierowców. Samochody wypełniały go do ostatniego wolnego miejsca. Od środy zmotoryzowani nie mają już problemów z zaparkowaniem swojego pojazdu, ponieważ punktualnie o godzinie 4.30 pierwsi kierowcy wjechali na nowy, czteropoziomowy parking.
Po rozbudowie jest na nim prawie cztery razy więcej miejsc. Wygodnie zaparkują tu 393 samochody, z czego sześć na miejscach oznakowanych kopertą dla osób niepełnosprawnych. Ponadto na P+R Metro Stokłosy znalazły się stojaki, do których można przypiąć 20 rowerów. Na parkingu będzie funkcjonował bezobsługowy system pobierania opłat, tak jak na postojach P+R Metro Ursynów i P+R Anin SKM.
Nowoczesny węzeł przesiadkowy z zadaszoną pętlą autobusową, zlokalizowany przy południowym wyjściu ze stacji metra Stokłosy, jest dobrym punktem do tego, by kończyły tam swoje trasy linie autobusowe obsługujące lokalnie Ursynów i linie międzydzielnicowe. Węzeł ten z całą pewnością będzie miał niebagatelne znaczenie przy obsłudze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, zlokalizowanej na wschodzie dzielnicy. Niewykluczone, że będzie stanowił w przyszłości koniec tras dla linii lokalnych obsługujących rozbudowujący się „zielony Ursynów”. Nowoczesna pętla jest przystosowana do obsługi zarówno długich pojazdów jak i mikrobusów.
Będzie ona także przydatna przy poprawie obsługi komunikacyjnej obszaru Służewca biurowego. ZTM przeprowadził już ankiety wśród pasażerów linii przejeżdżających przez ten obszar. Obecnie trwające analizy układu tras w rejonie Mokotowa i Ursynowa potwierdzają zasadność uruchomienia dodatkowej pętli w rejonie stacji metra Stokłosy, która z całą pewnością będzie w pełni wykorzystana.
Koszt rozbudowy obiektu wyniósł ponad 16,5 mln zł. Inwestycję współfinansowała Unia Europejska w kwocie ponad 12 mln zł.
Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze w tym roku planuje wprowadzenie na większości parkingów Park&Ride, działających jako stałe, bezobsługowego systemu pobierania opłat. Nowa infrastruktura pozwoli dokładniej sprawdzić czy kierowcy pozostawiający samochody posiadają zwalniający z opłaty bilet komunikacji miejskiej i umożliwi zdalną obsługę parkingów. Koszt inwestycji to ok. 9,6 mln złotych.
Zgodnie z wieloletnim planem inwestycyjnym i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy w stolicy planowane jest 27-30 parkingów Parkuj i Jedź. Zarząd Transportu Miejskiego pozyskał środki, w ramach których zostaną przeprowadzone prace koncepcyjne, analizy i uzyskane zostaną stosowne decyzje administracyjne.
W naszym zainteresowaniu znajdują się m.in. parkingi przy stacjach kolejowych: Płudy, Żerań, Jeziorki, Wesoła, Wola Grzybowska, Rembertów. W związku ze zintegrowaniem parkingów z komunikacją szynową, planujemy przeprowadzenie rozmów na temat inwestycji z PKP PLK.
We wszystkich wspomnianych lokalizacjach pasażerowie już dziś parkują samochody „na dziko”. Analizujemy możliwości powstania w tych miejscach parkingów Parkuj i Jedź. Wszystkie obiekty, poza planowanym w Rembertowie, przewidziane są jako odkryte, jednopoziomowe.
Realizacja projektów zależna będzie od dostępności środków finansowych. Parkingi budowane będą w oparciu o fundusze pozyskane z Unii Europejskiej.
Parking P+R Metro Stokłosy jest 14 obiektem działającym w ramach systemu „Parkuj i Jedź”. 12 z nich zostało wybudowanych przez miasto, a dwa wydzielono na istniejących obiektach zewnętrznych: P+R Stadion Narodowy i P+R Metro Imielin. Siedem parkingów jest wielopoziomowych i siedem naziemnych. Na wszystkich parkingach, wliczając rozbudowany obiekt Metro Stokłosy, znajduje się łącznie 4218 miejsc. Dla porównania Budapeszt dysponuje 1593 miejscami, a na oficjalnych parkingach Park&Ride w Pradze zaparkuje 2766 samochodów.
Średnie zapełnienie parkingów Parkuj i Jedź w dzień roboczy wynosi ponad 70 proc., a tych zlokalizowanych w pobliżu linii metra dochodzi do 100 proc.
Projekt „Budowa parkingów strategicznych „Parkuj i Jedź” (Park&Ride) – II etap” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 – 2013.