Krócej czekamy na tramwaj
Od 1 maja zmieniły się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych. Składy podjeżdżają na przystanki częściej, dzięki czemu szybciej i łatwiej można dotrzeć do celu.
Zarząd Transportu Miejskiego opracował nowy model taktowania dla komunikacji szynowej. Choć nie dla wszystkich pojęcie to jest jasne – każdy pasażer będzie z tej zmiany zadowolony, gdy tylko spojrzy na rozkład jazdy.
Pod pojęciem „model taktowania” kryją się częstotliwości, z jakimi kursuje komunikacja w poszczególnych porach dnia i tygodnia. W nowym modelu taktowania, który obowiązuje od 1 maja, wszystkie warszawskie linie tramwajowe zostały podzielone na trzy grupy: magistralne, główne i podstawowe. O tym do jakiej grupy zakwalifikowana została dana linia zdecydowała liczba podróżujących nią pasażerów. I tak do linii magistralnych, które w godzinach szczytu podjeżdżają na przystanki co 4 minuty, przyporządkowano: 2, 9, 31 i 77. Kolejne linie, oznaczone numerami: 1, 24, 33, to linie główne. Te kursują w szczycie co 6 minut. Ostatnia grupa to linie podstawowe: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 35, 41, które na przystanki podjeżdżają odpowiednio co 8 minut.
Ponadto w godzinach największego ruchu, na trasy niektórych linii wyjeżdżają dodatkowe składy. Linia 20, ze względu na jednotorowy odcinek do Boernerowa, kursuje co 10 minut.
Wprowadzenie nowego rozkładu poprawiło jakość podróżowania warszawskimi tramwajami. Składy kursują częściej, dzięki czemu pasażerowie krócej czekają na przystankach. Dotychczas linie podzielone były na magistralne, kursujące co 5 minut i podstawowe – co 10 minut.
Tramwaje nie tylko w godzinach szczytu podjeżdżają częściej na przystanki. Pomiędzy szczytami częściej kursują linie: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 25, 27, 28, 31, 33, 35 i 77. Linie magistralne zwiększyły częstotliwość kursowania z 7,5 minuty do 6 minut, a podstawowe z 15 do 12 minut. Również co 6 minut podjeżdżają na przystanki tramwaje linii głównych 1 i 33.
Częstsze kursy oznaczają też więcej miejsca w wagonach. Pasażerowie podróżują w mniejszym tłoku i łatwiej można znaleźć miejsce siedzące. Wraz z wprowadzeniem nowego modelu taktowania zaktualizowane zostały czasy przejazdów pomiędzy przystankami, co przekłada się na większą punktualność.
To nie jedyne zmiany. Na linii 15 pilotażowo wprowadzone zostało rozwiązanie „mniejszym częściej”. W dni powszednie wieczorem oraz w soboty i niedziele rano i wieczorem, na trasie tej linii kursują składy jednowagonowe, a nie jak dotychczas dwuwagonowe. Dzięki tej zmianie tramwaje podjeżdżają co 10 minut.
Kolejną nowością są kursy wariantowe. Co drugi kurs tramwajów linii 9, poza godzinami szczytu, kończy się na rondzie Wiatraczna. Wszystkie zawracające tu składy oprócz numeru linii mają na wyświetlaczu napis „Wiatraczna kurs skrócony”.
Takie rozwiązanie wprowadzane będzie również w soboty na linii 15, co ułatwi dojazd na bazar przy Bakalarskiej.
Wraz ze zmianami rozkładu, wzorem zeszłego roku, w Al. Jerozolimskich tramwaje kursują dłużej. W piątki i soboty składy linii 77 podjeżdżają na przystanki co 20 minut aż do godziny 2 w nocy, a tramwaje linii 9 – codziennie do 1 w nocy.
Zmiany są rezultatem stażu, który pracownicy ZTM, w ramach projektu unijnego „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie”, odbyli w instytucjach organizujących transport publiczny m.in. w Pradze (Ropid). To właśnie na czeskiej stolicy wzorowany jest wprowadzany w Warszawie model tramwajowych rozkładów jazdy.