Budują tunel w Międzylesiu – kolejne linie zmieniły swoje trasy
Budowa tunelu w Międzylesiu wkroczyła w najtrudniejszą fazę – rozpoczęły się prace, które wymagają zamknięcia istniejącego przejazdu przez tory oraz pobliskich ulic. Na trasy objazdowe zostały skierowane linie autobusowe 115, 119 i 305. Bezkolizyjny przejazd pod torami kolejowymi będzie gotowy w przyszłym roku.
Budowa tunelu pod torami kolejowymi do Otwocka i Lublina to duże i ważne przedsięwzięcie. Duże, bo oprócz wybudowania 80 metrowego tunelu przebudowane zostaną ulice Zwoleńska i Żegańska a ważne, bo dziś pociągi przejeżdżające co kilka minut przez przejazd z zaporami potrafią sparaliżować ruch na długich odcinkach ulicy Patriotów, K. Szpotańskiego, Żegańskiej. Tunel znacznie ułatwi komunikację w Wawrze.
Zmiany w ruchu
Prace budowlane rozpoczęły się w lutym tego roku i jedyną zmianą w ruchu drogowym jaka się z nimi dotychczas wiązała było zamknięcie ul. Zwoleńskiej pomiędzy Rogatkową a Patriotów oraz ul. Mrówczej na skrzyżowaniu ze Zwoleńską. Teraz jednak konieczne były kolejne, bardziej uciążliwe zmiany w ruchu drogowym. I tak:
- 19 czerwca zamknięty został przejazd kolejowy w Międzylesiu oraz ul. Żegańska pomiędzy ul. Patriotów/K. Szpotańskiego a M. Pożaryskiego. Objazd poprowadzony został ulicami M. Pożaryskiego i M. Kajki oraz ul. Patriotów do przejazdu w Radości.
- od 26 czerwca ok. godz. 22.00 otwarty zostanie tymczasowy przejazd kolejowy w Aninie.
- w sierpniu otwarta zostanie ul. Zwoleńska i Mrówcza oraz zamknięta ul. Patriotów po zachodniej stronie torów przy skrzyżowaniu z ul. Zwoleńską. Przebudowa ulicy potrwa ok. 3 miesięcy. Objazd możliwy będzie ul. Mrówczą lub K. Szpotańskiego i Patriotów (po przejechaniu przez tory w Aninie).
- od lutego 2016 r. planowane jest zamknięcie wschodniej części ul. Patriotów przy skrzyżowaniu z ul. Żegańską.
Z budową tunelu skoordynowano remont wschodniego toru linii otwockiej. PKP PLK wymienią około 15 km szyn, 12 tys. podkładów, tłuczeń oraz 7 rozjazdów pomiędzy stacjami Warszawa Falenica a Warszawa Wawer. Pozwoli to podnieść maksymalną prędkość pociągów z 80 do 120 km/h. Kolejarze opracowują także szczegółową koncepcję modernizacji całej trasy od Warszawy Wschodniej do Otwocka i dalej z Otwocka do Lublina. W tym roku ogłoszą przetarg na modernizację odcinka Otwock – Lublin. Maksymalna prędkość pociągów zostanie podwyższona do 160 km/h i powstanie drugi tor na odcinku do Pilawy.
Zmiany w komunikacji
Kolejarze zamknęli tor wschodni 14 czerwca. Pociągi na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica korzystają wyłącznie z jednego toru, dlatego ograniczona jest oferta SKM trasie do Otwocka, jak i oferta KM na trasach do Otwocka, Pilawy i Dęblina. Niektóre pociągi SKM zostały skrócone do stacji Warszawa Wawer. Rozkład jazdy został jednak tak ułożony, żeby zapewnić możliwie dużą liczbę pociągów jadących w kierunku centrum Warszawy w porannym szczycie, a w popołudniowym – w kierunku przeciwnym.
Ze względu na mniejszą liczbę pociągów została uruchomiona autobusowa linia zastępcza ZS7, która kursuje wzdłuż linii kolejowej na trasie: Wiatraczna – Grochowska – Płowiecka – Patriotów – Józefów – Otwock.
Wszystkie bilety ZTM (z zastrzeżeniem ważności stref biletowych) są honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich na odcinku Otwock – Warszawa Zachodnia.
Uwaga! Pasażerowie z biletami ZTM w pociągach KM niewyposażonych w kasowniki, w celu skasowania lub aktywowania biletów, powinni udać się do kierownika pociągu – wsiadając pierwszymi drzwiami, licząc od czoła składu (zgodnie z zasadami obowiązującymi w KM).
Bilety KM są honorowane:
- w pociągach SKM na odcinku Otwock – Warszawa Zachodnia,
- w autobusach komunikacji zastępczej ZS7 (Otwock – Wiatraczna),
- w autobusach linii 521 na odcinku Falenica – pl. Zawiszy oraz w innych autobusach i tramwajach na trasach pokrywającym się z tym odcinkiem.
W czasie zamknięcia ul. Żegańskiej (od M. Pożaryskiego do Patriotów/K. Szpotańskiego) linie autobusowe 115, 119 i 305 kursują następującymi trasami:
- linia autobusowa 115 – od skrzyżowania ulic Patriotów/Żegańska/Szpotańskiego – została skierowana ciągiem ulic: Szpotańskiego – IX Poprzeczna (powrót: VIII Poprzeczna) – Kajki i dalej swoją trasą podstawową,
- linia autobusowa 119 – od ronda na skrzyżowaniu ulic Lucerny/Patriotów/Widoczna – została skierowana ciągiem ulic: Widoczna – Błękitna – Floriana – Trakt Lubelski – wiadukt w ciągu ulic Płowiecka-Czecha – Sejmikowa (powrót: Kaczeńca – Skrzyneckiego – Powszechna – wiadukt w ciągu ulic Czecha-Płowiecka – Widoczna) – Wydawnicza – Szpotańskiego – IX Poprzeczna (powrót: VIII Poprzeczna) – Kajki – Pożaryskiego – Żegańska i dalej trasą obecnie obowiązującą,
- linia autobusowa 305 – od skrzyżowania ulic Patriotów/Żegańska/Szpotańskiego – została skierowana ciągiem ulic: Szpotańskiego – IX Poprzeczna (powrót: VIII Poprzeczna) – Kajki – Pożaryskiego – Żegańska i dalej swoją trasą podstawową.
Od 26 czerwca, po otwarciu przejazdu kolejowego w Aninie, linie 115 i 305 nadal będą kursowały trasami wprowadzonymi 19 czerwca ale zmieni się trasa linii 119:
- 119 – od skrzyżowania Lucerny i Widocznej: przejazd w Aninie – Szpotańskiego – IX Poprzeczna (powrót: VIII Poprzeczna) – Kajki – Pożaryskiego do swojej trasy.
Inwestycja
Przy stacji Warszawa Międzylesie wybudowany zostanie 80-metrowy tunel pod torami, który będzie na północ od przejazdu kolejowego. Przejazd kolejowy zostanie zlikwidowany. Powstaną także dwa przejścia podziemne – jedno pod ul. Patriotów/K. Szpotańskiego z wejściami na peron oraz drugie pod ul. Żegańską na wysokości urzędu dzielnicy Wawer. Powstaną dwa nowe ronda na skrzyżowaniu ulic Zwoleńskiej i Mrówczej oraz Żegańskiej i Dworcowej, natomiast rondo przy ul. M. Pożaryskiego zostanie przebudowane. Nowe odcinki ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej będą usytuowane na północ od przejazdu przez tory kolejowe, natomiast istniejący fragment ul. Zwoleńskiej od Mrówczej do Patriotów oraz ul. Żegańskiej od Dworcowej do K. Szpotańskiego będą służyły jako drogi lokalne. Wszystkie prace mają się zakończyć w listopadzie 2016 r., ich koszt to 87 mln zł. Wykonawcą jest firma STRABAG sp. z o.o.