Co można załatwić bez przychodzenia do POP-u?
Służby sanitarne zalecają ograniczanie kontaktu oraz przebywania w dużych skupiskach ludzi. Jakie „sprawy komunikacyjne” można załatwić w ten sposób?
Już od dawna można kupować bilety Warszawskiego Transportu Publicznego przez aplikacje mobilne. To wygodny i szybki sposób, z którego korzysta coraz więcej pasażerów.
W ofercie znajdują się: bilety krótkookresowe, jednorazowe przesiadkowe oraz czasowe 20-minutowe. Warto pamiętać, że bilet kupiony przez telefon komórkowy jest ważny od razu, od momentu zakupu tj.: jeśli pasażer kupi bilet 20-minutowy, to jest on ważny dokładnie przez 20 minut od momentu zakupu. Podobnie wygląda sytuacja z biletami jednorazowymi. Bilety dobowy oraz trzydniowy zachowują swoją ważność odpowiednio przez 24 lub 72 godziny od momentu zakupu. Przez komórkę można kupić także bilety weekendowe. Warto pamiętać, że te ostatnie są wyłączone ze sprzedaży w niektóre dni tygodnia – można je nabywać dopiero od piątku.
Pasażerowie mogą nabywać bilety za pośrednictwem aplikacji: SkyCash, jakdojade.pl, mPay, moBilet, Mint Mobile oraz zbiletem.pl.
Warszawskie Karty Miejskie można spersonalizować, wysyłając wniosek on-line, tutaj; jednak po odbiór trzeba się zgłosić do jednego z Punktów Obsługi Pasażerów. Karty można jednak doładować biletami długookresowymi bez przychodzenia do POP.
Taką możliwość mają wszystkie biletomaty stacjonarne oraz pojazdowe. Obecnie w sieci są 3 243 automaty biletowe, w tym 754 stacjonarne i 2 504 zainstalowane w pojazdach komunikacji miejskiej. W tych urządzeniach można również przedłużyć ważność e-hologramu, który uprawnia do wielu zniżek.
Osoby posiadające uprawnienia do bezpłatnych przejazdów nie muszą mieć karty z zakodowanym uprawnieniem. W czasie podróży komunikacją miejską mogą one okazać dokument uprawniający do bezpłatnych przejazdów. Wszelkiego rodzaju korespondencja tj. wnioski o wydanie historii do karty, reklamacje, o ile nie niosą konieczności dołączenia karty lub biletu, mogą być składane także drogą elektroniczną.
Można zawiesić bilet długookresowy w czasie zagrożenia epidemicznego pod adresem zawieswkm.wtp.waw.pl. Wystarczy podać numer karty, na której zakodowany jest bilet; można też pobrać potwierdzenie złożenia wniosku. Zawiesić można bilety 30 i 90 dniowe, ważne w dowolnej strefie biletowej, także Bilety Metropolitalne. Pasażer nie otrzyma zwrotu pieniędzy, będzie mógł natomiast przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin, po zgłoszeniu się do Punktu Obsługi Pasażerów, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Przekodowywany okres ważności będzie się liczył od dnia złożenia wniosku przez Internet.
ZDM umożliwił wydanie abonamentu mieszkańca uprawniającego do bezpłatnego parkowania w płatnej strefie drogą elektroniczną. (szczegóły).