Nowe stacje metra M2 na Woli i Bemowie – zmiany w Warszawskim Transporcie Publicznym
Metro na trasie wydłużonej do stacji Bemowo zapewni najsprawniejszą komunikację znacznej części Bemowa i Woli ze Śródmieściem, Pragą i Targówkiem. Do stacji metra Bemowo dogodny dojazd zyskali nie tylko mieszkańcy Bemowa, ale także mieszkańcy północnego Ursusa. Pierwsze zmiany – dla linii strefowych wprowadziliśmy w sobotę 2 lipca, dla innych linii dwa tygodnie później – 16 lipca.
Na Woli i Bemowie można już korzystać z dwóch nowych stacji metra – Ulrychów (położonej w ciągu ulicy Górczewskiej) i Bemowo (w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich). Przygotowaliśmy projekt zmian w komunikacji naziemnej, tak aby nowy odcinek metra jak najlepiej zafunkcjonował w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego.
Ważne głosy pasażerów
Przeprowadziliśmy konsultacje społeczne – spotkaliśmy się z mieszkańcami online i „na żywo”. Na trzech spotkaniach–warsztatach (na Woli, Bemowie i w Ursusie) rozmawialiśmy z ok. 200 osobami, zebraliśmy ok. 170 ankiet. Spotkania online obejrzało (bezpośrednio i zapis) ok. 3,6 tys. osób. Na specjalną skrzynkę mailową wpłynęło ok. 1,6 tys. ankiet dotyczących propozycji korekt w lewobrzeżnej Warszawie. Dziękujemy wszystkim, którzy chcieli się z nami podzielić swoimi spostrzeżeniami. Wszystkie wnioski i uwagi dotyczące relacji, w których podróżują mieszkańcy, ich propozycje nowych połączeń przeanalizowaliśmy i „nałożyliśmy” na siatkę możliwych podróży z metrem już kursującym na dłuższej trasie. Dodatkowym założeniem było wykorzystanie wprowadzanych modyfikacji do poprawy połączeń między osiedlami i dzielnicami w tej części lewobrzeżnej Warszawy.
Efektem tych prac jest projekt zakładający korekty tras 21 linii autobusowych. Do nowej stacji Bemowo można dojechać tramwajami linii 10, 11, 26 i 28 oraz autobusami linii 149, 167, 171, 177, 249, 523, 714, 719 i 729. Z Bemowa do Śródmieścia nadal można można podróżować bezpośrednimi liniami tramwajowymi 10, 20, 23, 24 i 26. Na swoich trasach pozostały autobusy linii 105, 189, 523. Poza tym, w oparciu o wnioski z konsultacji, dodatkowo wprowadziliśmy korekty tras autobusów 129 i 249 a także utworzyliśmy nową linię 155 – z Torwaru na Wolę.
Nowe trasy ułatwią dojazd z wykorzystaniem metra mieszkańcom Woli i Bemowa do Śródmieścia i na Pragę; dogodniejszą przesiadkę do metra zyskali również mieszkańcy osiedli w zachodniej części miasta, a także aglomeracji, m.in. Starych Babic i Leszna. W godzinach porannego szczytu ze skrzyżowania ulicy Górczewskiej z Powstańców Śląskich (stacja Bemowo) w kierunku centrum i Pragi w ciągu godziny rusza kilkanaście pociągów metra, które mogą przewieźć ok. 30 tys. pasażerów, czyli kilkukrotnie więcej niż autobusy i tramwaje. Podróż do centrum, na ulicę Świętokrzyską, zajmuje ok. 13 minut.
Usprawnimy także połączenia wewnątrz dzielnicy, m.in. z Chrzanowa i Grot oraz z Żoliborzem, Bielanami i Śródmieściem. Autobusy na zmodyfikowanych trasach poprawiają także komunikację w Ursusie, w tym połączenie między częściami dzielnicy oddzielonymi torami kolejowymi oraz dojazd z tej dzielnicy na Bemowo oraz Żoliborz i Bielany.
Po nowemu etapami
Pierwsze zmiany wprowadziliśmy w sobotę 2 lipca. Są to korekty tras linii strefowych 714, 719 i 729, które zostały skrócone do najbliższej stacji metra, czyli Bemowo. Pozostałe zmiany wprowadziliśmy po dwóch tygodniach, czyli 16 lipca, tak aby pasażerowie poznali możliwości komunikacyjne metra na dłuższej trasie i mogli zaplanować codzienne podróże z wykorzystaniem podziemnej kolei. Wakacje to okres urlopów i wyjazdów poza Warszawę, czas kiedy dzieci i młodzież nie jeżdżą do szkół i uczelni a życie w mieście wyraźnie zwalnia – dzięki temu zmiany weszły w życie płynniej a pasażerowie mają więcej czasu aby się z nimi zapoznać zanim rozpoczną regularne, codzienne podróże.
Nowe trasy i połączenia będą przez nas obserwowane. Przeanalizujemy dane z bramek metra, ze zliczarek autobusowych, z tramwajów. Na podstawie danych z liczników pasażerów zamontowanych w pojazdach wiemy ile osób wsiada i wysiada na konkretnych przystankach, na jakich odcinkach tras ilu jest pasażerów, jakie są popularne przystanki, na których odbywa się duża wymiana pasażerów (czyli dużo wsiada i dużo wysiada), czy też na których dużo osób wsiada a na których wysiada itp. Te dane pozwolą na ocenę wprowadzonych rozwiązań i wskażą kierunek ewentualnych korekt.
Oto szczegóły zmian:
Linia 109:
Bezpośrednie połączenie okolic ulicy Górczewskiej ze Śródmieściem i Powiślem zapewni linia metra M2, dlatego autobusy linii 109 będą jeździły pomiędzy Emilii Plater a Torwarem.
109: EMILII PLATER – Emilii Plater – Aleje Jerozolimskie – Bracka – pl. Trzech Krzyży (powrót: Nowy Świat) – Książęca – Rozbrat – Górnośląska – Wisłostrada – TORWAR (powrót: Łazienkowska – Rozbrat).
Linia 112:
Proponujemy, aby autobusy tej linii kursowały na trasie z Marek do Chomiczówki. Chcemy, aby utrudnienia w ruchu często zakłócające przejazd trasą S8 nie wpływały negatywnie na kursowanie autobusów na Bemowie. Autobusy linii 112 na odcinku bemowskim zastąpią tramwaje linii 11 i 26 oraz autobusy linii 171 na nowej trasie, która – zgodnie z wnioskami mieszkańców zgłoszonymi w trakcie konsultacji – bezpośrednio połączy Bemowo i Bielany w rejonie stacji metra Słodowiec.
112: CH MARKI – Toruńska – Głębocka – św. Wincentego – Matki Teresy z Kalkuty – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Toruńska – most gen. S.Grota Roweckiego – al. Armii Krajowej – J. Słowackiego – S. Żeromskiego – al. W. Reymonta – J. Conrada – CHOMICZÓWKA
Linia 122:
Autobusy będą jeździły z Żoliborza (z ulicy Gwiaździstej) do pętli Nowe Bemowo, a na odcinku bemowskim zastąpią je autobusy linii 220 kursujące częściej na nowej trasie ulicą Wrocławską i Żołnierzy Wyklętych.
122: GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – pl. T.W. Wilsona – Z. Krasińskiego – Powązkowska – gen. S. Maczka – gen. K. S. Rudnickiego – J. Kochanowskiego – al. W. Reymonta – Powstańców Śląskich – NOWE BEMOWO
Linia 129:
Autobusy tej linii zastąpią 207 na końcu ursuskiej części trasy i dojadą do stacji kolejowej ulicą Wiosny Ludów.
129: KOŁO – Obozowa (powrót: Obozowa – E. Ciołka – Newelska – Księcia Janusza) – Deotymy – Górczewska – Jana Olbrachta – Stroma (powrót: O. Boznańskiej) – Strąkowa – Oświatowa – Człuchowska – Powstańców Śląskich (powrót: Powstańców Śląskich – Strąkowa)- Dźwigowa – Wałowicka – Sympatyczna – Cegielniana – Techników – Popularna – Bolesława Chrobrego – Ryżowa – Dzieci Warszawy – Wiosny Ludów – PKP URSUS (powrót: Opieńskiego – Kościuszki – Dzieci Warszawy)
Linia 149:
Autobusy dojadą do najbliższej stacji metra Bemowo przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich.
149: GROTY – Bolimowska (powrót: Spychowska – H. Dobrzańskiego „Hubala”) – A. Kocjana – Lazurowa – Górczewska – METRO BEMOWO
Linia 154:
Trasa zostanie skrócona do odcinka Włochy-Ochota, tak aby autobusy kursowały regularniej bo nie będą przejeżdżały przez al. Prymasa Tysiąclecia. Na trasie na Bemowo 154 zastąpią autobusy linii 167 na nowej trasie obsługiwanej autobusami przegubowymi.
154: P+R AL. KRAKOWSKA – al. Krakowska – Komitetu Obrony Robotników – Żwirki i Wigury – 1 Sierpnia – al. Krakowska – Grójecka – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Szczęśliwicka – ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” – Aleje Jerozolimskie – DW. ZACHODNI
Linia 155:
Nowa linia autobusowa połączy Torwar z Wolą przez pl. Bankowy. W czasie konsultacji społecznych pasażerowie wnioskowali o taką relację.
155: ZAJEZDNIA WOLA – Młynarska – Leszno – Okopowa (powrót: Wolska) – al. Solidarności – pl. Bankowy – Marszałkowska – Aleje Jerozolimskie – Bracka – pl. Trzech Krzyży (powrót: Nowy Świat) – Książęca – Rozbrat – Górnośląska – Wisłostrada – TORWAR (powrót: Łazienkowska – Rozbrat)
Linia 167:
Proponujemy wydłużenie trasy do Starego Bemowa.
167: SIEKIERKI-SANKTUARIUM – Gościniec – Bartycka – Czerniakowska – J. Gagarina – Spacerowa – Goworka – Puławska – Rakowiecka – al. Niepodległości -Trasa Łazienkowska -Grójecka – Bitwy Warszawskiej 1920 r.- al. Prymasa Tysiąclecia – M. Kasprzaka – Wolska – Redutowa – Jana Olbrachta – Górczewska – Lazurowa – gen. S. Kaliskiego – STARE BEMOWO
Linia 171:
Linia 171 zostanie przekształcona w linię lokalną zapewniającą sprawne, częste połączenie Nowego Bemowa, Jelonek i Chomiczówki ze stacją metra Bemowo. Połączenie Bemowa z Powiślem przez centrum zapewni metro, natomiast na Torwar będą dojeżdżały autobusy linii 109. Zgodnie z wnioskami mieszkańców zgłoszonymi w trakcie konsultacji, trasa 171 bezpośrednio połączy Bemowo i Bielany w rejonie stacji metra Słodowiec.
171: ŻEROMSKIEGO/ METRO SŁODOWIEC – Marymoncka (powrót: A. Sacharowa – Marymoncka) – S. Żeromskiego – al. W. Reymonta – Powstańców Śląskich – Piastów Śląskich – Żołnierzy Wyklętych – Wrocławska – Radiowa Powstańców Śląskich – Człuchowska – Lazurowa – Górczewska – OS.GÓRCZEWSKA
Linia 177:
Proponujemy nową trasę linii łączącą nowe osiedla mieszkaniowe na terenie dawnej fabryki ciągników w Ursusie oraz osiedla Ursus-Niedźwiadek i osiedla Zielona Italia z Jelonkami oraz linią metra M2 na stacji Bemowo. W południowej części Ursusa linia 177 zostanie zastąpiona przez linię 207 na nowej trasie.
177: URSUS-NIEDŹWIADEK – Orląt Lwowskich – M. Keniga – Orłów Piastowskich – Czerwona Droga – Posag 7 Panien – Szamoty – Traktorzystów – al. 4 Czerwca 1989 r. – Lazurowa – Człuchowska – Powstańców Śląskich – Górczewska – OS. GÓRCZEWSKA
Linia 178
Trasa linii zostanie skrócona do pętli Skorosze, na pozostałym odcinku rolę tej linii przejmą autobusy linii 207 ma nowej trasie.
178: KONWIKTORSKA / RONDO DASZYŃSKIEGO – Prosta – M. Kasprzaka – al. Prymasa Tysiąclecia – Aleje Jerozolimskie – Popularna – Bolesława Chrobrego – Ryżowa – A. Prystora – Skoroszewska – SKOROSZE
Linia 190:
Autobusy 190 nie będą jechały ulicą Górczewską nad linią metra, tylko dojadą do pętli Znana. Na Woli częstotliwość kursowania w szczycie zostanie zwiększona, na Jelonkach kursy linii 190 zastąpią linie 171, 177 i 249.
190: CH MARKI – Radzymińska – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Leszno – Górczewska – Jana Olbrachta – ZNANA
Linia 197:
Trasa zostanie skrócona do pętli Cmentarz Wolski. Na dalszym odcinku trasy do Ursusa zastąpi ją 716.
197: GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – Podleśna – Marymoncka – al. Zjednoczenia – S. Żeromskiego – W. Perzyńskiego – gen. K. S. Rudnickiego – Obrońców Tobruku – Księcia Bolesława – Księcia Janusza – Obozowa – (powrót : Newelska) – E. Ciołka – Górczewska – Jana Olbrachta – Redutowa – Wolska – Fort Wola – CM. WOLSKI
Linia 201
Trasa zostanie skrócona do stacji metra Księcia Janusza, do pętli Znana będą dojeżdżały autobusy linii 190. W wybranych kursach w dni powszednie utrzymanie trasy wydłużonej ulicami Piastów Śląskich – Żołnierzy Wyklętych.
201: NOWE BEMOWO – Powstańców Śląskich – Piastów Śląskich – Osmańczyka – Z. Pieniążka – Obrońców Tobruku – Księcia Bolesława – Księcia Janusza – Obozowa – Deotymy – Górczewska – E. Ciołka – METRO KSIĘCIA JANUSZA (powrót: E. Ciołka – Newelska – Księcia Janusza)
Linia 207
To będzie całotygodniowa linia lokalną łączącą ursuskie osiedla w południowej części dzielnicy ze stacją kolejową Warszawa Ursus (w tym zastąpienie linii 177 na Skoroszach i ulicy M. Spisaka, linii 178 na M. Spisaka oraz skrócenie dojazdu do przystanku kolejowego z osiedla Regulska). Nowa trasa tej linii została przygotowana w oparciu o wnioski zgłoszone w czasie konsultacji społecznych, m.in.: utrzymanie bezpośredniego połączenia Skoroszy i ulicy M. Spisaka z pl. Tysiąclecia, połączenia pomiędzy południowym i północnym Ursusem (dojazd z południowego Ursusa do urzędu dzielnicy i na bazar przy ulicy Warszawskiej oraz z północnego Ursusa do szkoły przy ulicy Dzieci Warszawy) poprzez wydłużenie trasy do pętli Ursus-Ratusz
207: URSUS-RATUSZ – Traktorzystów – Szamoty – Posag 7 Panien – K. Gierdziejewskiego – Cierlicka – T. Kościuszki – Bohaterów Warszawy – W. Sławka – Dzieci Warszawy – Ryżowa – A. Prystora – Skoroszewska – Starodęby – Aleje Jerozolimskie – S. Bodycha (powrót: M. Spisaka – Aleje Jerozolimskie) – M. Spisaka – PKP Ursus – Regulska – REGULSKA
Linia 220
Korekta trasy (skierowanie autobusów przez ulicę Wrocławską i Żołnierzy Wyklętych) i zwiększenie częstotliwości kursowania w weekendy aby poprawić połączenia Okęcia, Ursusa i Nowych Włoch ze Starym i Nowym Bemowem.
220: P+R AL. KRAKOWSKA – al. Krakowska – Szyszkowa – Środkowa – Ryżowa – A. Prystora – Skoroszewska – Dzieci Warszawy – Poczty Gdańskiej – al. 4 Czerwca 1989 r. – Lazurowa – Kaliskiego – Radiowa – Wrocławska – Żołnierzy Wyklętych – Piastów Śląskich – Powstańców Śląskich – NOWE BEMOWO
Linia 249
Nowa trasa linii 249 uwzględnia postulaty pasażerów zapewnienia bezpośredniego połączenia rozbudowujących się osiedli w Chrzanowie z linią metra M2 i utrzymania bezpośredniego połączenia Jelonek z CH Wola Park. W niedziele niehandlowe i dni świąteczne autobusy będą dojeżdżały do stacji metra Bemowo.
249: KOŁO – Obozowa (powrót: Obozowa – E. Ciołka – Newelska – Księcia Janusza) – Deotymy – Górczewska – Powstańców Śląskich – Człuchowska – Lazurowa – Szeligowska – gen. L. Rayskiego – CHRZANÓW (powrót: gen. L. Rayskiego – M. Coopera – Górczewska – Lazurowa – Człuchowska)
Linia 714
Autobusy tej linii będą dojeżdżały do najbliższej stacji metra Bemowo, zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich.
714: KOCZARGI STARE … Górczewska – METRO BEMOWO
Linia 716
Przejęcie obsługi ulicami K. Gierdziejewskiego i Połczyńską części trasy linii 197. Autobusy 716 będą przejeżdżały przy przystanku kolejowym Warszaw Ursus-Niedźwiadek zgodnie z wnioskami z Piastowa.
716: PIASTÓW (OGIŃSKIEGO) – Sowińskiego – … Orląt Lwowskich – PKP Ursus Niedźwiadek – M. Keniga – Warszawska – Władysława Jagiełły – Lalki – K. Gierdziejewskiego – Połczyńska – Wolska – Fort Wola – CM. WOLSKI
Linia 719
Autobusy tej linii będą dojeżdżały do najbliższej stacji metra Bemowo przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich.
719: LESZNO … Górczewska – METRO BEMOWO
Linia 729
Autobusy tej linii będą dojeżdżały do najbliższej stacji metra Bemowo przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich.
729: MARIEW … Górczewska – METRO BEMOWO