P+R przez cały weekend
Od 28 kwietnia na parkingach P+R można zostawić samochód na cały weekend – wystarczy bilet weekendowy Warszawskiego Transportu Publicznego aby bezpłatnie zaparkować auto od sobotniej nocy do poniedziałkowego ranka. To jedna z nowości w regulaminie parkingów.
Rada Warszawy w listopadzie przyjęła zmieniony regulamin parkingów działających w systemie P+R. Zmiany weszły w życie 28 kwietnia 2024 roku.
Od 2007 roku, gdy pierwsze parkingi zaczęły działać, regulamin był już kilkukrotnie zmieniany tak aby jego regulacje nadążały za rozwijającym się systemem transportowym Warszawy i aglomeracji oraz zmianami w regulacjach i technologiach dotyczących przemieszczania się. Na przestrzeni lat pojawiły się w nim np. zapisy o kontroli czy dotyczące pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Teraz nadszedł czas na kolejne poprawki.
Weekend z WTP
Nowy regulamin w definicji pojazdów elektrycznych i hybrydowych odnosi się bezpośrednio do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych czyli do Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875, 1394, 1506 i 1681). Do katalogu pojazdów, które można parkować (samochody, motocykle, motorowery, rowery) dodane zostały hulajnogi – te pojazdy są coraz popularniejsze i dla części użytkowników dojechanie do parkingu a potem kontynuowanie podróży pojazdem WTP bez bagażu w postaci hulajnogi może być korzystnym rozwiązaniem.
W godzinach 2:31 – 4:29 na parkingach obowiązuje zakaz postoju pojazdów, ale nowy regulamin wprowadził ważny wyjątek. Otóż samochód można zostawić na P+R przez cały weekend, także w nocy, a dokładnie od soboty od godziny 2:31 do poniedziałku do godziny 4:29. To znakomita propozycja dla weekendowych turystów odwiedzających Warszawę i zdecydowanych na podróżowanie po mieście transportem publicznym. W tym czasie samochód poczeka na jednym z kilkunastu parkingów – wystarczy ważny bilet WTP, np. właśnie weekendowy za 24 zł.
Zwiększyła się opłata za korzystanie z miejsca postojowego bez ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Wynosi 250 zł, ale może być niższa o 100 zł jeśli zapłacona zostanie od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera. To rozwiązanie analogiczne jak przy opłacie dodatkowej za jazdę bez ważnego biletu – jest ona niższa przy zapłacie na miejscu.
„Tankowanie” elektryków
Zmieniły się zasady korzystania z parkingów przez właścicieli pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Nie ma już kart EKO, które zezwalały na pozostawienie samochodu także w godzinach nocnych – zasady parkowania są takie same dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu. Na stacjach ładowania pojawiły się liczniki energii elektrycznej i po zakończeniu ładowania konieczne jest zapłacenie za usługę ładowania; stawkę określono na 1,61 zł za kWh. Dziś pojazdów z napędem elektrycznym jest coraz więcej, rośnie też liczba punktów ładowania na parkingach – jest ich 38, a wzrastające ceny nośników energii powodują, że koszt funkcjonowania stacji ładowania jest coraz większym obciążeniem dla budżetu komunikacyjnego.
Jak zapłacić za ładowanie? Konieczne jest pobranie aplikacji (jest dostępna w sklepach Google Play i App Store). Aplikacja pobiera kwotę za usługę ładowania, a właściciel pojazdu ma dokładną informację o ilości energii i zapłaconej kwocie. Za pośrednictwem aplikacji można w dowolnym momencie rozpocząć i zakończyć ładowanie.
Sieć parkingów „Parkuj i Jedź” w Warszawie to już 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów. Parkingi są dostępne we wszystkie dni tygodnia w godz. 4:30-2:30. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet WTP: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy) lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Naliczanie opłaty za postój rozpoczyna się po upływie 20 minut od momentu wjazdu na teren parkingu.