Tramwaj do Wilanowa – od 16 listopada zasadnicza część zmian
Nowa trasa tramwajowa działa już od dwóch tygodni. Na warszawskich ulicach pojawiły się tramwaje dwóch linii – 14 i 16. Od soboty 16 listopada wprowadziliśmy kolejne zmiany w układzie komunikacyjnym.
Tramwaj do Wilanowa mocno zmienił komunikacyjne oblicze Warszawy. Pierwszy tramwaj (o numerze 16) ruszył 29 października o 4:33 rano. Tego samego dnia po ponad 50 latach do Wilanowa (choć w inne miejsce) wróciła „14” i od razu widać, że pasażerowie chcą z tych połączeń korzystać. Przez pierwszy tydzień tramwajami tych linii przejechało niemal 500 tysięcy osób.
Stopniowo wprowadzaliśmy zmiany w układzie komunikacyjnym, które pozwalają w pełni wykorzystać potencjał nowej trasy i połączeń autobusowych. Na trasy nie wyjeżdżają autobusy linii 522 i tramwaje linii 35. Efektywniejsze i sprawniejsze połączenia tramwajowe zastąpiły część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywały się z nową trasą tramwajową. Zapewniamy dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są położone bezpośrednio przy nowej trasie – m.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia, Zawad i Kępy Zawadowskiej. Od 16 listopada wszedł w życie kolejny etap zmian.
Przestały kursować autobusy linii 200, 264, 339, 379 a ich relacje przejęły inne linie. Na trasę wyjechały autobusy nowej linii 130, która objęłae ulicę dotychczas nieobsługiwaną przez WTP – L. Idzikowskiego. To najprostszy dojazd do nowej trasy tramwajowej oraz tramwajów na ulicy Puławskiej i linii metra M1 z osiedli położonych wzdłuż ulicy L. Idzikowskiego oraz os. Bernardyńska.
Nowe trasy zyskały linie 107 i 108. Pierwsza przebiega przez al. gen. W. Sikorskiego oraz al. Wilanowską do stacji metra Wilanowska, a druga ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską do krańca Stegny. Uwaga, do czasu wprowadzenia stałej organizacji ruchu na Stegnach autobusy 108 nadal kursują na trasie czasowo skróconej między pl. Trzech Krzyży i ulicą Łososiową na Siekierkach, a między ulicą Ananasową na Siekierkach a św. Bonifacego ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską jeżdżą autobusy Z-8. W przypadku linii 119, 159, 217 sprawdziły się zmiany wprowadzone podczas budowy tramwaju do Wilanowa – stały się trasami stałymi dla autobusów tych linii. Autobusy linii 251 w wybranych kursach jadą wgłąb Konstancina w zamian za 200.
Autobusy linii 131 jeżdżą przez Czerniakowską i Powiśle do Alej Jerozolimskich – fragment dawnej trasy jest teraz obsługiwany przez tramwaje linii 11. Autobusy linii 139 jadą przez osiedle Powsin i docierają do stacji metra na Kabatach, po drodze zapewniając dojazd do szkoły przy ulicy M. Zaruby, o co postulowali mieszkańcy oraz radni dzielnicy Ursynów. Linie 163 i 164 wspólnie zapewniają obsługę ulicy Sytej i osiedli na Zawadach oraz dojazd do metra linii M1 i tramwajów: 163 dociera do stacji Imielin i Wilanowska oraz tramwajów w al. Rzeczypospolitej, na ulicy Jana III Sobieskiego i Puławskiej; 164 natomiast do metra Wilanowska oraz tramwajów na Jana III Sobieskiego i Puławskiej. Rolę linii 163 na Zawadach przejęły autobusy z numerem 263, które zapewniają połączenie Zawad z pętlą Wilanów.
Autobusy 192 nie docierają już do metra Wilanowska (na tym odcinku trasy liczba pasażerów była minimalna), ale do Krasnowoli. Po drodze z Kabat autobusy w dalszym ciągu jadą „zygzakiem”, zbierając pasażerów i podjeżdżając do kolejnych stacji metra: Kabaty, Natolin, Imielin i Stokłosy. Dzięki temu można było „przesunąć” linię 239, której autobusy obsługują osiedle Powsin (wzdłuż ulicy Przyczółkowej), a następnie przez S. Korbońskiego jadą do stacji metra na Kabatach. Linia 239 zastąpiła również 264 we wschodniej części Powsina oraz w Okrzeszynie i Kępie Okrzewskiej, łącząc te rejony bezpośrednio ze stacją metra Kabaty.
Autobusy linii 517 kursują między osiedlem Ursus-Niedźwiadek a pl. Trzech Krzyży (na Powiśle jadą za to 131), a trasy linii 518 i 520 zostały delikatnie skorygowane w Śródmieściu – 518 jedzie do Bielańskiej a 520 do Dworca Centralnego. Autobusy linii 519 zaczęły jeździć z Powsina do stacji metra Wilanowska i razem z 251 (na wspólnym odcinku tras podjeżdżają na przystanki na przemian) oraz 164 i 217 zapewniają częsty dojazd do metra stacji Wilanowska (217 także do stacji Imielin). Wprowadziliśmy niewielką korektę tras linii 724 i 742 aby przyspieszyć dojazd do stacji metra mieszkańcom miejscowości podwarszawskich. Bezpośrednie połączenie Powsina (ulicy Przyczółkowej) z najbliższą stacją metra (Kabaty) zapewniają autobusy linii 139 i 239 skoordynowane ze sobą.
Autobusy linii E-2 kursują jedynie w szczycie porannym, kiedy liczba pasażerów jest największa – zapewniając bezpośredni dojazd z Wilanowa i Dolnego Mokotowa aż do pl. Zamkowego. Natomiast autobusy 319 przez trzy dzielnice Wawer – Wilanów – Ursynów kursują w dni powszednie także w godzinach międzyszczytowych.
Szczegóły zmian w Warszawskim Transporcie Publicznym.
Zobacz również szczegółowy opis zmian w układzie komunikacyjnym.