Tramwaj do Wilanowa – od 16 listopada zasadnicza część zmian
Nowa trasa tramwajowa działa już od dwóch tygodni. Na warszawskich ulicach pojawiły się tramwaje dwóch linii – 14 i 16. Od soboty 16 listopada wprowadzimy kolejne zmiany w układzie komunikacyjnym.
Tramwaj do Wilanowa mocno zmienił komunikacyjne oblicze Warszawy. Pierwszy tramwaj (o numerze 16) ruszył 29 października o 4:33 rano. Tego samego dnia po ponad 50 latach do Wilanowa (choć w inne miejsce) wróciła „14” i od razu widać, że pasażerowie chcą z tych połączeń korzystać. Przez pierwszy tydzień tramwajami tych linii przejechało niemal 500 tysięcy osób.
Stopniowo wprowadzamy zmiany w układzie komunikacyjnym, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał nowej trasy i połączeń autobusowych. Na trasy nie wyjeżdżają już autobusy linii 522 i tramwaje linii 35. Efektywniejsze i sprawniejsze połączenia tramwajowe zastąpiły część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywają się z nową trasą tramwajową. Zapewnimy dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są położone bezpośrednio przy nowej trasie – m.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia, Zawad i Kępy Zawadowskiej. Od 16 listopada kolejny etap zmian.
Przestaną kursować autobusy linii 200, 264, 339, 379 a ich relacje przejmą inne linie. Na trasę wyjadą autobusy nowej linii 130, która obejmie ulicę dotychczas nieobsługiwaną przez WTP – L. Idzikowskiego. To będzie najprostszy dojazd do nowej trasy tramwajowej oraz tramwajów na ulicy Puławskiej i linii metra M1 z osiedli położonych wzdłuż ulicy L. Idzikowskiego oraz os. Bernardyńska.
Nowe trasy zyskają linie 107 i 108. Pierwsza będzie miała trasę przez al. gen. W. Sikorskiego oraz al. Wilanowską do stacji metra Wilanowska, a druga ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską do krańca Stegny. Uwaga, do czasu wprowadzenia stałej organizacji ruchu na Stegnach autobusy 108 będą nadal kursować na trasie czasowo skróconej między pl. Trzech Krzyży i ulicą Łososiową na Siekierkach, a między ulicą Ananasową na Siekierkach a św. Bonifacego ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską będą jeździły autobusy Z-8. W przypadku linii 119, 159, 217 sprawdziły się zmiany wprowadzone podczas budowy tramwaju do Wilanowa – obecne trasy staną się trasami stałymi dla autobusów tych linii. Autobusy linii 251 w wybranych kursach pojadą do Konstancina w zamian za 200.
Autobusy linii 131 pojadą przez Czerniakowską i Powiśle do Alej Jerozolimskich – fragment dawnej trasy jest teraz obsługiwany przez tramwaje linii 11. Autobusy linii 139 przejadą przez osiedle Powsin i dotrą do stacji metra na Kabatach, po drodze zapewniając dojazd do szkoły przy ulicy M. Zaruby, o co postulowali mieszkańcy oraz radni dzielnicy Ursynów. Linie 163 i 164 wspólnie zapewnią obsługę ulicy Sytej i osiedli na Zawadach oraz dojazd do metra linii M1 i tramwajów: 163 dojadą do stacji Imielin i Wilanowska i tramwajów w al. Rzeczypospolitej, na ulicy Jana III Sobieskiego i Puławskiej; 164 natomiast do metra Wilanowska i tramwajów na Jana III Sobieskiego i Puławskiej. Rolę linii 163 na Zawadach przejmą autobusy z numerem 263, które zapewnią połączenie Zawad z pętlą Wilanów.
Autobusy 192 nie będą już docierały do metra Wilanowska (na tym odcinku trasy liczba pasażerów była minimalna), ale do Krasnowoli. Po drodze z Kabat autobusy w dalszym ciągu będą jechały „zygzakiem”, zbierając pasażerów i podjeżdżając do kolejnych stacji metra: Kabaty, Natolin, Imielin i Stokłosy. Dzięki temu można „przesunąć” linię 239, której autobusy będą obsługiwały osiedle Powsin (wzdłuż ulicy Przyczółkowej), a następnie przez S. Korbońskiego pojadą do stacji metra na Kabatach. Linia 239 zastąpi również 264 we wschodniej części Powsina oraz w Okrzeszynie i Kępie Okrzewskiej, łącząc te rejony bezpośrednio ze stacją metra Kabaty.
Autobusy linii 517 będą kursowały między osiedlem Ursus-Niedźwiadek a pl. Trzech Krzyży (na Powiśle pojadą za to 131), a trasy linii 518 i 520 zostaną delikatnie skorygowane w Śródmieściu – 518 dojedzie do Bielańskiej a 520 do Dworca Centralnego. Autobusy linii 519 zaczną jeździć z Powsina do stacji metra Wilanowska i razem z 251 (na wspólnym odcinku tras będą podjeżdżały na przystanki na przemian) oraz 164 i 217 zapewnią częsty dojazd do metra stacji Wilanowska (217 także do stacji Imielin). Wprowadzimy niewielką korektę tras linii 724 i 742 aby przyspieszyć dojazd do stacji metra mieszkańcom miejscowości podwarszawskich. Bezpośrednie połączenie Powsina (ulicy Przyczółkowej) z najbliższą stacją metra (Kabaty) zapewnią autobusy linii 139 i 239 skoordynowane ze sobą.
Autobusy linii E-2 będą kursowały jedynie w szczycie porannym, kiedy liczba pasażerów jest największa – zapewnią bezpośredni dojazd z Wilanowa i Dolnego Mokotowa aż do pl. Zamkowego. Natomiast autobusy 319 przez trzy dzielnice Wawer – Wilanów – Ursynów będą kursowały w dni powszednie także w godzinach międzyszczytowych.
Zobacz również szczegółowy opis zmian w układzie komunikacyjnym.