Linie lokalne od 1 grudnia w nowej odsłonie
Od niedzieli, 1 grudnia sporo zmieni się w komunikacji publicznej w powiatach: piaseczyńskim, legionowskim, nowodoworskim, wołomińskim, mińskim i warszawskim zachodnim.
Nowe przetargi na obsługę „eLek” dały okazję do zaplanowania tras po nowemu, bo miejscowości aglomeracji cały czas się zmieniają i rozbudowują – powstają tam nowe osiedla, którym trzeba zapewnić obsługę komunikacyjną, ale tak, by jednocześnie trasy autobusów były optymalne i nie dublowały się. Część z nich będzie kursowała częściej, a na linie którymi podróżuje wielu pasażerów, wysłane zostaną większe autobusy. Zmiany podyktowane są wnioskami gmin oraz propozycjami ZTM, które zostały opracowane podczas omawiania założeń do przetargów na obsługę linii lokalnych.
Powiat piaseczyński
„Wyprostujemy” trasę autobusów linii L-1, które do tej pory okrążały Cmentarz Południowy, a teraz pojadą prosto ulicą Masztową. Na odcinku między cmentarzem, a urzędem gminy w Lesznowoli trasa tej najstarszej linii lokalnej pokrywa się z trasą linii L-4, której autobusy podjeżdżają od południowej strony do nekropolii, a potem przez Łazy, Sękocin, Magdalenkę i Lesznowolę docierają do Mysiadła.
To właśnie te autobusy (zamiast tych oznaczonych L-3, które pojadą prosto Aleją Krakowską), od 1 grudnia będą podjeżdżały do osiedla Walendia, umożliwiając mieszkańcom dojazd m.in. do stacji kolejowej Nowa Iwiczna.
Spore zmiany czekają linię L14. Trasa będzie łączyła Kępę Okrzewską i Kępę Oborską z Konstancinem, a następnie przez Kawęczynek, Słomczyn, Podłęcze i Górę Kalwarię autobusy dojadą aż do Czerska. Na wybranych kursach autobusy linii L14 będą podjeżdżały do Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie. Nowa trasa zastąpi likwidowaną linię L21. Autobusy linii L16 będą natomiast dojeżdżały tylko do Bielawy.
Wzrośnie rola linii L15, której trasa w znacznej części pokryje się z tą, wcześniej obsługiwaną przez autobusy L14. Będzie wiodła z Gassów i Ciszycy przez Mirków, centrum Konstancina-Jeziorny i dalej przez Obory, Słomczyn i Kawęczynek do Baniochy – po starych trasach likwidowanych linii L28 i L42.
1 grudnia zadebiutuje też nowa linia L53, która połączy centrum Piaseczna z ulicą Energetyczną, a następnie przez Józefosław i Julianów dotrze do Chylic, gdzie znajduje się szkoła podstawowa. Autobusy L53 będą docierały też do ulicy Puławskiej, skąd „siedemsetkami” można dotrzeć do Warszawy.
Przestaną kursować autobusy linii L21, L28 i L42.
Powiat legionowski i nowodworski
Autobusy L41 będą podjeżdżały do stacji kolejowej Nowy Dwór Mazowiecki, co poprawi skomunikowanie z pociągami mieszkańcom zachodnich rejonów gminy Jabłonna. Autobusy będą kursować częściej – co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 minut w pozostałych porach – w tym w weekend.
Trasa linii L49 zostanie wydłużona do Winnicy. Tym samym mieszkańcy Chotomowa i Jabłonny będą mogli dojechać do tramwajów linii 2 i 17 oraz autobusów linii 509. Autobusy będą kursowały częściej – co 30 minut w dni powszednie oraz co 60 minut w weekendy. Dodatkowo linię L49 obsłużą większe autobusy co poprawi komfort podróżowania.
Powiat wołomiński
Autobusy linii L26 będą kursowały wyłącznie w Kobyłce (do osiedla przy ulicy ks. A. Kordeckiego) i pojadą częściej niż dotychczas – w dni powszednie co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 minut w pozostałych porach. Połączenie Kobyłki z Zielonką przejmie linia L40 na nowej trasie.
Linia L27 obsłuży (w zastępstwie linii L43) obszar Zielonki Bankowej zapewniając m.in. bezpośrednie połączenie tego osiedla ze stacją kolejową Zielonka oraz z Kobyłką i Nadmą. Autobusy kursować będą tak jak obecnie co 60 minut w dni powszednie, pozostanie także poranny kurs skrócony zapewniający dogodne połączenie ze szkołami.
Autobusy linii L35, łączącej Stare i Nowe Grabie oraz Duczki z Wołominem pojadą częściej – co godzinę w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy, z większą liczbą kursów.
Autobusy linii L36 od strony Lipinek i Zagościńca dojadą do pętli przy Szpitalu Powiatowym w Wołominie. Będą kursowały częściej, co 60 minut w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy, z większą liczbą kursów. Połączenie południowego Wołomina z centrum miasta przejmie L38.
Trasa linii L37 zostanie wydłużona do przystanku Kościół w Kobyłce. Dzięki temu mieszkańcy Leśniakowizny, Ossowa i Turowa zyskają bezpośredni dojazd do Kobyłki. Częstotliwość kursowania nie zmieni się, ale autobusy odjeżdżać będą regularnie co 60 minut w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy.
Autobusy linii L38, obsługujące znaczny obszar Wołomina (w tym duże osiedla), targowisko oraz zapewniające połączenia ze szkołami i stacją kolejową Wołomin Słoneczna, będą kursowały znacznie częściej – w dni powszednie co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 minut w pozostałych porach, oraz co 120 minut w weekendy.
Linia L40 stanie się kręgosłupem komunikacyjnym powiatu wołomińskiego. Połączy Marki, Zielonkę, Kobyłkę i Wołomin najkrótszą trasą przez centra tych miast, po drodze mijając przystanki kolejowe Zielonka, Kobyłka, Wołomin i Wołomin Słoneczna oraz Szpital Powiatowy. Autobusy kursować będą co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 w pozostałych porach, także w weekendy. Linię obsłużą większe autobusy.
Linia L43 zostanie zastąpiona przez L27 i L40 na nowych trasach.
Nowa linia L44 w znacznej mierze przejmie trasę dotychczasowej linii L40 obsługując duży obszar Marek, w tym cmentarz i strefę przemysłową, oraz połączy to miasto z Nadmą, Kobyłką i Wołominem. Autobusy będą kursowały co 60 minut w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy.
Autobusy linii L46 będą kursowały znacznie częściej, co 30 minut w godzinach szczytu, co 60 minut poza szczytem i w soboty, przy czym w niedziele (z częstotliwością co 70 minut) skończą swoją trasę na przystanku Fabryczna w Markach.
Powiat miński
Przestaną kursować autobusy linii L47 i L48. Organizację komunikacji przejmą samorządy lokalne.
Powiat warszawski zachodni
Przestaną kursować autobusy linii L-6, L-7, L18 i L29. Zastąpią je linie organizowane przez Grodziskie Przewozy Autobusowe.