Kolejka wąskotorowa – Warszawski Transport Publiczny

Kolejka wąskotorowa

Zabytkowa kolejka wąskotorowa wyrusza w każdą sobotę wczesnym popołudniem ze stacji w Piasecznie. Przejeżdża przez Zalesie Dolne z zabytkową stacją z lat 30 XX wieku, Głosków, Runów i Złotokłos dociera do Tarczyna. W drodze powrotnej zatrzymuje się w Runowie, gdzie peron znajduje się tuż przy leśnej polanie. Tu pasażerowie mają czas dla siebie. Można przejść się na spacer do lasu, poleniuchować na trawie lub zwiedzić pobliski Złotokłos – przedwojenne letnisko gdzie wychował się Marek Hłasko i mieszkał m.in Mieczysław Fogg. Czas przejazdu kolejką wraz z piknikiem w Runowie to około 4 godziny. Do Piaseczna można dojechać z Warszawy m.in. specjalną zabytkową linią autobusową 51.

Nota historyczna

Pod koniec XIX wieku została uruchomiona Wilanowska Kolejka Wąskotorowa biegnąca od rogatki belwederskiej do Drogi Czerniakowskiej. Zamożny warszawski krawiec Eugeniusz Paszkowski pozazdrościł sukcesu właścicielom tego nowoczesnego środka transportu i zamarzył o konkurencyjnej kolejce z Warszawy do Piaseczna, biegnącej wzdłuż ówczesnego Traktu Aleksandryjskiego (obecnie ulica Puławska). Pierwsze pociągi w połowie 1898 roku wyjechały na odcinek plac Keksholmski (obecnie plac Unii Lubelskiej) – Dąbrówka, a w pod koniec roku dojechały do Piaseczna. Od tego czasu aż do lat 60 XX wieku linię regularnie rozbudowywano. Najpierw pociągi dojechały do Góry Kalwarii, później do Grójca i Jasieńca, a w końcu do Nowego Miasta nad Pilicą. W 1924 roku Piaseczyńska Kolejka Wąskotorowa obsługiwała najdłuższą w swojej historii, prawie 90-kilometrową, trasę.

W połowie lat 30 XX wieku stołeczny magistrat zaczął być niechętny infrastrukturze kolejowej z powodu zwiększającego się ruchu ulicznego i coraz popularniejszych tramwajów elektrycznych. Najpierw wycofano linię z placu Unii Lubelskiej i skrócono ją do ulicy Odyńca, a później do stacji Warszawa Szopy (obecnie Metro Wilanowska).

Po II wojnie światowej kolej, w tym kolejki wąskotorowe, została znacjonalizowana. W latach 50 XX wieku Piaseczyńska Kolejka Wąskotorowa odegrała jeszcze niebagatelną rolę w odbudowie stolicy. Mówiono, że co 10 cegła w Warszawie została przywieziona kolejką z cegielni w Gołkowie. Wraz z latami 60 XX wieku nastała fascynacja transportem samochodowym oraz rozwijającą się w Warszawie siecią tramwajową. W 1966 roku rozpoczęła się powolna likwidacja Piaseczyńskiej Kolejki Wąskotorowej. 1 lipca 1991 roku zawieszono ruch na ostatnim odcinku Piaseczno – Grójec. Siedem lat później, dzięki zaangażowaniu miłośników, kolejka wróciła na odcinek Piaseczno – Tarczyn. Od tego czasu organizowane są przejazdy turystyczne. Zachęcamy do odwiedzenia strony www.kolejka-piaseczno.pl

Linia autobusowa 51

Linia 51 jest przeznaczona tylko dla osób wybierających się na przejazd Piaseczyńską Koleją Wąskotorową. Z autobusu można skorzystać na podstawie biletu, wydanego przez Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, na przejazd kolejką i dowożący do niej autobus. Nie ma możliwości zakupu biletu tylko na autobus linii 51.

Nota historyczna

Trolejbusy po raz pierwszy pojawiły się w Warszawie w połowie lat 40. XX wieku. Po II wojnie światowej komunikacja miejska właściwie nie istniała. Z pomocą pospieszył marszałek Stalin i kraje Związku Radzieckiego, którzy podarowali Warszawie 30 mocno wyeksploatowanych trolejbusów, osprzęt i trakcję. Udało się je uruchomić w styczniu 1946 roku. Dwa lata później po raz pierwszy pojawiła się linia 51 z Dworca Gdańskiego do placu Unii Lubelskiej. Szczyt rozwoju sieci trolejbusowej w stolicy przypadł na początek lat 60 XX wieku. Funkcjonowało wówczas 6 linii obsługiwanych 127 wozami. Likwidację trolejbusów rozpoczęto w 1967 roku, a skończono 6 lat później.

O powrocie trolejbusów zaczęto mówić trzy lata później. Miały one jednak pełnić zupełnie inną rolę – zamiast obsługi centrum Warszawy, miały wyjeżdżać poza miasto. Planowano, by w pierwszej kolejności dotarły do Piaseczna, które intensywnie rozwijało się zarówno pod względem mieszkaniowym, jak i przemysłowym. Jednak dopiero 10 lat po likwidacji sieci w centrum udało się uruchomić połączenie trolejbusowe na odcinku Dworzec Południowy (obecnie Metro Wilanowska) z Piasecznem. 1 czerwca 1983 roku w trasę wyruszyły trolejbusy linii 51.

Dziewięć lat później, wraz z opracowaniem planów restrukturyzacji warszawskiej komunikacji zbiorowej, zaczęto mówić o likwidacji trolejbusów. Ostatni dzień wakacji 1995 roku był jednocześnie ostatnim dniem kursowania trolejbusów. Miejsce linii 51 zajęły autobusy 709.

Dziś linia 51 ponownie łączy Warszawę z Piasecznem, dowożąc turystów spragnionych przygody podczas przejazdu kolejką wąskotorową.

Rozkład jazdy

Linie kursują we wszystkie soboty od 1 maja do 21 września.

Odjazd autobusu linii 51:

  • z przystanku Centrum 03 (przy ul. Marszałkowskiej) – 13.00
  • z przystanku Metro Wilanowska 01 „na żądanie” (przy ul. Puławskiej) – 13.20

Odjazd pociągu ze stacji Piaseczno Miasto – 14.00.

Powrót pociągu do stacji Piaseczno Miasto – ok 17.30
Powrót autobusu linii 51 ze stacji Piaseczno Miasto po przyjeździe pociągu – ok. godziny 18.30.

Schemat trasy wycieczki koleją wąskotorową, 2023

Na stację Piaseczno Miasto Wąskotorowe można dojechać z Warszawy również autobusami linii 724 i 727 do przystanku Kolejka Piaseczyńska. Alternatywnym dojazdem są też autobusy linii 709 do pętli PKP Piaseczno lub pociągi SKM linii S4 i S40 oraz Kolei Mazowieckich linii R8 do stacji Piaseczno. Dworzec kolejowy Piaseczno jest oddalony o około 800 metrów od stacji wąskotorówki.

W ramach wycieczki możliwe jest zwiedzenie terenu stacji kolei wąskotorowej, na której znajduje się wystawa pamiątek kolejowych oraz zabytkowej małej infrastruktury, takiej jak ławki, kiosk ruchu itp. Do zobaczenia jest również pomieszczenie z makieta kolejową, po której suną miniaturowe pociągi.

Sprzedaż biletów (cennik na 2024 rok)

rodzaj biletu

cena biletu

cena z przejazdem
autobusem linii 51

bilet normalny

49 zł

59 zł

bilet normalny dla osób posiadających Kartę Warszawiaka lub Kartę Dużej Rodziny

45 zł

55 zł

bilet ulgowy dla dzieci w wieku 3-18 lat

35 zł

40 zł

bilet ulgowy dla osób w wieku 3-18 lat posiadających Kartę Młodego Warszawiaka lub Kartę Dużej Rodziny

30 zł

35 zł

bilet dla osoby niepełnosprawnej

30 zł

35 zł

bilet dla opiekuna osoby niepełnosprawnej

45 zł

50 zł

bilet dla dzieci poniżej 3 lat (podróż na kolanach opiekunów)

bezpłatnie

bezpłatnie

bilet bagażowy (przewóz pociągiem roweru, grilla, leżaka, itp.)

15 zł

15 zł

bilet dla psa

15 zł

15 zł

Szczegółowe informacje i zakup biletu na stronie www.kolejka-piaseczno.pl
Uwaga! Cena biletu kupionego w dniu odjazdu pociągu w kasie na peronie jest wyższa o 5 zł.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, osoby zainteresowane przejażdżką proszone są o wcześniejsze skontaktowanie się z PGTKW w celu ustalenia szczegółów.

MobileMS
Open Font License